Tag på 8-kantet voliere

Hej med jer

Jeg har bygget 8-kantet voliere og er kommet til taget. Min plan er at montere 15 mm krydsfiner og så 1 lag tagpap.
Jeg har et par spørgsmål til dette som jrg håber i kan hjælpe med.


15 mm krydsfiner burde være min. tykkelse for underlag til tagpap, hvorfor kan man så kun få 20 mm papsøm? Skal man bare bruge disse alligevel? Der er kun den ene plade, så ndersiden bliver synlig.

Jeg vil lægge tagpappet på tværs af taget og lave en stripe tagpap henover de langsgående samlinger. Er dette den smarteste måde at gøre det på? 

Hvor og hvor meget skal eventuelt sømmes? Skal der bruges noget "tagpaplim" under den langsgående stripe hvor der ikke er nogen klistersamlinger i tagpappet? 

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej :-)

Mvh

Rasmus

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville brænde det på evt få en tagdækker til at klqre. Det der med at sømme pap er kun til brændeskuret

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Kune man evt. bruge ICOPAL TOP 400 P som en 1-lags løsning? Bare brænde det direkte på krydsfineren?

Hvad med ICOPAL selvklæber, kqn det bruges direkte på krydsfiner? Jeg haR KUN SET DET OMTAlt med brug af underpap..

Det kan man godt bruge. Når man brænder tagpap på. er det beregnet til 10 cm overlap i den ene side. Men det kan også overlappes ind på selve topbelægningen. Det får du brug for ved hver af dine "kanter" da din tagflade består af trekanter. Hvis du lægger rækkerne "vandret" begyndende med den nederste, så får du kun overlap "vandret" + ned ad hver kant. Det giver så lidt spild for hver kant på dit tag afhængig af taghældningen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Icopal skriver at 1 lag top 400 P ( se bl.a. side 10) kan anbefales på sekundære bygninger, der ikke forventes at have meget lang levetid. Til primære bygninger mener de at 2 lags på den lange bane er billigere, på grund af den meget længere levetid. Jeg har ikke nærlæst præcis hvad de mener med >lang levetid<
Jeg har brændt tagpap på 2-3 carporte, der brugte vi 2 lag, men til din opgave ville jeg lave 1 lag.
Følgende gælder hvis din voliere ikke er større end ca. 5 m i Diameter, så hver tagkant højst er 2 m.
Som beskrevet ville jeg skære 8 ens trekanter/trapez til nederste række.
Hæfte en med 2-3 søm for oven i overlap kant (slå ikke helt i så de kan trækkes ud)
rulle tagpap næsten op til søm, så du kan begynde at varme ind på rulle og tag, frem og tilbage med brænder.
Når det begynder at blive næsten flydende op på 5 - 10 cm op på rullen, ruller du meget langsomt nedad, medens du fortsat holder klæbelaget næsten flydende. Du skal have et stillads at stå på, så du har fri bevægelighed, og evt. 1 til at hjælpe med at holde rullen.
Når du når bunden rykker du søm ud, og løfter flappen op, medens du varmer ind under.
Jeg ville skære alle 8 kanter opad til, så der ikke bliver overlap. Så kan man lægge en 10 - 12 cm strimmel ned over. Det tror jeg giver det pæneste resultat.
Får det for lidt varme hæfter det ikke, får det for meget krakelere overfladen og det ser grimt ud.
Du kan jo øve dig lidt inden med en af dine krydsfiner rester og de trekanter der bliver til overs.
HUSK gode svejsehandsker.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen Erik

Mange tak for en super udførlig og let forståelig vejledning!
Det er flot af dig at bruge tid på at skrive sådan en beskrivelse, for sådan en som mig der ikke ved hvad der er op og ned :-)

God påske.

mvh

Rasmus
Husk at tage nogle foto af dit projekt, så vi andre måske kan lære noget af dine anstrengelser.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Meget gerne! Er der et sted til billeder? Eller skal det bare være i denne tråd?

Du kan jo i denne tråd, men det er også muligt og måske mere rigtig at oprette en side i >galleri< .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis