Shunt før radiatorer

Jeg har længe overvejet nedtagning af vandkeddel/vekselvarmer til brugsvand på fjernvarmeanlæg pga anden løsning og vil etablere opvarmning med en kombination af gulvvarme og radiatorer. Det giver mig blandt andet mulighed for at mindske energitab, idet jeg kan fjerne nogle rør, der løber på loftet, der iøvrigt er isoleret og kan isoleres endnu mere effektivt efter fjernelse af fjernvarmerør. 

Nogle rum skal have gulvvarme og intet andet, andre rum skal opvarmes med radiatorer og intet andet. Er det forsvarligt og korrekt at koble radiatorer direkte på gulvvarmeanlæg med pexrør rør-i-rør, een kreds til hvert rum (se nedenstående link)? Hvad med dimensioneringen til ældre radiatorer? 15mm pex-rør i modsætning til gulvvarmeanlæggets 22mm? Alu pex eller blot pex rør-i-rør med iltbarriere? Jeg ønsker at regulere flow i rum med radiatorer via radiatorernes nuværende Danfoss termostater, da dette hidtil har fungeret fint.

Min største frygt er lækage/defekt pumpe pga periodevise trykforskelle i forsyningen før shunt. Jo mindre forbrug i antal m3 fjernvarmevand desto bedre, så jeg har interesse i at sænke tryk, ikke blot i gulvvarmeanlæg men også radiatorer.

Anbefalinger? Hvad skal jeg overveje i min planlægning? På forhånd tak for gode råd... 

http://www.hedestoker.dk/3438_komplet_manuel_gulvvarme_med_energisparepumpe_og_flowregulering_comina.html


--Artisan
Jeg har længe overvejet nedtagning af vandkeddel... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke forskel i virkemåde på en traditionelt system og et system med fordeler rør.
Normalt har man 2 rør Ø 20 - 25 mm der går under gulvet nemlig frem og retur, 3 m henne kommer der 2 tynde rør / afgrening ca. 0,75 m op til radiator1 - 4 m henne gentager det sig til radiator 2 o.s.v. På et tidspunkt bliver føderør tyndere men det er mest for prisens skyld.
Nu laver du bare frem og retur røret 20 cm lange og forsyning til radiator 3 - 7 - 9 m eller hvad det nu bliver.
Du skal have samme styring af trykket, så det ikke løber løbsk. Husk at pumpe på værket er MEGET store men det er den energi du bruger til at få vandet rundt i systemet, bare reduceret så du ikke tager det hele fra Ålborg og Nr.Sundby


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der kan komme op til en 9-10 bar, hvilket rør og andre komponenter skal leve op til.
Det er vel særligt pludselige udsving, der kan give skader.
Der er regler på området, så jeg undrer mig lidt over nogle af svarene: DS452 om varmetabsreduktion, og DS469 om krav af styring af fremløbstemperatur til rumopvarmning

--Artisan
Jeg har kun ræsoneret m.h.t. at få returtemperatur ned, og har ikke nogen steder forholdt mig til om det er inden for generelle eller dit forsyningsselskabs regler. Eller om du selv må lave det. Jeg kan i øvrigt ikke se at man har mulighed for at styre fremløbstemperatur på direkte forsynede fjernvarmeanlæg. Det kommer jo an på din indgangstemperatur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis trykket kan komme op på 10 bar, er der så ikke krav om varmeveksler? Jeg kunne ikke leve med at have et så højt tryk uden at have radiatorer og andet, som er godkendt til et så højt driftstryk. Hvis du installerer en varmeveksler, har du også en mulighed for at kunne styre dit anlæg uden at være afhængig af forsyningen. Jeg bor i et område med et lignende tryk, og der er det et krav med varmeveksler.

fase
@ev elmand Vi er helt på linie i forståelse, jeg vil bare omkring alle relevante problemstillinger.

@S. Fabrin Når forbrug afregnes pr kubikmeter og ikke kalorier er det vel en dyr løsning. Under alle omstændigheder kan man vel justere trykket før kredsene. Spørgsmålet er, hvilke komponenter man bruger, og hvordan de fungerer sammen i varmeanlægget.

--Artisan
Annonce

Du kan selvfølgelig reducere trykket i dit system, men det vil kræve trykreduceringsventiler, og du har stadig væk den fare hængende over hovedet, at får du et rørbrud i dit system, får du rigtig meget vand i huset. Dine komponenter skal sandsynligvis stadig være godkendte til et prøvetryk på mindst 16 bar.

