Spørgsmål ang. Højspænding?

Hej, jeg ville lige høre om der ikke var en der kunne forklare mig lidt om højspænding, har været inde og læse om det, men finder ikke rigtig mit svar. 

Når man ser de store master, ser man så mange tråde  (ledninger) men er det ikke kun 3 faser og nul der kommer fra transformerstationen? hvorfor er der så mange tråde?

Mvh Lars (nysgerrig efter elviden )

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af larswenneberg på 28-03-2016 13:42

Hej, jeg ville lige høre om der ikke var en der kunne forklare mig lidt om højspænding, har været inde og læse om det, men finder ikke rigtig mit svar. 

Når man ser de store master, ser man så mange tråde  (ledninger) men er det ikke kun 3 faser og nul der kommer fra transformerstationen? hvorfor er der så mange tråde?

Mvh Lars (nysgerrig efter elviden )

Hvis der eks. er 6 tråde i masten, er det ofte fordi der er 2 traceer. Hvis du følger dem kan du ofte ser at de pludselig skilles. Det er for at "spare" masterne, at traceerne følges ad. Der er ingen Nul i højspændingsledningerne. Nulpunktet lavet ved de små 10/0,4kv trafoer. Jeg har ladet mig fortælle, at den øverste strik er beskyttelsesleder/fiberkabel på de helt store 400kv anlæg.

 

 

 

Skrevet af StenKrog på 28-03-2016 14:17

Hvis der eks. er 6 tråde i masten, er det ofte fordi der er 2 traceer. Hvis du følger dem kan du ofte ser at de pludselig skilles. Det er for at "spare" masterne, at traceerne følges ad. Der er ingen Nul i højspændingsledningerne. Nulpunktet lavet ved de små 10/0,4kv trafoer. Jeg har ladet mig fortælle, at den øverste strik er beskyttelsesleder/fiberkabel på de helt store 400kv anlæg.

Okay, Men når man ser en transformerstation så er det vel derfra der køre kabler under jorden ud til alle de gravstene der står i byerne, eller hvad? og selve masterne forbinder alle transforerstationer? eller ved du noget om hvordan det hele hænger sammen?

Tak på forhånd 

 

 

 

 

 

 

Har også ladet mig fortælle, den øverste ledning på større højspændingsmaster er en jordet ledning der beskytter anlæget mod lynnedslag (lynafleder). Hvis man ser fugle sidde på ledningerne, er det altid på den øverste ledning idet der er et meget kraftigt feldt nede mellem de tre faser. Faktisk så kraftigt at fuglen dør hvis den kommer nær (mellem) lederne. Det plejer også kun og være de lidt kvikkere fuglearter (stære, krager osv.) der kan finde på at sætte sig på øverste leder. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
De master hvor de spændingsførende ledere sidder i en trekant, med 1 i toppen og 2 ved siden af hinanden i bunden har 10 000 volt (10 kV ) Det er dem der gik direkte ud til hver lokal transformator, hvor spændingen omformes fra 3 x 10 kV til 3 x 400V + N. Jeg skriver "GIK" fordi de nu er gravet ned som kabler i jorden næsten overalt.
De kommer så fra 60/10 kV stationer hvor spændingen bliver omformet 60 000 Volt (60kV) Det er sådan et indhegnet område med en del ledninger på isolatorer. De master der fører 3 x 60kV er ofte 2 træmaster ved siden af hinanden, og de 3 ledere hænger ved siden af hinanden. De er også ret sjældne i store dele af landet, igen på grund af kabler. Da de 3 ledere påvirker hinanden, vil den største påvirkning ske på den midterste. Derfor skifter de jævnligt plads så hver leder får lige meget midterplads.
De helt store er på 400 kV og kommer blandt andet ned igennem Jylland, og ses også tydelig omkring Lillebæltsbroerne. Det er strømmens motorvej. Den der går ned igennem Jylland er lige ved at blive udbygget til dobbelt kapacitet. Den er faktisk også kabellagt et stykke, nemlig under en sø, så vidt jeg husker er det Rørbæk sø. Den er ellers hængt op på betonmaster med 2 stk. 3 fase systemer på hver mast. Men på hver isolator kan der godt hænge 3 ledere . de er så den samme fase, men ved at have flere ledere så øges kapaciteten naturligvis.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 28-03-2016 20:42
De master hvor de spændingsførende ledere sidder i en trekant, med 1 i toppen og 2 ved siden af hinanden i bunden har 10 000 volt (10 kV ) Det er dem der gik direkte ud til hver lokal transformator, hvor spændingen omformes fra 3 x 10 kV til 3 x 400V + N. Jeg skriver "GIK" fordi de nu er gravet ned som kabler i jorden næsten overalt.
De kommer så fra 60/10 kV stationer hvor spændingen bliver omformet 60 000 Volt (60kV) Det er sådan et indhegnet område med en del ledninger på isolatorer. De master der fører 3 x 60kV er ofte 2 træmaster ved siden af hinanden, og de 3 ledere hænger ved siden af hinanden. De er også ret sjældne i store dele af landet, igen på grund af kabler. Da de 3 ledere påvirker hinanden, vil den største påvirkning ske på den midterste. Derfor skifter de jævnligt plads så hver leder får lige meget midterplads.
De helt store er på 400 kV og kommer blandt andet ned igennem Jylland, og ses også tydelig omkring Lillebæltsbroerne. Det er strømmens motorvej. Den der går ned igennem Jylland er lige ved at blive udbygget til dobbelt kapacitet. Den er faktisk også kabellagt et stykke, nemlig under en sø, så vidt jeg husker er det Rørbæk sø. Den er ellers hængt op på betonmaster med 2 stk. 3 fase systemer på hver mast. Men på hver isolator kan der godt hænge 3 ledere . de er så den samme fase, men ved at have flere ledere så øges kapaciteten naturligvis.

 

Hej

Tusinf tak for den lange og grundige forklaring  

Men hvor kommer strømmen enelig fra, er det transformorstationerne der laver strømmen, eller kommer det fra møllerne? 

Mvh Lars

 

Annonce

De store elmand taler om forbinder Europa sammen i " motorvejen " .

Strømmen bliver produceret på kraftværker - mest kulkraftværker som F.eks. asnæsværket og mindre kraftvarmeværker som f.eks Herningværket, der producerer både el og fjernvarme.

En stor del kommer også fra vindmøllerne - men de kan ikke " leve " uden kraftværkerne og deres distributionsnet.

Nettet/kraftværkerne leverer en del af møllernes magnetiseringsstrøm - men det er en anden historie 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis du kender en gammeldags dynamo på din cykel, så skal du bare gange med nogle millioner.
Men jeg har et rigtig godt forslag til dig. Lav en heldags udflugt her til sommer, til el - museet i Tange. Det er ikke bare gamle ting der bliver udstillet, men en grundig gennemgang af en masse el ting. Incl. kunstige lyn så det basker. Det er kun godt 100 km fra dit postnummer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, tak for svarende til jer begge
Lige for at opsummere
Selve strømmen bliver produceret på elværker og så går de derfra videre via elmaster igennem landet, og har nogle stop hvor man har sat en transformerstation, som transformer strømmen ned til de 400V som går i kabler under jorden ud til alle huse
Tak på forhånd

Den fesen ind i Harboøre


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ekstra funfact:
Der er en jævnstrømsforbindelse mellem Nyborg og Korsør fordi at elnettet ikke er synkroniseret. Det begge kører med 50hz, men spændingen kommer på forskellige tidspunkter.

Elektriker
"Alt er volt"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis