Frostfri dybde - er det virkelig nødvendigt?

Hej Alle

Jeg skal til at udvide min garage og i den forbindelse skal jeg forlænge det eksisterende fundament. 

Min plan er at ''binde'' fundablokke til det eksisterende og støbe et randfundament/gulv. 

1. mio kr. spørgsmålet er derefter: Er det virkelig nødvendigt med frostfri dybde?/90 cm? 

Jeg tænker at grave en rende, fylde stabilgrus i bunden og lægge to lag fundablokke som fyldes med beton. I midten fjerner jeg lidt jord og smider igen stabil på og så ellers flamingo, armeringsjern og beton.  

Tilbygningen bliver et skur/brændeskur og behøver derfor ikke at være så avanceret opbygget. 

PS: inden i dømmer mig og siger jeg skal gøre det efter forskrifterne, så vil jeg bare gerne undgå at  grave for meget/skulle blande en masse beton når det kun er skur/brændeskur der er tale om. 

 

vh.

Murat 

 

 

 

Hej Alle Jeg skal til at udvide min garage og i... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ev elmand på 11-03-2017 22:27
Nej det siger loven ikke noget om, når det er skure.

Okay

Hvad for byggerier skal så i frostfri dybte.? altså efter loven eller BR15..?

Er lidt forvirrt da jeg skal byge en lille kold maskinhal med et lille fundament rundt som ikke skal bære noget andet end holde støbningen inden til beton gulvet.

 

 


Håndværker
Skrevet af morten knudsen på 12-03-2017 10:30

Okay

Hvad for byggerier skal så i frostfri dybte.? altså efter loven eller BR15..?

Er lidt forvirrt da jeg skal byge en lille kold maskinhal med et lille fundament rundt som ikke skal bære noget andet end holde støbningen inden til beton gulvet.

 

 

Jeg tror ikke der findes en lov om at hus skal have fundament til frostfri dybde, der findes nogen tommelfinger regler at laver man fuldstøbt fundament så skal det i frostfri dybde

 

 

http://huseftersyninfo.dk/4.fundamenterogsokler/0/31
Skrevet af Frank Chr. på 12-03-2017 10:53
http://huseftersyninfo.dk/4.fundamenterogsokler/0/31
Tak Frank.
Den fortæller desværre bare ikke om det er lovkrav at føre fundamentet til 90cm i uopvarmet bygninger. øvvvv

 

 

 


Håndværker
Skrevet af Pizzabager på 12-03-2017 10:33

Jeg tror ikke der findes en lov om at hus skal have fundament til frostfri dybde, der findes nogen tommelfinger regler at laver man fuldstøbt fundament så skal det i frostfri dybde

Tak for svaret..  Er bare ikke ude på jeg får en alle anden ingeniør på nakken hvis jeg støber en rende og sætter en funda blok rundt om hallen, og så kommer de bagefter og påstår den skal ned i 90cm..  så er jeg sku på den hvis det er et lov krav. (

 

 

 

 


Håndværker
Annonce
Skrevet af morten knudsen på 12-03-2017 11:06

 

 

 

 

Det var også mere ment som inspiration  Men rigtig det fortæller ikke meget om det er et lovkrav at fundamenter skal i frosfri dybde.

Til gengæld har jeg søgt lidt på nettet og alle (proff.) steder skrives der at til den ikke opvarmede garage udgraves der først en rende til fundamentet. Renden SKAL gå ned til fast underlag og mindst 90 cm ned.  

 

Skrevet af Frank Chr. på 12-03-2017 11:32

 

Det var også mere ment som inspiration  Men rigtig det fortæller ikke meget om det er et lovkrav at fundamenter skal i frosfri dybde.

Til gengæld har jeg søgt lidt på nettet og alle (proff.) steder skrives der at til den ikke opvarmede garage udgraves der først en rende til fundamentet. Renden SKAL gå ned til fast underlag og mindst 90 cm ned.  

 

 

 

 


Håndværker
Hej.
Der hvor jeg kan henføre fundamentets dybde fra er jf. DS Normen : - DS/EN 1997-1 DK NA: 2015 Geoteknik - Del 1: Generelle regler.
Her står følgende:
"Frostsikker dybde for fundamenter kan i DK normalt sættes til 0,9 m for almindeligt byggeri og 1,2 m for fritstående konstruktioner."

Jf. BR 15 4.2 stk 7:
Garager, carporte, overdækkede terrasser, udhuse, drivhuse og lignende bygninger samt teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester med et areal på højst 50 m² kan udføres, uden at styrke og stabilitet er eftervist ved beregning.
Og forsat:
Bygningerne er stadig omfattet af kapitel 4.1.

Jf. BR15 4.1 stk 3:
Fundering skal ske til frostsikker dybde og bæredygtig bund eller på anden måde, så der ikke opstår skader som følge af bevægelser i jordbunden.
Underlag for kloak- og drænledninger, fundamentskonstruktioner og lignende skal holdes frostsikre.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Bygningskonstruktør på 12-03-2017 13:22
Hej.
Der hvor jeg kan henføre fundamentets dybde fra er jf. DS Normen : - DS/EN 1997-1 DK NA: 2015 Geoteknik - Del 1: Generelle regler.
Her står følgende:
"Frostsikker dybde for fundamenter kan i DK normalt sættes til 0,9 m for almindeligt byggeri og 1,2 m for fritstående konstruktioner."

Hilsen Martin
Super info Martin.
Dog står der ikke det er et "krav" men mere en anvisning.?  er det rigtig forstået.?

 

 

 


Håndværker

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/51069' class='af-profile-link'>morten knudsen</a> på 12-03-2017 13:27








<p> </p>

<p> </p>

<p> </p>



DS normer er noget der skal overholdes når der skal projekteres bygninger. Dette er ikke en anvisning. Bygningsreglementet beskriver hvad der er gældende, dette har jeg tilføjet i min første besked

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også