Du behøver heller ikke lave shunt og så videre med varmeveksler løsningen.


fase
Jeg kan ikke se, at trykstyringsventiler skulle være en unødig komplikation ved et fjernvarmeanlæg. Tidligere i tråden har jeg selvforeslået et gulvvarmeanlæg, der kobles på radiatorer med separate kredse for hvert rum. En Grundfos Alpha pumpe giver mulighed for fremløbstemperatur på op til ca. 70 grader. Tilbageløbsvand blandes så vidt jeg ved med fremløbsvand fra forsyningen, dette burde i mit tilfælde give en væsentlig besparelse, hvis jeg kan finde den temperatur under 70 grader, hvor mine radiatorer/installation bedst muligt udnytter varmen. Det næste spørgsmål er så, om shunten (i anlæg til mellem 4.000 og 10.000 kroner, der også inkluderer en trykdifferensregulator) også giver en sikkerhed, således at der lukkes af, hvis der opstår lækage. Det vil jeg umiddelbart tro er en del af styringen af trykreduceringsventilerne og reguleringen af fremløbet, men det kan være, at der skal tilføjes yderligere komponenter.

--Artisan
Skrevet af artisan på 28-05-2016 22:43
Jeg kan ikke se, at trykstyringsventiler skulle være en unødig komplikation ved et fjernvarmeanlæg. Tidligere i tråden har jeg selvforeslået et gulvvarmeanlæg, der kobles på radiatorer med separate kredse for hvert rum. En Grundfos Alpha pumpe giver mulighed for fremløbstemperatur på op til ca. 70 grader. Tilbageløbsvand blandes så vidt jeg ved med fremløbsvand fra forsyningen, dette burde i mit tilfælde give en væsentlig besparelse, hvis jeg kan finde den temperatur under 70 grader, hvor mine radiatorer/installation bedst muligt udnytter varmen. Det næste spørgsmål er så, om shunten (i anlæg til mellem 4.000 og 10.000 kroner, der også inkluderer en trykdifferensregulator) også giver en sikkerhed, således at der lukkes af, hvis der opstår lækage. Det vil jeg umiddelbart tro er en del af styringen af trykreduceringsventilerne og reguleringen af fremløbet, men det kan være, at der skal tilføjes yderligere komponenter.

I mine øjne laver du et unødigt kompliceret anlæg, ved at udstyre det med diverse shunt regulatorer osv. Mit anlæg, hvor der kræves varmeveksler, er lavet på den måde, at der på primærsiden sidder en ventil som styrer gennemløbet i varmeveksleren. Mængden er styret af den ønskede fremløbstemperatur på sekundærsiden, som jeg kan holde på ca.50 grd. Det bevirker, at jeg kan få en afkøling på primærsiden på ca. 40 grd. og dermed et minimalt flow gennem primærsiden på varmeveksleren. Det betyder, at jeg får et lavt tryk på sekundærsiden, som ligger på ca. 1,6 bar. Det betyer også, at jeg ikke behøver bekymre mig om store skader, hvis jeg får et brud på et rør til en radiator, for trykket falder øjeblikkeligt til nul, og skaden er minimal. Desuden betyder det også, at jeg må lave/ændre på installationen selv, da det ikke er autoriseret område. Der skal selvfølgelig stadig være shuntkredse til gulvvarmen og en intern cirkulationspumpe. Et sådant anlæg kan købes færdigt som en unit med pumpe og hele pivetøjet indbygget.


fase
@S. Fabrin
Jeg kan udmærket se pointen i varmeveksleren, der giver mulighed for at klare VVS arbejdet selv. Vekselvirkeren reducerer også sandsynligheden for skader ved lækage, medmindre, der opstår lækage ved vekselvirkeren :-) Derudover skal man huske på at selv med en afkøling på 40 grader vil der være ikke-udnytbart energitab ved vekselvirkeren.

Hvor finder man en effektiv varmeveksler til omkring 5.000? Mange fjernvarmeunits i høj kvalitet koster 10.000 eller mere. Du får jo ikke flere friheder og sparer ikke på service og vedligehold, hvis kompleksiteten er i fjernvarmeunit med vekselvirker.

--Artisan

Den sidste varmeveksler, jeg så, var pakket ind i en skal af isolerende materiale, så varmetabet er absolut minimalt. Med hensyn til service og vedligehold har jeg ikke haft noget af det i de mange år, jeg har boet her. Jo, jeg har skiftet cirkulationspumpen ud til en energirigtig pumpe.


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis