pumpe til palletank, så jeg kan vande haven

Jeg har prøvet at søge lidt her på siden, omkring emnet. Men synes ikke der dukker noget op, med nogle gode svar i, selvom der er masser af tråde om emnet. 

Jeg har fået monteret en 60l palletank i haven, så jeg kan vande med regnvand, frem for de dyre dråber der er i vandhanen. Men jeg kunne dog af ren komfort godt tænke mig at kunne tilslutte min vandslange, og brude den til at vande med, eller montere vippevanderen til den.

Jeg skal så bruge en dykpumpe der kan levere tryk nok til at vippevanderen, og "pistolen" på vandslangen kan give en anstændig ståle. Jeg vil ikke have et husvandvært, da det er udenfor. Husvandværket fylder, og larmer. Så håber man kan få en dykpumpe der kan levere et godt nok tryk til en almendelig haveslange. Som nok er 1/2" tror jeg.  

I behøver ikke linke til nogen, hvis ikke i har noget erfaring med det. For har kunne læse i andre tråde, at der er flere der har prøvet med bigle dykpumper, hvor de intet tryk kunne levere. Så kom gerne med jeres erfaringer, og links til nogle pumper. Jeg håber det kan gøres inde for et lille budget på en 500Kr. - 700Kr. Mere er jeg ikke villig til at ofre på det. 

Jeg har prøvet at søge lidt her på siden, omkring... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu kommer det lidt an på hvad du mener med vande...
Jeg har 2 stk 300 liters tanke der er forbundne og har en billig dykpumpe sænket ned i den ene. 
Jeg kan vande med en slange der er ca 10 meter lang, og monteret med en multisprøjtepistol. Men det skal siges at der ikke er nær det samme tryk på som det vandværket leverer. Det betyder at pistolen ikke kan levere en flot spredning, og feks en enkelt stråle der er mere end 1-2 meter (vandværket kan vel lave 8-10 meter, med samme indstilling). 
Men jeg kan vande mine bonsai uden problemer, da jeg jo skal efterligne "regnvejr" til dem 
Eneste ulempe jeg har opdaget er at når pumpen er slukket, og jeg efterlader slangen liggende på jorden (under niveau, på pumpen) så virker den som hævert, og stille, men effektivt tømmer vandet ud 
Det er dog ret nemt at huske at hænge "pistolen" op på et søm, ved siden af tankene. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ville jo gerne kunne sætte min 15m-20m slange på, så jeg kan nå ned i den anden ende af haven, og stadig have nok tryk på.
Alternativt må jeg jo bare bruge vandkanderne hvis ikke jeg kan finde en acceptabel løsning til at fornuftig pris. Vandekanderne er jo også dejlig nemme, specielt når man har en 2" aftapningshane på tanken. Så tager der kun 5 sekunder at fylde en kande.
Hvordan får man mere tryk på vandet - man laver da et vandtårn, så op i højden med vandtanken - i tagrendehøjde. ;-)
Kan ikke helt følge din tankegang i hvorfor et husvandværk skulle være så dyrt. Er det ikke bare denne?
http://www.dba.dk/husvandvaerk-til-automatisk/id-1024327466/
Og denne

http://www.dba.dk/hus-til-husvandvaerk-trae-s/id-1007727297/
Skrevet af Frank Chr. på 16-05-2016 19:32
Hvordan får man mere tryk på vandet - man laver da et vandtårn, så op i højden med vandtanken - i tagrendehøjde. ;-)

 

Ja, eller et tårn på 30m så, slipper jeg for at ahve en pumpe 

 

Annonce
Skrevet af BTA Handyman på 16-05-2016 19:47
Kan ikke helt følge din tankegang i hvorfor et husvandværk skulle være så dyrt. Er det ikke bare denne?
http://www.dba.dk/husvandvaerk-til-automatisk/id-1024327466/
Og denne

http://www.dba.dk/hus-til-husvandvaerk-trae-s/id-1007727297/

Nu har jeg ikke siddet og kigget på dba efter det. Kun som nyt. Og der skal også en sugeslange til   Men som sagt, der er ikke plads til at det kan stå uden for i nærheden af palletanken. Og jeg gider ikke at flytte det frem og tilbage hver gang. Så hellere gå nogle ture med vandkanderne.

Jeg håbede det var muligt bare at købe en pumpe lidt alla en dykpumpe der kunne levere nok tryk 

 

Forstår bare ikke helt hvorfor der ikke skulle være plads nok. Hvis du skal tappe til en vandkante må du jo have hævet palletanken et stykke over jord. Så ville det da være oplagt og montere vandværkspumpen under tanken og så lave det lidt pænt.

Vil da helt klart mene brugt er oplagt i din situation hvor det jo ikke vil skulle køre så tit. Oftest kommer der jo nok vand fra oven.
Skrevet af BTA Handyman på 16-05-2016 20:18
Forstår bare ikke helt hvorfor der ikke skulle være plads nok. Hvis du skal tappe til en vandkante må du jo have hævet palletanken et stykke over jord. Så ville det da være oplagt og montere vandværkspumpen under tanken og så lave det lidt pænt.

Vil da helt klart mene brugt er oplagt i din situation hvor det jo ikke vil skulle køre så tit. Oftest kommer der jo nok vand fra oven.

Du har heller ikke set hvordan det ser ud, så kan godt forstå, at du ikke kan forstå det  Den kommer ikke til at stå under palletankgen, for der bor vandkanderner. Og de kan ikke flyttes. 

Selvfølgelig er brugt da oplagt. Men i første omgang undersøger jeg hvad der findes af muligheder. Så kan jeg altid kigge efter brugte ting, når jeg har bestemt mig for en løsning. Og det er da muligt at man ikke kan få en helt almendelig pumpe, der hverken fylder det store, eller larmer så meget, men det skulle da undre mig. 

Fandt denne her på harald side.  Er der nogen der kan sige hvor stor en effekt en pumpe bør have for at kunne opfylde mine krav. løftehøjde, bar ect? http://www.harald-nyborg.dk/p2999/selekta-pumpe-gardenjet-600w 

 

 

Den sidste du har fundet kan give det rette tryk, nemlig 35 mvss. Eller ca. 3,5 bar. Men den kan så ved fuld kapacitet pumpe 2800 l/time. Det vil sige ved fuld 600 l tank er den tømt på 13 minutter.

Jeg ved godt at vi ikke har set din opstilling, Men i mit hoved er der et eller andet der siger: "øh hvad var det lige"

Han skal have pumpe for at undgå vandkander, men vandkander skal stå under tanken Nå måske er det bare mig der ikke kan se det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har sådan et billig husvandværk, det står i fyrrummet/værkstedet 6 meter fra brønden. Sugeslangen når 2 meter ned i brønden - det virker fint, godt med tryk på.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis