Vandslange på selvtømmende vandhane

Hej

Vi har et hus med en Mora Garden II - selvtømmende udendøres vandhane. Da det at være hus ejer er rimelig nyt for os, var vi ikke opmærksomme på at man skal huske og afmontere vandslangen fra denne type vandhane. Det glemte jeg i vinters og vores vandhane sprang og medfødte en mindre vandskade.

Vi har nu fået styr på det hele igen. Men VVS'eren siger at vi heller ikke må have koblingen til vandslangen sidene på. Så syntes jeg jo det smarte går lidt af sådan en udendøres vandhane.

Er der nogle der er bekendt med en koblings- / Vandslange-system der fungere med sådan en udendøres vandhane? Det er helt ok at vi skal afmontere selve slangen, men ville være dejligt hvis man kunne efterlade koblingen.

 

Hilsen Henrik 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er jo lige meget om koblingen sidder på, det er det esentielle her er, at vandet kan løbe ud/tappes/selvtømmes af hanen, og det kan det jo godt hvis der sidder en kobling på, men ikke hvis slangen er monteret.......
Jamen det er vi helt enige om og det vil jeg jo også mene man kan. ikke desto mindre mener VVS'eren også at denne skal afmonteret:
https://www.dansk-hobby-hydro.dk/images/103490_1.jpg
(Vores er af anden fabrikant.)

Dette er klippet fra Manualen:
Ved frostrisiko
Påmonteret lynkobling og slange skal afmonteres inden vinter.
Kontroller også inden vinter, at udendørshanen ikke står og drypper
fra udløbsstudsen. Der kan i så fald dannes is i udløbsstudsen,
hvilket medfører risiko for frostsprængning
Dette foto er jo kun en studs (en løsdel til en kobling). Jeg ved der findes koblinger med indbygget tilbageløbs sikring og jeg kunne godt forestille mig at hvis den ventil sætter sig fast vil udløb af vand blive blokeret
Igen er jeg enig, men selve koblingen sidder på slangen og det var studsen han pegede på der ikke måtte være monteret.
Jeg går ham lidt på klingen og forhøre ham igen.
Ja det er sku lidt underligt - fordi jeg ved da at branchen ligefrem anbefaler at blokkere udløbet på udendørs tappesteder fx. ved et udekøkken, om vinteren når vandhanen ikke er i brug, så der ikke kan komme bakterier eller andet utøj op i hanen.
Ville ikke være nervøs for og lade den blive siddende..
Vi må da se om finde ud af om der kan komme vand ud af din udendørs vandhane, når der ingen slange er monteret. Kommer der vand ud, når slangen ikke er monteret, må der være gennemløb i vandhanen og så må det være nok at tage slangen af i vintermånederne. Du vander vel heller ikke meget i de måneder, hvor der forekommer frost? Du kan også løse dit problem ved at fjerne koblingen i de måneder, hvor der forekommer frost, altså demontere omkring november og montere igen i april.

fase
Der findes koblinger der lukker for vandet, den type må ikke sidde på.
Men de almindelige med "frit hul igennem" er der ingen problemer i at have siddende på.
Jeg har samme slags, og har en Nito kobling siddende på, har ofte hast vandslangen siddende på, der er der ingen problemer i, medmindre det er frostvejr.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis