Har skiftet harddisk, komme ud af bios

Hej og godaften.

Jeg har skiftet harddisken i en bærbar. Fik med nogen møje ændret bios så den kunne boote fra en win7 disk. Installerede win 7. Så langt så godt. Gik tilbage til bios f2 og bad om at få den resat til deefault, men herefter kan jeg dels, ikke finde de bootmuligheder som var før og, dels kan jeg ikke komme ud af bios. jeg trykker f10 og ja til at save options, men ved næste opstart starter den igen i bios. Hvad er det jeg gør galt?

På forhånd tak for al hjælp.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej og godaften. Jeg har skiftet harddisken i en... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen.
Så kom jeg lidt længere. Fik fat i en win8.1 dvd og satte den i og så kom tryk på en tast for at boote fra dvd fint så bios er altså rodet ind i det på en eller anden måde. Nå men den harddisk som jeg havde sat i ( fra en skrottet asus har 3 partitioner 1 recovery som hvis det findes er med vista 2 hedder også system, men hvis jeg vil installere på den så kommer beskeden " windows kan ikke installeres på denne disk. den valgte disk har en mbr partitionstabel. På efi systemer kan windows kun installeres på gpt diske". Kan jeg formatere den partition med det værktøj som er ligger aktivt nederst i skærm billedet? eller er det bedre at prøve om den oprindelige disk kan repareres. Selvom jeg synes at det ville være underligt at den reparatør som havde den inde sagde at der skulle en ny disk til hvis man bare havde kunnet reparerer den. Og hvis jeg kan formatere den skal jeg så formatere alle partitioner?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af MortenX på 10-05-2016 16:41
Det lyder som om bootsektoren er korrupt. Jeg ville hente Windows 7/8/10 ned på en usb disk fra en anden computer, sætte usb disken som første boot priority i BIOS og så bruge installationsprogrammet til først at formatere og gendanne bootsektoren. Så ville jeg installere Windows på det "nye" drev . At der skal en ny HDD i fordi den ikke vil boote lyder underligt, vedmindre at drevet er fuldstændigt i stykker. Det lyder mere sandsynligt at et rootkit (virus) har fået det til at stoppe med at virke.

Hej MortenX.

Hvis det var en virus eller en ødelagt bootsektion så burde man vel kunne "se" harddisken som externt drev når man tilslutter den via usb til en anden computer?

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 10-05-2016 19:33
Hej igen.
Så kom jeg lidt længere. Fik fat i en win8.1 dvd og satte den i og så kom tryk på en tast for at boote fra dvd fint så bios er altså rodet ind i det på en eller anden måde. Nå men den harddisk som jeg havde sat i ( fra en skrottet asus har 3 partitioner 1 recovery som hvis det findes er med vista 2 hedder også system, men hvis jeg vil installere på den så kommer beskeden " windows kan ikke installeres på denne disk. den valgte disk har en mbr partitionstabel. På efi systemer kan windows kun installeres på gpt diske". Kan jeg formatere den partition med det værktøj som er ligger aktivt nederst i skærm billedet? eller er det bedre at prøve om den oprindelige disk kan repareres. Selvom jeg synes at det ville være underligt at den reparatør som havde den inde sagde at der skulle en ny disk til hvis man bare havde kunnet reparerer den. Og hvis jeg kan formatere den skal jeg så formatere alle partitioner?

Ja BIOSen er rodet ind i det. Det er det første, der bliver læst i, når computeren starter. Den harddisk, du nu vil sætte i, bliver du nødt til at slette alle partioner på. Prøv at slutte den til en anden computer med det ledningsværk, du har. Når du har set om harddisken er synlig, går du ind i kontrolpanel og vælger system og sikkerhed, når du er kommet derind, vælger du administration, der vælger du opret og formater harddiskpartitioner. Nu kan du se din harddisk og kan slette de partitioner, der er på den. Du skal holde tungen lige i munden, så derfor, inden du laver denne øvelse, vil jeg anbefale, at du giver den nye harddisk et navn f.eks. ny hardisk, så du er sikker på at kunne kende den. Du skal ikke formatere disken, det bliver gjort, når du indlæser windows.

Du har også den mulighed at sætte den gamle harddisk i, og prøve om det vil lykkes. Det eneste der kan ske er at det ikke virker og så har været beskæftiget i den tid.


fase

Hej Fabrin.

Det gik ikke rigtigt.

Den er stadig ikke tilfreds siger det samme som før at det skal være en GPT disk og ikke en med MBR partitionstabel. Skal jeg ha en anden disk? Den samme meddelelse på den  anden plads.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 10-05-2016 21:52

Hej Fabrin.

Det gik ikke rigtigt.

Den er stadig ikke tilfreds siger det samme som før at det skal være en GPT disk og ikke en med MBR partitionstabel. Skal jeg ha en anden disk? Den samme meddelelse på den  anden plads.

Kovas, du skal slette de to partitioner, du har på disken, ved at markere partitionen og vælge slet. Det gør du med begge partitioner. Derefter vælger du ny og opret. Jeg undersøger lige GPT disk, men jeg kan ikke forstå, hvad der sker. Du skal normalt ikke formatere disken, men bare sætte den tilbage i den computer, hvor den skal bruges, og vælge DVDen som Boot/ start .

GPT er en ny standard, som efterhånden vil erstatte MBR (master boot record) og kan ofte anvendes i stedet for MBR systemet.


fase
Annonce
Hej igen.
Slet og formater er ikke aktive på det skærmbilled som du ser på fotoet. Søgte på google, det ser ud som om man kan skifte til GPT der hvor jeg slettede de gamle partitioner.
Pyy jeg har godt nok haft den disk inde og ud mange gange efterhånden.
Tænkte på om man skulle forære ham en ssd disk i stedet for at sætte det gamle hd-drive tilbage?
De fåes fra 2000kr og op til 4000/TB er de billige lige så gode som de der er dobbelt så dyre?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 11-05-2016 08:58
Hej igen.
Slet og formater er ikke aktive på det skærmbilled som du ser på fotoet. Søgte på google, det ser ud som om man kan skifte til GPT der hvor jeg slettede de gamle partitioner.
Pyy jeg har godt nok haft den disk inde og ud mange gange efterhånden.
Tænkte på om man skulle forære ham en ssd disk i stedet for at sætte det gamle hd-drive tilbage?
De fåes fra 2000kr og op til 4000/TB er de billige lige så gode som de der er dobbelt så dyre?

 

Hmm hvis du prøver og markere den øverste partition, kan man så ikke slette? det burde være muligt...

 

Skrevet af Pizzabager på 11-05-2016 10:01

 

Hmm hvis du prøver og markere den øverste partition, kan man så ikke slette? det burde være muligt...

Nej der er ligemeget hvilken partition der er markeret så er slet  og formater ikke aktive.

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej igen.
Så nu køre det. Fandt en youtube https://www.youtube.com/watch?v=VZqhz2p1OFQ der er dårlig lyd på men det kan forstås. Shift F10 trykkes inden installationsprogrammet startes og så følger man hans anvisninger. Nu er den i hvert fald ved at installere. Så lad os se hvordan det går.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Den er nu færdig. Inde i system står der at den ikke er aktiveret. Der er også et produkt-id. Skal jeg bare trykke på aktiver?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis