Beskæring af bjælkespær er det her lovligt?

I forbindelse med en større renovering af vores hus har jeg nu fået adgang til bjælkespærene ved vores flade tag, tagpap og spånplader. Samlingen mellem spær og bærende væg ser således ud

Bjælkerne har dimensionerne 80 x 200, med en afstand mellem bjælker c/c 50-55 cm. Bemærk at at personen der har lavet dette stykke arbejde har lavet et 12cm indhug (hvad er fagudtrykket) i bjælken således at det stykke der hviler på bærende væg effektivt er 8x8cm. Størstedelen af bjælken hviler IKKE på det tværgående stykke træ der iøvrigt kun er fastskruet på den bærende konstruktion med en enkelt skrue. Spændvidden på spærene er ca 5m. 

Bemærk også skaden på det ene billede. 

Jeg har kigget i diverse spændviddetabeller på nettet og er kommet frem til at dette må være groft underdimensioneret og ulovligt, uagtet træets styrkeklasse. Er der en fagmand der enten kan bekræfte eller afkræfte min vurdering?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke noget ulovligt i at lave en udskæring i bjælkens underside, så længe der er nok bæreevne i det resulterende tværsnit. På dit billede 1 ser det ud som om der er et langsgående forskydningsbrud under udvikling - det kan jo skyldes mange ting. Jeg har lavet et overslag ud fra de tal du skriver, og det ser ok ud!

Du får det som PM

Certificeret Statiker

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis