Kogeplade + oven, hvordan

Hej,

Mit første indlæg, meget smart og nyttig hjemmeside

Håber, der er en eller flere, der kan hjælpe mig.

Jeg er ved at udskifte det gamle komfur med en kogeplade og ovn (som begge 220 volt 

Det gamle komfur var 380 volt, som var tilsluttet som vist her:

Nu har jeg mål spændingen på alle ledninger:

RØD-HVID -->400 Volt

RØD-SORT --> 230 volt

SORT-HVID--> 230 volt

SORT-GUL/GRØN(JORD)--> 0 Volt (det vil sige, at SORT er nul-leder, har jeg ret?)

Så kommer spørgsmålet.

Hvordan kan jeg få 2 gange 230 volt ud?

1. Skal jeg tilslutte RØD og SORT og JORD (og dropper HVID) i en IP44 stikdåse med 2 udtag:

http://www.harald-nyborg.dk/p6415/stikkontakt-dobbelt-staenktaet 

hvad sker der, hvis jeg bruge både kogepladen og ovnen samtidigt?
2. Eller skal jeg tilsutte "HVID og SORT og JORD", og  "RØD og SORT og JORD" hver for sig? i så fald, hvordan?
3. Er der andre muligheder. Hvad med at bruge det her: ()
http://www.harald-nyborg.dk/p5954/forgreningsled-3-udtag-ip44
Det bliver naturligvis tilsluttet med installationskabel.
Jeg er også opmærksom på, at det skal laves af en el-installatør, men alligevel:-)
Pft,
Vh
Bettina

Vh
Bettina
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

De to hvidevarer (indbygningsovn og kogepladen) kører begge på 220-240 volt, tror jeg. Så der er ikke nogen udvikling!

Din kogeplade kan kører på både 230V og 400V, det er det EV elmand fortæller dig. også forklare han dig hvordan du får den til at kører på 2 faser istedet for en, så koger dit vand hurtigere

Forresten husk lige og tag sikringen ud før du piller nogen ledninger fra hinanden, det er kun elektrikeren der piller i dåsen mens strømmen er på, vi andre får stød

Du har ret Pizzabager, jeg læste ev elmands helt forkert, da der blev nævnt komfur.Når jeg zoomer på billedet så står der: 450 V 32 A 1,5-4.

Jeg vil naturligvis få dem på 400 volt.

For nemheds skyld har lavet endnu en tegning, Vi se bort fra jord-fprbindelsen. Vil en af jer hjælpe med at skrive, hvordan jeg får 400 Volt på både Kogepladen (K) og Ovnen (O).

F.eks:

O1-V3

O2-V2

Osv.

Vh
Bettina
Så vidt jeg kan se har EV elmand allerede svaret. der hvor han skriver komfur mener han kogeplade. det diagram han henviser til er det man kan se på dit ene billede. på det diagram er L1 fase 1(dvs f.eks hvid) L2 er fase 2(dvs rød) N er nul, (dvs sort).

Det havde været nemmere at forklare hvis dine farver i væggen var som de farver man bruger idag. og for en der ikke er vant til at rode med elarbejde har du ikke valgt det nemmeste ar starte med.

Jeg ville starte med at sætte en tilledning på din kogeplade, det skal være en blød ledning 5x1,5(eller 4x1,5 hvis du kan finde det) blå på N=nul, brun på L1=fase 1, Sort på L2=fase 2, Gul/grøn på jord.. husk at lus skal sidde som på diagrammet 2N(som du har et billede af)

Når det er gjort har du ledningen fra kogeplade, samt ledningen fra ovn, som ligner lidt hinanden, bortset fra ovnen kun har 3 ledere og kogeplade har 4.

Så skal ovn og kogeplade forbindes til den faste installation.

Nul=blå fra ovn og kogeplade skal til Nul i den faste installation som her er sort.
gul/grøn=jord fra ovn og kogeplade skal til Gul(så vidt jeg husker var det jord?????)
Fase 1=brun fra Ovn og kogeplade skal til hvid.
Fase2=Sort fra kogeplade skal til Rød.

Men ærlig talt, du skulle måske overveje at få en der ved lidt mere om det til at montere, en lille fejl i farver og sort på sort osv, så er elektronikken i dine nye dele måske brændt af..

Det EV elmand skrev her, dobbelt tjeck lige det passer med det jeg har skrevet..

Brug det diagram der er mrk. 2N
I komfuret bliver kablet monteret med den SORTE på 1 og 2 (vedlagte skinne/lus monteres imellem 1 g 2 )
Den BRUNE på 3 og den BLÅ på 4 og 5 (lus imellem.) Jordledning GULGRØN ser det ud til du har styr på.
den SORTE fra komfur kommer så på væggen sammen den HVIDE i installationen.
den BRUNE fra komfur kommer så sammen med BRUN fra ovn og RØD fra installation
Den BLÅ fra begge apparater kommer sammen med den SORTE i installationen
Tak, men farverne har nu fået navne:
V1 til V2 -->400 Volt
V1 til V3 --> 230 Volt
V2 til V3--> 230
V3 er nul
V1 og V2 er faser.
Hvordan tilslutter man dem ved at skrive "O2 til V3" "O1 til V2" osv.
O=Ovn, K=kogeplade, V=væg
Det bliver nemmere og mere overskueligt at besvare på den måde, ikke!

Vh
Bettina

Ville være nemmere hvis du først tilsluttede TilLedningen på kogepladen, som beskrevet ifølge diagrammet, og tog et billede så jeg kan se det er tilsluttet rigtigt.
med dine nye navne vil det så være
Blå på ledning til K5
Brun på ledning til K3
Sort på ledning til K1
Lus mellem K4 til K5
Lus melem K1 til K2
Gul/grøn til jord

Hvis jeg husket det korrekt, dit nye billede med K numre på har jo ikke diagrammet med på billedet.

Husk at træk i alle ledninger efter de er skruet fast. 

Sørg ikke at afisolere for meget ledning.

Sørg for ikke at afisolere for lidt ledning så isoleringen kommer med ind under klemmen..

Annonce

Takker igen, det kan godt være, jeg er træt, med der er ikke noget BLÅ,der skal til K5 (alle farver har fået navne)
 jeg kigger på det imorgen,

hvor blev Fabrin af? (Han sidder sikker og kigger på tegningerne og teksten og siger: IDIOTER :-)
Opdaterede tegningen:

Vi ses i morgen

Vh
Bettina
Undskyld men du skal passe på ikke at køre dig selv helt ud på det mest indviklede, med nye betegnelser og numre. Bare montere som jeg har beskrevet. Gå slavisk frem efter det. Og du skal have BLÅ på 5 og 4

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Den blå er fra tilLedningen, den ledning som går fra kogepladen ned til den faste installation, det nytter ikke noget at sige V3 til K5, og du så sætter en gul/grøn ledning imellem de 2, hvis der en dag skal laves noget ved et fra en elektriker og du ikke har brugt de korrekte farver oppe ved kogepladen vil han sige hvad er det for en amatør der har lavet det her..

Og hvis det er en ejer bolig der en dag skal sælges, og laves el eftersyn, vil det sikkert blive nævnt i rapporten at det ikke er lavet af autoriseret installatør.
Skrevet af Bet på 09-04-2016 22:26
Tak, men farverne har nu fået navne:
V1 til V2 -->400 Volt
V1 til V3 --> 230 Volt
V2 til V3--> 230
V3 er nul
V1 og V2 er faser.
Hvordan tilslutter man dem ved at skrive "O2 til V3" "O1 til V2" osv.
O=Ovn, K=kogeplade, V=væg
Det bliver nemmere og mere overskueligt at besvare på den måde, ikke!

Nej, det bliver ikke nemmere ved at give farverne navne. Det virker som om projektet er ved at antage unødige dimentioner, med rigtig mange betegnelser.

Jeg har derfor lavet en lille skitse efter Eriks anvisning. Den er så lavet med klemnumre på din kogeplade, farver på ledningerne i tilslutningskablet samt ledningsfarver på ledningerne i vægdåsen. Du forbinder nu som anvist, og du kan så bruge din kogeplade og ovn. Jeg gør opmærksom på at jordledningen ikke er tegnet med, men den skal selvfølgelig forbindes sammen. Det burde ikke give store problemer.

fase
Mange tak til jer, især Fabrin med den flotte tegning:-)

Et allersidste spørgsmål, inden jeg slavisk går efter jeres anvisninger; er lidt nysgerrig.
Jeg kan se, at kogepladen får 400 Volt (RØD og HVID), men hvordan ovnen får 400 V? Er det fordi 1 og 2 (kogepladen) nu er koblet sammen?

Jeg ved, at arbejdet skal udføres at en autoriserede el-installatør, men deres priser er så høje (det samme som koglepladen koster) at jeg besluttede mig at studere el-installationer nærmere til jeg fandt denne hjemmeside, hvor folk hjælper hindanden. Min speciale er IT og netværk så skriv tilbage, hvis I har brug for hjælp til IT (PC, WiFi, printer mm.)

Fortsat god weekend:-)

Vh
Bettina
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis