Nedgravnig af telefonpæl. Dybde

Jeg har fået et par telefonpæle der skal sættes op i haven med en stor klynge stærrekasser. Men hvor dybt skal jeg grave dem i jorden? De er ca. 7 meter lange, og jorden er tung lerjord. Der skal kun tænkes på vindlast, men de står også ret udsatt

Hvor dybt skal de i jorden? Det bliver med spade, da jeg ikke ka få maskiner i den del af haven. Gode råd til at rejse pælene modtages gerne. Burde jeg give dem en trikkebær tyndt beton i bunden, elller? De må gerne stå HELT fast.

 

MVH

 

Peter


LM844
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville grave dem lidt over en meter ned.
Lad for guds skyld være med at bruge beton. Prøv at tænk over hvad du skaber:
Du graver et stort hul og støber en "Blomstervase" hvor masten så står med fødderne i vand konstant.
Træ trækker sig sammen når det tørrer(og udvider sig når det bliver vådt), så når træet så er støbt fast, og det trækker sig sammen, så opstår der revner, og et ganske lille mellemrum, mellem betonen og træet og her vil regnvand samles med råd til følge.

Grav et hul der er 20-40 cm dybere end det oprindeligt planlagte og fyld grus ned i bunden, inden du sætter pælen i. Så fylder du op omkring pælen med grus, du stamper med en mindre pæl for hver 20-30 cm.
Nu har du lavet en effektiv dræning omkring din pæl, hvilket betyder at den holder længere.

Når pælen skal rejses, gøres det nemmest ved at være nok folk... Lav et par stokke (feks 3 meter lange) med en klods på tværs af enden, så er pælen nem at støtte midlertidigt, mens der fyldes grus i hullet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Som Henrik skriver, skal du ikke støbe din mast fast. Du kan godt nøjes med et hul på en god meter i dybden. Hulet kan du grave, så du får en trappe, hvor det første trin er ca. 60 cm. dybt, og resten går ned i fuld dybde. Når du så skal rejse masten, sætter du et bræt i den dybeste del af hullet, dernæst stikker du rodenden af masten ned i det tappeformede hul, så masten støtter mod brættet og løfter masten op så den glider ned i hullet (hidkald et par naboer ved at slå et par ølflasker mod hinanden, det plejer at kunne høres langt omkring). Støt masten, medens der bliver fyldt jord i hullet.


fase

Det bræt Fabrin beskriver kaldes netop et rejsebræt. Den gør at fodenden af masten ikke skraber en masse jord ned i dit hul. Og husk så at stampe jorden op nedefra. Du kan bruge en stump lægte eller regler og støde rundt ned i hullet for hver gang du har fyldt ca. 20 cm jord ned.7

Til dit brug kan det måske godt gå med den 1 meters dybde. Men i mine unge dage hvor vi gravede mange af den slags ned, skulle de 1/5 ned i jorden. Altså 1,4 m for den længde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen.
Den første pæl er nu i jorden. Metoden med brædtet virkede helt fantastisk. Det var faktisk sjovt så let det var at bakse med 250 kilos pæle. Nogle ruller og et tov så gik det nemt.
Hulllet er kun meget lidt bredere end pælen, så jeg har haft lidt svært ved at stampe jorden tilstrækkeligt tæt omkring den. Jorden er MEGET leret og tng, og det skal trykkes hårdt ned for at pakke tæt.
I morgen vil jeg prøve at rokke pælen, og rette den op så den står helt i lod.
Tror i der er nogen idé i at vande omkring pælen for at få jorden til at pakke helt tæt? Jeg frygter at den kommer til at stå skævt hvis jeg ikke pakker det godt nu, og at jeg så til den tid ikke kan rette den op.

MVH

Peter

LM844

Hvis du har fyld hullet op, kan du sikkert ikke rette den op. Du kan nok skylle noget sand ned i evt sprækker, hvis det viser sig at du kan rette den op. Til den næste pæl ville jeg vælge at lægge den lerede jord et andet sted, og så stampe noget grus eller sand ned på siden. Du skiver at hullet er meget smalt, Det er vel dig der styrer skovlen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det er rigtigt hvad elmand, Fabrin og Henrik skriver.

Og sp lige lidt fuglekasser af forskellige slags - til inspiration og opmuntring for dit projekt!!!!

Det er nogen som jeg har sat op alle vegne i haven. Jeg tror at der er ialt 30-40 stk rundt omlring - det koster jo ikke noget - og giver masser af interessante oplevelser,

Slut med billeder.


To ulykker kommer sjældent alene.
Måske kunne det være en ide at fikserer telefonpælene med nogle skråstiver ind til de står helt fast og stabilt.

Ja jo højere sådan en telefonpæl hejses/skubbes og vippes op - jo lettere bliver den.
Det burde ikke være nødvendigt at støtte masterne. Når der er stampet jord ned omkring dem står de, hvor de stod da de blev sat. Hvis jorden er meget leret, kan du godt give lidt vand i hullet, men ikke for meget, så det bliver det rene pløre.

fase
Hmm.. når det er så som så med at få stampet jord fast nok omkring telefonpælene, tvivler jeg på det er tilstrækkeligt stabilt især i den første tid. Der skal jo også fuglekasser op - hvilket jo må betyde at man skal op i masterne fx. via en stige. Jeg ville nu for en sikkerheds skyld sikrer dem ekstra evt. med barduner af ståltråd.

Ps.
Så kan man også være heldig at høre radio uden radio.
Skrevet af Frank Chr. på 11-05-2016 01:05
Hmm.. når det er så som så med at få stampet jord fast nok omkring telefonpælene, tvivler jeg på det er tilstrækkeligt stabilt især i den første tid. Der skal jo også fuglekasser op - hvilket jo må betyde at man skal op i masterne fx. via en stige. Jeg ville nu for en sikkerheds skyld sikrer dem ekstra evt. med barduner af ståltråd.

Ps.
Så kan man også være heldig at høre radio uden radio.

Jeg har nu aldrig brugt at stive masten af, når den var gravet ned, og jeg kravlede op med mastesko på. 


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis