Skrevet af je_ns på 02-04-2016 19:33
Din forklaring hænger ikke sammen..
Når man bruger topcoate til det det er "beregnet til" så smøre man det i en støbeform, og når det er "tørret ind", typisk natten over, fortsætter man med at ligge polyester/glasfiber på, hvor det så får iltfrie forhold og hærder rigtig op.
Så skulle "din" teori holde vand, er styrenen jo forlængst fesen af, da der jo typisk er god varme og udsugning...
Og ligger man flere lag Gelcoate på eksisterende glasfiber, blander man jo ofte også kun vox i sidste lag.
Jeg vil tillade mig og uddybe en lille smugle.
Topcoat kontra Gelcoat, med og uden voks
Jens jeg må lige præcisere lidt. I en støbeform bruger man altid Gelcoat, fordi den ikke indeholder voks. Den manglende voks gør som du også skrever at overfladen forbliver klæbrig og sikre god vedhæftning når man typisk dagen efter kommer og støber oven på gelcoatlaget. En Topcoat bruges altid til udvendige opgaver hvor man ikke har mulighed for og afskærme imod den atmosfærriske luft.
Derfor når man blandet voks i det sidste lag gelcoat i forbindelse med en reparation som Jens også helt rigtig skriver, så er det for og forsegle overfladen og undgå at gelcoaten kommer i forbindelse med luften. Dette gør at den hærder op og bliver hård inden under det tynde lag voks der samler sig på overfladen. Man kunne også bruge et stykke film eller mylar eller andet lufttæt, men typisk kommer man bare voks i gelcoater.
Flere producenter at polyester laver også det de kalder klæbefri polyester. Dette er en polyester tilsat voks så den afskærmes imod den atmosfærriske luft imens den hærder, hvorved den bliver helt hård i overfladen.