Spørgsmål ang. Højspænding?

Hej, jeg ville lige høre om der ikke var en der kunne forklare mig lidt om højspænding, har været inde og læse om det, men finder ikke rigtig mit svar. 

Når man ser de store master, ser man så mange tråde  (ledninger) men er det ikke kun 3 faser og nul der kommer fra transformerstationen? hvorfor er der så mange tråde?

Mvh Lars (nysgerrig efter elviden )

Hej, jeg ville lige høre om der ikke var en der... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af maar0005 på 10-05-2016 08:30
Ekstra funfact:
Der er en jævnstrømsforbindelse mellem Nyborg og Korsør fordi at elnettet ikke er synkroniseret. Det begge kører med 50hz, men spændingen kommer på forskellige tidspunkter.

Det er også svært at undgå store tab i lange høspændingskabler pga kapaciteten i kablet. Det drejer sig om volt, kapacitet, og også om spændingerne er i fase. Så derfor DC. . Forøvrigt kommer jævnspændingskablet i land ved Herslev lidt nord for Slagelse.

fase
Ud over den omtalte Storebælts forbindelse mellem Herslev og Fraugde findes der også et antal HVDC forbindelser til udlandet. Et eksempel er 600MW forbindelsen KONTEK mellem Bjæverskov og Bentwisch i Tyskland.
Se mere om elnettet på: http://www.energinet.dk/DA/El/Sider/Elsystemet-lige-nu.aspx

KimK
Og en af de store ligger ved Tjele i Jylland. Her kommer den til tider billige strøm fra vandkraften i Norge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er flere HVDC forbindelser i DK, der er lavet til jævnstrøm (DC) pga. kabellængden.
Dette er for at reducere tabet i kablerne, samt begrænse hvor store induktive laster man vil have behov for, for at få en nogenlunde fasevinkel.

I DK kører højspændingsnettet med 5 (6) spændinger:
400kV, 150/100kV, 60kV, 32kV og 10kV

Generelt bruges 100-400kV kun til lang distance transport af energi, mens 10-60kV bruges til primær forsyning af store områder.

150kV går der bl. a. fra Esbjerg værket over til "motorvejen" på 400kV, der går fra det norske HVDC kabel til Tyskland, ned gennem det østlige Jylland.

60kV bruges typisk som primær forsyning til større byer, hvor der så er 1-5 60/10kV stationer.
10kV trækkes så rundt i byen til 10kV/400V transformere over alt, i byen, både til "almindelige" forbrugere og til de store virksomheder som nogle gange selv har drift/vedligehold/ejerskab af en til flere 10kV/400 transformere, eller endda selv har forbrugere på 10-60kV niveau (Stålvalse værket f.eks.).

32kV er ved at blive udfaset til fordel for 60kV, grundet de formindskede strømme og dermed den større energi kapacitet i samme kobber. Blev primært brugt til forsyning af mindre byer.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis