Murer har muret skævt og vil ikke udbedre skader.

Hej

Jeg har netop fået lavet et vindfang til mit hus. Vindfanget er på 5 m2 og murerarbejder (herunder støbning af trappe) har kostet mig 140.000 kr.

Jeg står nu med det problem, at mørtelfugerne er blevet påvirket af frosten og skallere af. Mureren, som har lavet det, nægter at udbedre det, og jeg har meddelt ham at jeg anker sagen såfremt han ikke inden for en uge har accepteret at lave det. Er det mig som er forkert på den, eller skal murværket ikke se ordentligt ud?

Ud over dette, har de mureret væggene skævt (dvs. ud af vinkel) og afstanden mellem væggene som står vinkelret på huset variere med 40 mm. Afstanden er således 40 mm bredere inde ved huset end væk fra huset, og dette ses meget tydeligt på klinkerne, som er blevet lagt. Kan jeg ikke godt kræve et afslag for det også? Jeg synes det er lidt noget sjusk, og det er bare ikke så pænt. Hvor meget kan jeg umiddelbart tillade mig at kræve i afslag?

Håber nogen kan svare på mine spørgsmål.

På forhånd tak

Vh.

Martin

Hej Jeg har netop fået lavet et vindfang til mit... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmålet er vel også - HVORFOR vil han ikke lave det om? Mener han ikke det er en fejl i hans arbejde? mht murerarbejde har det altid været sådan i folkemunde, at en snedker arbejder i millimeter, en tømrer i tommer og en murer i træskolængder. Og det er ingen joke.

 

Altså ideen om at mureren skal udbedre er jo OK.
Men husker jeg ret fortalte tømreren jo allerede at det var skævt da han lavede taget... Og her burde mureren klar være kontaktet, omkring fejlen.
Og du startede vist først det hele da fugerne fejlede pga frost.

En rimelig løsning kunne være at klinkerne blev lagt om så den skæve fuge blev fordelt over alle fugerne og dermed ikke var nær så tydelig.
At fugerne bør rettes med omfugning kan der ikke være stor tvivl om..

Men da billeder siger mere end 1000 ord er det en kende svært at forholde sig til det når der ikke er nogle billeder.

Husker også der findes standarder for hvad man retteligt kan forvente af tolerancer på fx murer eller tømrer arbejde. Men huskr ikke hvilken standard det er, måske andre kan hjælpe med dette.

Mvh Njord

MVH Njord
Du skal indbetale noget af beløbet ca 60 % af materiale omkostningerne, samtidig skal du sende en skriftlig indsigelse til ham på det du er utilfreds med. Så har du nemlig vist velvilje mod en løsning ag problemet og derfor står du meget bedre i en retssag.

Hvis det var mig selv ville jeg uden at have set billederne nok gå efter at få skiftet de klinker til noget hvor man ikke kan se skævheden og derefter lukke sagen og komme videre.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hejsa,

Jeg føler med dig og syntes der er rigtig mange gode og velmente råd i tråden.

Det er en sag med rigtig mange aspekter, og var det mig, så havde jeg nok valgt at tage fat i en advokat på nuværende tidspunkt. Om ikke andet, så for at få en vurdering af din sag og nogle gode erfarne råd til hvordan du agerer så du stiller dig selv bedst muligt.

Jeg har googlet lidt rundt, og kan se at denne side måske kan hjælpe dig videre. http://fejl-og-mangler.dk/

Held og lykke med det hele. 


Gør-det-selv-Woman - Elsker afhøvlede trægulve - Spiser alt for meget is

Hyr en advokat, du har formodentlig en indboforsikring hvorpå der er advokat hjælp. I øvrigt kan jeg anbefale en super advokat hvis det bliver aktuelt for dig hun førte en lignende sag for mig som vi vandt. Hun fik fat i den bedste byggesagkyndig man kunne tænke sig, byggesagkyndige har jeg haft dårlig erfaring med, nogle af dem har alt for tætte bånd til håndværkerne så man skal virkelig passe på. Vores byggesagkyndig kom  fra teknologisk institut og han viste hvad han havde at gøre med.

 

Tusind tak for alle svarene. Jeg fik en byggesagkyndig fra byggesagkyndige.nu ud og gennemgå byggeriet. Det stod værre til en jeg havde regnet med, og det viser sig at hele ydermuren skal mureres om da mørtelfugerne stadig er våde og porøse. Jeg har nu kontaktet en advokat, og vi er ved at oprette en syn og skøns sag. Nu venter jeg bare på at der skal ske noget videre i sagen.

Tak for hjælpen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis