Nedgravnig af telefonpæl. Dybde

Jeg har fået et par telefonpæle der skal sættes op i haven med en stor klynge stærrekasser. Men hvor dybt skal jeg grave dem i jorden? De er ca. 7 meter lange, og jorden er tung lerjord. Der skal kun tænkes på vindlast, men de står også ret udsatt

Hvor dybt skal de i jorden? Det bliver med spade, da jeg ikke ka få maskiner i den del af haven. Gode råd til at rejse pælene modtages gerne. Burde jeg give dem en trikkebær tyndt beton i bunden, elller? De må gerne stå HELT fast.

 

MVH

 

Peter


LM844
Jeg har fået et par telefonpæle der skal sættes op... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af S. Fabrin på 11-05-2016 06:06

Jeg har nu aldrig brugt at stive masten af, når den var gravet ned, og jeg kravlede op med mastesko på. 

 

Jeg er osse en pivskid 

 

Til Franck - Hvis den er 1,2 m i jorden, og der er stampet hele vejen under opfyldning, SÅ behøver man helt sikkert ikke at stive den af inden du stiller en stige op:

Afstivning med barduner kræver 3 jord-ankre/pæle som skal være gravet tilsvarende som din pæl, for at det har nogen styrke - og wirer/wirestrammere og beslag = et helt overflødigt cirkus, som man kan undgå ved at grave pælen ekstra 20 cm dybere ned - HVIS man er "en pivskid" som du siger.

Du overdramatiserer det.

To ulykker kommer sjældent alene.
Det var nu som midlertidigt afstivning og sikring af telefonpælen jeg mente (evt. blot med reb), netop fordi Peter har haft lidt svært ved at stampe jorden tilstrækkeligt tæt omkring den. Jeg ved ikke hvor stor vindbelastningen er, men en rask storm vil i min optik nu nok rykke noget ved sådanne "nyplantet" høje telefonpæle den første tid.
Jeg vil mene at det er mere væsentligt at gøre noget ud af at stampe - smid evt sten ned sammen med grus og stamp de første 30-40 cm meget grundigt mens du fylder sten ig grus i - og ligeledes de øverste 40 cm skal meget gerne stampes med grus og sten.
Så står den godt.

Dte med reb er vel også OK - men det er jo vanskeligt at stramme op, så det ikke er elastisk og svajer lidt, og så gavner det ikke så meget.
Men du skal naturligvis gøre det som du selv synes - det er jo dig som står med tingene :-) - pøj pøj

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis