Nødråb fra Vietnam. Hjælp til ustabile tipi legetelte...

Hej,

Jeg producerer nogle tipi legetelte til børn ude i Hanoi - Vietnam.

Vi har nogle kunder, som klager over, at tipien er for ustabil, når børn leger i teltet. Hvis et barn skubber til en bambusstang vil teltet flytte sig og komme ud af facon – og i værste fald vælte.

Vi har overvejet, om man kan påsætte en plastic “sko" i bunden af hver bambusstang, som gør, at den enkelte bambusstang bliver skridsikker.

Vores virksomhed er beliggende i Vietnam, hvor man ikke har adgang til målfaste pinde i træ. Vi bruger derfor bambus til vores telte. Bambus er et naturmateriale, og diameteren i bunden vil variere fra 19 til 22 mm. Derfor skal “skoen” være fleksibel og kunne passe til forskellige mål.

Jeg har læst nogle artikler på lav-det-selv.dk og det ser ud til at en mulig løsning kan være at støbe sko i latex eller silicone - eller måske blot "dyppe" bambusstængerne i en opløsning af silicone.

Er der mon nogen i dette forum, som har en mening om dette?

Jeg vil sætte stor pris på alle gode råd.

Mvh

Søren


Søren
Hej, Jeg producerer nogle tipi legetelte til... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg var i fætter BR forleden netop for at købe et indianertelt til et af børnebørnene. Stængerne er godt nok lavet af noget sølle plastik - men jeg kunne se at alle stængerne var fastgjort forneden i en plastikring der løb hele vejen rundt i bunden af teltet.

PS. Kan bambus mon bøjes med damp/kogende vand..

En anden variant af forslag med lille plade i toppen:

Lav en ring af en fleksibel stang - for eksempel en glasfiberstang a´la´ sejlpind.
Denne stang skal lukkes til en ring
Denne ring skal have 6 huller hvor stængerne kan fastgøres.
Så blive rteltet også afstivet.

NÅR dine stænger er 175 cm lange, så vil en fleksibel stang, som bøjes til en ring, have en diameter på 55 cm.
Det er sandsynligvis for lille til at ligge på gulvet - men hvis den sidder i ½ højde kunne det måske bruges.

MEN jeg ved godt at så skal du til at regne ud, hvordan "lukkes ringen" + hvordan skalbambusstængerne surres til ringen.
Men du får forslaget alligevel - det kunne give nogen af de andre en ié også.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Frank & Elida,

Tak for input.

Og til alle jer andre som har fulgt denne tråd og bidraget med gode ideer, så tror, at vi har fundet en løsning. Vi har syet en løbegang i bunden af 4 af de 5 sider at teltet. I disse løbegange monteres en bambusstang på 50 cm x 4 sider. Det er måske ikke den bedste løsning, da det forudsætter, at vi sender yderligere 4 kortere bambusstænger til den enkelte kunde, men teltet er stabilt.... Vi har dog besluttet også at afprøve Uldals løsning - træpladen med huller som kan fiksere bambusstængerne i toppen.

Endnu en gang - tak til alle som har bidraget!

Bedste hilsner
Søren

Søren
OK - det er da meget hyggeligt at diskutere produktudvikling på denne måde.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.

Jeg synes ellers det er imponerende hvad og hvor meget man kan fragte af stykgods på cykler, scooter og tuk-tuk´er i fjernøsten.  Go´ vind med projektudviklingen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis