El installation ved efterisolering

Hej med jer,

Jeg er ny boligejer og ny inden for "faget" gør-det-selv.
I forbindelse med boligkøbet, kan jeg se forrige ejer har efterisoleret et enkelt rum, hvilket i sig selv jo er fornuftigt nok, men at udførelsen virker en smule sjusket ved paneler mm..
Hvad der bekymrer mig, er dog el-installationen, som forrige ejer har valgt at lade side på den originale indervæg, så der er huller i væggen ind til stikkontakterne.
Så mit spørgsmål er selvfølgelig, om dette overhovedet er lovligt? Skal el-installationen ikke trækkes ud til den nye væg? Eller burde den kun?
Dette er ikke nævnt i tilstandsrapporten.
Hvis det ikke er lovligt, kan det så dækkes af ejerskifteforsikringen?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo det er ulovligt, der ville nok skulle nye dåser i og kabel / ledninger føres med ud i den ny væg, nu skriver du ikke så meget om hvordan det hele er udført men går udfra det evt. er en murstensvæg der er påført isolering og så gips/træ?

Du ville muligvis kunne få ejerskifteforsikring til at dække det hvis den er udvidet til at dække ulovligt el, dog er selvrisikoen mange gange så høj at det ikke kan svare sig. Tag evt. et par billeder og kontakt en lokal elektriker og få dem til at vurdere hvad der skal til.
Ville selvfølgelig også være rigtigt fint med billeder herinde.

- mvh. Esben

Installationen er lovlig, så længe stikkontakterne sidder på de underlag, de blev monteret på oprindelig. Det ville derimod have været ulovlig, såfremt stikontakterne var ført frem uden underlag. Forholdet ville også være blevet påtalt ved el-eftersynet, som formentlig blev foretaget samtidig med tilstandsrapporten. At det så er noget fusk at lave det på den måde, er noget andet.

fase
Ja der var jeg nok lige hurtig nok. Det hele skal selvfølgelig stadig være let tilgængeligt.

- mvh. Esben

Okay, det var lidt uheldigt, men mange tak for jeres hurtige svar
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også