Selv installere varmepumpe - blot at følge brugsanvisningen?

Hej med jer

Hvis vi nu for en stund ser helt bort fra reglerne om hvad man må og ikke må, så kan jeg se at elgiganten sælger Qlima anlæg fra 3500,-

http://www.elgiganten.dk/product/hu...-more-info

I brugsanvisningen kan man (som jeg læser det) selv montere det uden brug af specialværktøj, så længe det er under 5 meter rør:

http://qlima.com/product-media/4508...df?index=0

Er det mig der læser forkert, eller kan jeg godt købe en varmepumpe og et rør-sæt , og så selv forbinde den efter anvisningerne i manualen?

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, kan du selv skaffe kølemiddel og det nødvendige værktøj, så gå bare i gang. F.eks. vakuumpumper er jo standard hos enhver ordentlig hobbymand ;-)

Men en del elektrikere kan godt installere den for dig.... - også noget billigere end tilbuddet.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Med den viden, du lægger for dagen, kan du ikke.
der står ikke engang hviket kølemiddel der skal bruges i anlægget. Men sikkert R407 C
En stof der KOGER ved - 21 grader ved 1 bar.
Kan du så i øvrigt få reservedele til den varmepumpe ?

-Lyd til en kender : Køb en ordentlig varmepumpe i en ordentlig kvalitet. Panasonic f.eks.
Måske noget dyrere, men du kan altid få den serviceret og er en ok varmepumpe.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Så det du siger er at der SKAL bruges ekstra kølemiddel, også ved under 5 meter rør? ..

Og tak for rådet mht køb, men til mit behov er dette det korrekte anlæg.
Der er sikkert kølemiddel på den varmepumpe. Men problemet er at der skal suges vacuum i sådan et system ellers virker den slet ikke optimalt. Og uanset om du bruger 5 meter rør eller 1 meter rør så er der jo allerede der luft i systemet.

Glade ejer af to pfaff maskiner
Annonce
Som jeg læser annoncen er der ikke kølemiddel på anlægget.....

Pris godt 1 af de lange pr. kilo..... -som regel noget mere.....

-Naturligvis + moms og andre fornøjeligheder....

- Men spørg da de kloge unge mennesker i forretningen om hvordan det ser ud med reservedele i fremtiden...

-Blev kaldt ud til et kun ca 6 måneders gammelt luft/vand anlæg, hvor det bedste ved tilbuddet var prisen.
Måtte melde anlægget som kasseret, (har kølecertifikat) da der ikke var til at få reservedele til anlægget - og importøren var pist væk forsvundet... 30 lange væk.... - og en ejer der så gad og høre efter de der "dyre" drenge....

Men prøv dog bare....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der står i teksten i salgsbrochuren, at den skal installeres af autoriseret kølefirma. Desuden står der noget om vacumering på side 19 i montage vejledning. Og der står mange steder at det skal være køletekniker. Selv om jeg er elinstallatør og har noget forstand på de dele så ejer jeg simpelthen ikke udstyr til det, Ej heller en flaske med R407 ( i gamle dage freon) Og enten skal der slagloddes kobberrør eller i hvert fald laves nippel sámligher Så der vil jeg sige at det stort set ikke er mulig for lægmand at få den til at køre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

- Men spørg da de kloge unge mennesker i forretningen om hvordan det ser ud med reservedele i fremtiden...

 

Jeg takker igen for rådet, men det er ikke relevant lige her - der er jeg kun interesseret i hvor vidt den kan installeres selv.

 

Der står i teksten i salgsbrochuren, at den skal installeres af autoriseret kølefirma. Desuden står der noget om vacumering på side 19 i montage vejledning. Og der står mange steder at det skal være køletekniker. Selv om jeg er elinstallatør og har noget forstand på de dele så ejer jeg simpelthen ikke udstyr til det, Ej heller en flaske med R407 ( i gamle dage freon) Og enten skal der slagloddes kobberrør eller i hvert fald laves nippel sámligher Så der vil jeg sige at det stort set ikke er mulig for lægmand at få den til at køre.

 

At det sår i teksten kan jo blot skyldes lovgivningen - der er jo også masser af vvs og el opgaver som man ikke selv må lave, men som er ganske enkle og ikke kræver særligt værktøj hvis man blot ved hvordan. Du har ret i det med vacumering, så den del kan selvfølgelig være et problem. Rørene i sættet kommer med muffer osv. så det er lige til at skrue fast.

 

http://www.jemogfix.dk/varmepumper__3751/qlima-roersaet-kit-1-til-qlima-varmepumper_9042594

 

Det er også lidt derfor jeg spørger, for på billedet ser det jo ud til at være rimelig meget lige til at skrue sammen ..

 

 

 

Det er da meget tvivlsomt om kobberrørene lige netop passer i længde. Og så suge vacuum, og umiddelbart derefter, påfylde væsken i præcis den rette mængde.
Jeg er det man kalder halv god til rimelig mange ting. Men det der holder jeg nallerne fra. Hos min søn hjalp jeg ham med at hænge den op, trække kondensvandsafløb, bore huller og så naturligvis strøm.(det er jeg måske 1/1 god til) Så kom der en kølemontør og det tog så nok alligevel 1,5 - 2 timer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
den kølemontør der satte mine 2 Panasonic pumper op fortalte mig at de ret til nedtog Zibro VP fordi de IKKE fungerede korrekt eller slet ikke selv og de var under 2 år gamle så min anbefaling er - Køb noget at et kendt fabrikat Panasonic - Toshiba eller lignende !!!
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis