rep af fribord

hvem ved noget om fonyelse af fribord med gelcoat - topcoat jeg er ved at slibe maling af og hvad så er der nogen der ved hvor man køber materialer


sejler
hvem ved noget om fonyelse af fribord med gelcoat... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Ellida på 02-04-2016 16:38

Hej Jens

A: Store Danske skriver vist noget som de ikke har forstand på -det ikke er korrekt. De ved ikke nok om Kemi.
B: Styren er et opløsningsmiddel. Det indgår i den kemiske proces. Netop derfor, så er det skidt, hvis det damper væk fra overfladen.
Gelcoat og topcoat og polyester er jo det samme - forskellen er farve-pigment og evt voks. De hærder alle sammen ved at styren indgår i processen. Derfor må styren ikke dampe væk fra overfladen.
Polyester har ikke voks, men hærder fint - dog, så er det også gerne fedtet den første tid - Tja - det lyder måske ikke så logisk - det kan jeg godt se.

Det er også logisk, at med voks, bliver det lettere at slibe, fordi det hærder helt op - uden fedtet overflade, som eller "klotter sandpapiret til".
Men Jeg beklager overfor Jan og jer andre, hvis jeg har ført hans spørgsmål på afveje.


MVH A

Din forklaring hænger ikke sammen..

 

Når man bruger topcoate til det det er "beregnet til" så smøre man det i en støbeform, og når det er "tørret ind", typisk natten over, fortsætter man med at ligge polyester/glasfiber på, hvor det så får iltfrie forhold og hærder rigtig op.

 

Så skulle "din" teori holde vand, er styrenen jo forlængst fesen af, da der jo typisk er god varme og udsugning...

 

Og ligger man flere lag Gelcoate på eksisterende glasfiber, blander man jo ofte også kun vox i sidste lag.

 

 

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 02-04-2016 19:33

Din forklaring hænger ikke sammen..

 

Når man bruger topcoate til det det er "beregnet til" så smøre man det i en støbeform, og når det er "tørret ind", typisk natten over, fortsætter man med at ligge polyester/glasfiber på, hvor det så får iltfrie forhold og hærder rigtig op.

 

 

Så skulle "din" teori holde vand, er styrenen jo forlængst fesen af, da der jo typisk er god varme og udsugning...

 

 

Og ligger man flere lag Gelcoate på eksisterende glasfiber, blander man jo ofte også kun vox i sidste lag.

Jeg vil tillade mig og uddybe en lille smugle.

Topcoat kontra Gelcoat, med og uden voks

Jens jeg må lige præcisere lidt. I en støbeform bruger man altid Gelcoat, fordi den ikke indeholder voks. Den manglende voks gør som du også  skrever at overfladen forbliver klæbrig og sikre god vedhæftning når man typisk dagen efter kommer og støber oven på gelcoatlaget. En Topcoat bruges altid til udvendige opgaver hvor man ikke har mulighed for og afskærme imod den atmosfærriske luft.

Derfor når man blandet voks i det sidste lag gelcoat i forbindelse med en reparation som Jens også helt rigtig skriver, så er det for og forsegle overfladen og undgå at gelcoaten kommer i forbindelse med luften. Dette gør at den hærder op og bliver hård inden under det tynde lag voks der samler sig på overfladen. Man kunne også bruge et stykke film eller mylar eller andet lufttæt, men typisk kommer man bare voks i gelcoater.

Flere producenter at polyester laver også det de kalder klæbefri polyester. Dette er en polyester tilsat voks så den afskærmes imod den atmosfærriske luft imens den hærder, hvorved den bliver helt hård i overfladen.

 


Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også