Nødråb fra Vietnam. Hjælp til ustabile tipi legetelte...

Hej,

Jeg producerer nogle tipi legetelte til børn ude i Hanoi - Vietnam.

Vi har nogle kunder, som klager over, at tipien er for ustabil, når børn leger i teltet. Hvis et barn skubber til en bambusstang vil teltet flytte sig og komme ud af facon – og i værste fald vælte.

Vi har overvejet, om man kan påsætte en plastic “sko" i bunden af hver bambusstang, som gør, at den enkelte bambusstang bliver skridsikker.

Vores virksomhed er beliggende i Vietnam, hvor man ikke har adgang til målfaste pinde i træ. Vi bruger derfor bambus til vores telte. Bambus er et naturmateriale, og diameteren i bunden vil variere fra 19 til 22 mm. Derfor skal “skoen” være fleksibel og kunne passe til forskellige mål.

Jeg har læst nogle artikler på lav-det-selv.dk og det ser ud til at en mulig løsning kan være at støbe sko i latex eller silicone - eller måske blot "dyppe" bambusstængerne i en opløsning af silicone.

Er der mon nogen i dette forum, som har en mening om dette?

Jeg vil sætte stor pris på alle gode råd.

Mvh

Søren


Søren
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sjovt.

Jeg ville holde fingerne væk fra blødt plast i fjernøst medmindre du er kemiingeniør og din leverandør giver dig løbende 100% indsigt i opskrifter.
se evt. hvilke fælder dine konkollegaer ryger i på
http://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/alerts/main/?event=main.listNotifications . Det meste er lejetøj.

Har du kendskab til 2009/48/EF, som stiller krav om sikkerhed til legetøj?
(du finder en dansk vejledning på sik.dk).

Da jeg var ung havde mit tipi nogle elastikker i stoffet med en krog for enden, som man sætte ind i babusrør og så var stoffet spændt.
Hvad er der i vejen med at den rykker sig? Så slår de små sig ikke. Og ja den væltede - bedre end at babusrør knækker, det giver spidser og splinter, snitsår mv.
Jo stiver konstruktionen jo voldsommere bliver ulykken.
Hej Mjølner,

Tak for hurtigt svar.

Jeg forstår, hvad du skriver med elastikker og krog. Men problemet er ikke relateret til, at stoffet ikke er spændt ordentligt ud i længderetningen. Der bliver istedet klaget over, at når man i leg puffer til bambusstængerne, så kommer tipien ud af facon. Jeg har argumenteret for, at det vi sælger, ikke er et havetelt med pløkker, som man kan slå i græsplænen. Man kan heller ikke grave stængerne ned i gulvbrædderne..... Det her er et indendørs telt, hvor bambusstængerne vil flytte sig på gulvet - når man puffer til dem.

Men hvor ville det være rart, hvis man kunne få fat i en slags gummiprop, i lighed med den prop, som afslutter stålrøret på den stol, jeg sad på i skolen, da jeg var knægt. Forstår du, hvad jeg mener : ) ?

Eller hvis man kunne dyppe bambusstængerne ned i en silikoneopløsning eller latex for den sags skyld, så stængerne blev skridsikre....

Bedste hilsner
Søren

Søren
Er der bund i tippien? F.eks. en stor pude? I så fald kunne det måske være en mulighed med nogle stropper som går imellem bambusstængerne diagonalt, under bund/pude. Så vil et lille puf indefra mod en bambusstang blive optaget af den modstående bambusstang. Alternativt en "ring" som har fat i hver af stængerne.

nu er disser her nok for små, men noget i den stil burte nok kunne hjælpe på det.

alternativt, kunne man evt lave nogle tynde stænger og montere mellem benene, så faconen bliver fastholdt


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
A Kjeldsen har givet svaret - hvis du laver et bund i teltet, så er børnenes vægt med til at holde det på plads - og stængerne kan ikke skubbes ud enkeltvis. Bunden kunne evt være stropper som er syet sammen i en ring/på tværs, net eller billig pressinnings-materiale, ligesom de billigste pressinninger. MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Hej AKjeldsen,

Tak for svar.

Der er ikke fast bund i tipi'en. Det har vi haft i en tidligere version, men gik bort fra det. Vi har istedet valgt at tilbyde kunderne at købe et løst tæppe, hvis behovet er der. Jeg forstår godt ideen med en ring i hver hjørne af tæppet. Men tæppet er ikke lavet af et fast materiale. Hvis et barn puffer til en af stængerne, så vil bunden/tæppet ikke yde modstand. Bunden vil blot krølle sammen.

Jeg kan godt lide ideen om nogle stropper, som løber diagonalt. Men de skal laves af en fast materiale, som ikke giver sig. Og så bliver det kompliceret. Vores virksomhed ligger i Hanoi, og vi sender tipier til hele SydøstAsien. Det er især mødrene i Singapore, som er utilfredse. De vil have at tipien skal kunne sættes op og så står den pænt til evig tid. Det koster i forvejen en mindre formue at sende bambus stænger fra Hanoi til Singapore, fordi stængerne er 175 cm lange og der skal 5 stk til en tipi. Skal vi også sende nogle nogle "gjorder" i fast materiale, så er jeg bange for, at kunderne ikke vil betale for det....

Tak også til jer Neubert og Ellida!

Det var netop disse propper/sko, som jeg var ude efter. Vores bambusstænger varierer i diameter mellem 19 og 22 mm. En ufleksibel prop prop vil måske falde ud?

Der findes tipier, som har stabiliserende stænger i siderne af bunden (mellem de bærende bambus stænger), men igen vil det fordyre både pris og fragt, hvis vi går efter denne løsning.

Som jeg læser jeres svar, som jeg takker alle for - så virker det som om, at ingen af jer tror på min ide om at dyppe bambusstængerne i latex eller silicone. Det er ellers en løsning, som jeg har læst om i andre sammenhænge på lav-det-selv.dk

Bedste hilsner
Søren

Søren
skær en tynd plade i træ ud og placer den øverst i teltet (10-20 cm fro top). Pladen skal have lige så mange huller som bambusstængerne. Nu er stængerne fixeret og glider ikke fra hinanden

 

Det var da en rigtig fornuftig idé som Uldal kom med.

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg har set en anden mulighed et sted: Lav en pølse af stof, lige så lang som omkredsen af teltet. Den fyldes så med sand og holder teltet spilet ud og nede - feks med stropper.

 

Kære Uldal,

Rigtig god ide med træpladen. Det vil vi forsøge!

Bedste hilsner
Søren

Søren
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis