Frostfri dybde - er det virkelig nødvendigt?

Hej Alle

Jeg skal til at udvide min garage og i den forbindelse skal jeg forlænge det eksisterende fundament. 

Min plan er at ''binde'' fundablokke til det eksisterende og støbe et randfundament/gulv. 

1. mio kr. spørgsmålet er derefter: Er det virkelig nødvendigt med frostfri dybde?/90 cm? 

Jeg tænker at grave en rende, fylde stabilgrus i bunden og lægge to lag fundablokke som fyldes med beton. I midten fjerner jeg lidt jord og smider igen stabil på og så ellers flamingo, armeringsjern og beton.  

Tilbygningen bliver et skur/brændeskur og behøver derfor ikke at være så avanceret opbygget. 

PS: inden i dømmer mig og siger jeg skal gøre det efter forskrifterne, så vil jeg bare gerne undgå at  grave for meget/skulle blande en masse beton når det kun er skur/brændeskur der er tale om. 

 

vh.

Murat 

 

 

 

Hej Alle Jeg skal til at udvide min garage og i... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Bygningskonstruktør på 12-03-2017 13:41


DS normer er noget der skal overholdes når der skal projekteres bygninger. Dette er ikke en anvisning. Bygningsreglementet beskriver hvad der er gældende, dette har jeg tilføjet i min første besked
Det er rigtig Martin
Hej Martin Er glad for din viden..
Men ord ret står der frostfri dybte "kan" i normal sættes til 90cm dybde.
Hvis der havde stået frostfri dybte er mindst 90cm i danmark så havde det vel været noget hele andet..? Her ligger man jo ikke fast på at frostfri dybte er 90cm.
En bekendt af mig havde fortalt at nogle af de fundamenter han skulle lave stod der frostfri 60cm dybte på tegningerne fra arkiteten.
Er godt klarover man skal overholde DS men når de skriver KAN og ikke SKAL så det jo en vurdeings sag fra sag til sag vel.?
DS hvad for byggerier omfatter det.? er det også Carporte, skure og sådan en uisoleret lille stålhal som jeg skal bygge.? eller er DS mere hend i projektet mere nyg er huse osv.?
Altså hvor startet grænsen for DS..?
Sorry det jo snart et joura det her

 

 

 


Håndværker

 

 

Her kan du se en lille hurtig tegningen, jeg skal forstår det rigtig.

Frosten har letter evd at fryste ned i 60-70cm frem for igennem 15cm fundablok..?

Min opstilling vil være som den her dog vil fundamentet kun grave ned i 40cm og støbes da fundamentet kun skal anvendes til at omkrænse beton gulvet.

Men DS mener at altså sådan en kold hal med 150mm fundament skal ned i 90cm selv om i min verden vil frosten få letter ved at gå ind igennem fundamentet og under beton gulvet.??

 


Håndværker
Grunden til at du skal ned under 90 er ret simpel. Frosten kan løfte dit fundament og få det og andre konstruktioner til at gå i stykker. Så længe du selv ejer huset står du selv med bøvlet. Hvis du sælger huset og der sker noget for den nye ejer, står du stadig selv med bøvlet/udgiften. Så det er et spørgsmål om hvad for noget bøvl du selv gider at stå med. Lidt ekstra grave arbejde eller lidt tikkende bombe...Som måske aldrig detonerer, måske allerede næste vinter

km

..på den anden side, hvornår har vi sidst haft isvinter med temperature på ned til 20-25 minus gr. 

Vi skal vist helt tilbage i 80´erne - specielt husker jeg vinteren 81/82 den var streng (jorden frøs sku fast i skovlen, før den slap), men også 84,85,86/87 var hårde.  

for et par år siden, rev jeg en gammel garage ned, den havde stået siden 1965, den stod på punkt fundament, den stod ganske stabilt , da jeg skulle have fundamentklodserne op af jorden blev jeg overrasket over de kun gik 20-30 cm ned i jorden, stående på ren jord.. 50 år uden den var faldet sammen, det må være et mirakel der ikke har været frost lige omkring den garage

vinteren efter ville jeg teste, om jeg kunne opbevare maling i min kommende garage uden opvarming, hvis jeg gravede et 50 cm dybt hul inden i, og dækkede det over, så jeg borede et hul med et pælebord, ca 50-60 cm dybt, brugte et inde/ude termometer med ledning, smed sensoren ned i bunden af hullet, og havde den anden del oven på, inden i en plastikpose, smed en pose over hullet og et bræt på, så der ikke faldt sne ned i, om foråret kiggede jeg på det, laveste temp i bunden af hullet hen over vinteren var knap 2 grader.  på toppen ude i det fri var den -12. og det var vel og mærket ikke dækket til med jord. 

Mit gæt er at det skal være vandvittigt koldt i lang tid før jorden kan fryse bare 50 cm ned, og de 90 cm, nok mest er et "better safe then sorry" bud de har haft, samt at hvis de skriver 90 cm, er der også langt større mulighed for den dybde er nede ved leret. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også