Shunt før radiatorer

Jeg har længe overvejet nedtagning af vandkeddel/vekselvarmer til brugsvand på fjernvarmeanlæg pga anden løsning og vil etablere opvarmning med en kombination af gulvvarme og radiatorer. Det giver mig blandt andet mulighed for at mindske energitab, idet jeg kan fjerne nogle rør, der løber på loftet, der iøvrigt er isoleret og kan isoleres endnu mere effektivt efter fjernelse af fjernvarmerør. 

Nogle rum skal have gulvvarme og intet andet, andre rum skal opvarmes med radiatorer og intet andet. Er det forsvarligt og korrekt at koble radiatorer direkte på gulvvarmeanlæg med pexrør rør-i-rør, een kreds til hvert rum (se nedenstående link)? Hvad med dimensioneringen til ældre radiatorer? 15mm pex-rør i modsætning til gulvvarmeanlæggets 22mm? Alu pex eller blot pex rør-i-rør med iltbarriere? Jeg ønsker at regulere flow i rum med radiatorer via radiatorernes nuværende Danfoss termostater, da dette hidtil har fungeret fint.

Min største frygt er lækage/defekt pumpe pga periodevise trykforskelle i forsyningen før shunt. Jo mindre forbrug i antal m3 fjernvarmevand desto bedre, så jeg har interesse i at sænke tryk, ikke blot i gulvvarmeanlæg men også radiatorer.

Anbefalinger? Hvad skal jeg overveje i min planlægning? På forhånd tak for gode råd... 

http://www.hedestoker.dk/3438_komplet_manuel_gulvvarme_med_energisparepumpe_og_flowregulering_comina.html


--Artisan
Jeg har længe overvejet nedtagning af vandkeddel... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man må jo vælge den bedste løsning, og der vil altid være ikke udnyttet energi tilbage. Du får det måske ind med 70 grader, og kan aflevere med 35 grader. De kunder der bor længst væk får det måske ind med 65 - 60 grader og kan ikke få det længere ned af den grund. Kunne du komme ned på 0 grader var det naturligvis en ønske situation. Men det er jo ikke det vi taler om, hele denne diskussion handler jo om springet fra de måske 35 og ned til 30 på returen, så der må ikke investeres ret meget før pengene alligevel er brugt. Hele princippet i fjernvarme systemet er jo at det er et fælles anlæg for dig, naboen og de 50- 70000 andre forbrugere der er under samme forsyningsværk. Hvis du kan afkøle bedre end de andre så får du lidt mere ud af pengene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@S.Fabrin Du er ikke helt så ukonkret som @ev elmand, men det er tæt på. Bedre VVX anlæg koster omkring 15-20.000 og så er pointen med denne tråd væk. Hvis man derimod kan kombinere en shunt baseret på eksempelvis Grundfos Alpha 2 med f.eks. lækagesikring (Dantaet koster mere end 5.000 - der er muligvis andre produkter på markedet) er man kommet meget længere. Forslag til konkrete produkter, herunder i særlig grad lækagesikring?

--Artisan

Det konkrete ligger først i tråden, hvor min konklusion er at store radiatorer med direkte fjernvarme giver den bedste udnyttelse. Når man laver blandingshunt er det vanskeligere at køle returvandet ned. Det gælder også gulvvarme, men der kommer komforten så ind i billedet.

Det fører ikke noget med sig at gentage det samme.

Her har varmeværket etableret lækagesikring i forbindelse med automatisk måleraflæsning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af artisan på 29-05-2016 14:45
@S.Fabrin Du er ikke helt så ukonkret som @ev elmand, men det er tæt på. Bedre VVX anlæg koster omkring 15-20.000 og så er pointen med denne tråd væk. Hvis man derimod kan kombinere en shunt baseret på eksempelvis Grundfos Alpha 2 med f.eks. lækagesikring (Dantaet koster mere end 5.000 - der er muligvis andre produkter på markedet) er man kommet meget længere. Forslag til konkrete produkter, herunder i særlig grad lækagesikring?

Jeg synes at have givet et konkret svar på, hvordan jeg ville bygge et anlæg op, så det var så simpelt og vedligeholdelsfri som muligt. At det tilsyneladende ikke falder i tråd med din opfattelse af, hvordan et anlæg bygges op, er en anden sag. Du henviser til en lækagekontrol, som er afhængig af, at der er spænding til rådighed. Det ville jeg ikke være afhængig af. Det er muligt, at jeg har misforstået opgaven i dit spørgsmål på den måde, at du ikke er åben for alternative løsninger, men holder fast på din egen i mine øjne kompliseret løsning. Jeg har foreslået løsningen med varmeveksleren ud fra, hvad jeg har, og den erfaring jeg har fået ved at se, hvilken skade varmt vand i rå mængder kan skabe. Desuden er det svært at give forslag til komponenter uden at have nærmere kendskab til det konkrete anlæg. Når du henviser til anlæg i 15 til 20 tusind kroners klassen, er der i disse anlæg både varmeveksler og varmtvandsforsyning. Kan du nøjes med en varmeveksler og har en varmtvandsbeholder eller anden form for opvarmning af brugsvand, kan du købe en varmeveksler ca. 3800 kr. Det drejer sig om en APV U22R med isolerkappe VVS nr. 376581020, dertil kommer en reguleringsventil og en cirkulationspumpe, hvis du ikke har en sådan i forvejen. Så kan du ikke få det meget billigere.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis