Rette tag op på værksted

jeg har erhvervet mig et ældre murermestervilla hvor der tilhører en gammelt snedker værksted på 181m2

 

sagen er den at jeg vil ha revet de gamle eternit plader af og monteret lindab ståltag, sagen er så den at det helt hundre er skæv ( 1958)

 

Mit spørgsmål er så hvordan jeg bedst bærer mig af med at rette det op, det skal ikke være en dyr løsning med at påfodre nye spær på siden, men noget med at rette de gamle lægter op og montere nye C18 lægter imellem de gamle ( de gamle er der 1 m imellem) 

 

Fremgangs måden jeg har tænkt på er at skyde lægterne fast og evt trække dem ud bagefter for at klodse dem under, og eller lave en klodse til at holde under mens jeg skyder den fast for derefter at kunne banke den ned så de kommer til at passe i flugt...

 

så i bund og grund en god, nem og billig vejledning

 

Brænder lidt efter for at få brugt mit nyindkøbte grej 4" tjep sømpistol med ringsøm og paslode 248/20-10 kompressor

 

håber forklaringen er forstålidt , det er tit nemmer at se ideen i det jeg skriver end at andre forstår det


Lav det selv og spar hvor du kan :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal skære en masse klodser, ca. 60x60 mm i forskellig tykkelse. De tyndeste kan være tagpap, de næste 4 mm masonite, så 8-10 mm krydsfiner og endelig nogle stykker 20 mm krydsfiner som kan være ca. 200 mm. (når du klodser meget op kan dine søm ikke nå ordentlig igennem, så det store stykke kan få et søm over og under lægte)
Så kigger du lidt op og ned af taget og udser dig de højeste punkter. Det vil typisk være ved gavle.
Der fastgør du en snor og strammer den op 2-3 mm over lægter ned langs 1. spær. De 2-3 mm afstand er for at dine lægter  ikke må røre ved snoren når de rettes op.
Når du har rettet de gamle lægter op på 1. spær gør du det samme på sidste spær.
Derefter vender du snoren langs spærene og får dem rettet op 1 efter 1.
proceduren med at rette op, er at du tager de klodser af forskellig tykkelse og holder hen over lægte og måler at de når op til 3 mm under snoren.
Så trækkes lægte op, og slår den ned igen ved at ramme ved siden af sømmet. Så kommet sømhovedet som regel frem og du kan trække den ud med koben. Den skal ud for at du kan få dine afmålte klodser ordentligt placeret. Et skud med TJEPPEN igennem det hele og det sidder på plads.
De nye lægter ville jeg nok måle ud med et stykke lige lægte op og ned på de gamle lægter som du lige har rettet op.
Du skal være opmærksom på at de nye lægter godt kan være tykkere end de gamle.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
I stedet for at justere de nye lægterne. kunne du jo fjerne de eks. lægter.
Herved kan du skrue nye lægter oven på spæret, lodret med spæret. disse lægter kan du så rette op med klodser og murerpap eller justerskruer som Jamo plus justerings skruer https://www.youtube.com/watch?v=CdI8GWTsGjg&feature=youtu.be Derefter kan du så skrue de nye lægter til stålpladen uden at skulle rette dem op. altså mindre opretningsarbejde grundet du juster lægterne der går lodret ovenpå spærene.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det gier god mening det med snorene og var ogsp sådan jeg havde tænkt men tit får man jo startet forkert , i teorien kunne jeg ved de nye lægter justere med en skrue for at måle og derfrer smide der passende lodser under også skrue skruen ud og skyde fast

Har ladt mig fortælle at det ikke er så godt med masonit pga fugt? Det er jo stålplade med sug bagpå som gier kondens?


Hvordan vil du ligge nye lægter lodrette, du bliver da også nød til at have lægter vandrette?

Lav det selv og spar hvor du kan :)

Martin: Er du sikker på at de smarte justerskruer er godkendt til taglægter. Den mulighed nævnes ikke i video.

Det er mulig at masonite ikke er så god ved stålplader. Det har jeg ikke arbejdet med.

Blot erfaret ved min fars garage og redskabs rum/hobbyværksted at det var "noget værre lort" Det gav rigtig meget kondens vand ned i hans lille værksted., når han opbarmede det om vinteren. Jeg er ikke sikker at der var isolering over loftet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik:

Kan se profilmetal skriver : http://www.profilmetal.dk/faq/
Hvordan bruges lægteskruer ved lægning af tag?
Du beregner 1 skrue pr. meter af lægteskruer og for klemliste skruer gælder det 1 skrue pr. 0,6 meter. Som alternativ til den almindelige lægteskrue, kan man anvende Jamo Plus, skruen, der er justerbar. Jamo Plus skruen er specielt anvendelig ved ældre skæve tagkonstruktioner.

Jeg leder efter noget bedre dokumentation til dette


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Det er dilt på ståltaget aom virker som undertag, de skulle kunne optage set samme væske som en cembrit plade også afgive det via luft cirkulation,

De jamoskruer er til taglægter gulv mm dog ee det ikk nok med en skrue og det er vist også visse regler med at det akal forbores osv hvis det anvendes skruer i lægter istedetfor ringsøm

Lav det selv og spar hvor du kan :)

Stop stop Martin Det er alt nok til mig, jeg vidste ikke at de kunne bruges der ! ! ! det var bare i mit hovede det ser lidt besynderlig ud at lægter sidder oppe på så tynd en skrue.
Til boozy: Jeg er ikke klar over alle detaljer der, men i min optik holder en skrue bedre end ringsøm. Men det er da langt vigtigere at du får brug for det nyindkøbte værktøj.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
boozy skrev den 18-05-2016 21:55:10

Det gier god mening det med snorene og var ogsp sådan jeg havde tænkt men tit får man jo startet forkert , i teorien kunne jeg ved de nye lægter justere med en skrue for at måle og derfrer smide der passende lodser under også skrue skruen ud og skyde fast

Har ladt mig fortælle at det ikke er så godt med masonit pga fugt? Det er jo stålplade med sug bagpå som gier kondens?


Hvordan vil du ligge nye lægter lodrette, du bliver da også nød til at have lægter vandrette?

 Jeg ved der en gammel tråd. Jeg er selv ved at lægge tag på et brændeskur og bruger 6x120 mm justerskruer. Jeg har med fordel brugt disse til mange projekter, de er geniale til hurtig opretning af ikke bærende elementer, let tag, lofter osv. Men når de først ER skruet i så kan de IKKE bare skrues helt ud af træet da den øverste del af en justerskrue jo låser i træet. Det er selve funktionsprincippet i justerskruer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis