Murer har muret skævt og vil ikke udbedre skader.

Hej

Jeg har netop fået lavet et vindfang til mit hus. Vindfanget er på 5 m2 og murerarbejder (herunder støbning af trappe) har kostet mig 140.000 kr.

Jeg står nu med det problem, at mørtelfugerne er blevet påvirket af frosten og skallere af. Mureren, som har lavet det, nægter at udbedre det, og jeg har meddelt ham at jeg anker sagen såfremt han ikke inden for en uge har accepteret at lave det. Er det mig som er forkert på den, eller skal murværket ikke se ordentligt ud?

Ud over dette, har de mureret væggene skævt (dvs. ud af vinkel) og afstanden mellem væggene som står vinkelret på huset variere med 40 mm. Afstanden er således 40 mm bredere inde ved huset end væk fra huset, og dette ses meget tydeligt på klinkerne, som er blevet lagt. Kan jeg ikke godt kræve et afslag for det også? Jeg synes det er lidt noget sjusk, og det er bare ikke så pænt. Hvor meget kan jeg umiddelbart tillade mig at kræve i afslag?

Håber nogen kan svare på mine spørgsmål.

På forhånd tak

Vh.

Martin

Hej Jeg har netop fået lavet et vindfang til mit... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har endnu ikke betalt nej...
Du skal ikke betale. Hvis du gør indsigelse må regningen ikke sendes til inkasso.

Jeg tror dog lidt du har begået en fejl i at lade tømreren opføre taget, efter du var blevet gjort opmærksom på problemet. I princippet har du jo ombestemt dig.

Tror ikke du får mureren til at rive det hele ned og bygge det op igen, uden en retssag. Det er jo en kæmpeunderskudsforretning for ham. Selvom det ville være det rigtige. Spørgsmålet er om du kan leve med det, hvis det andre ting bliver rettet og du f.eks. får et prisnedslag.
Tænker I at jeg bør betale hele eller noget af regningen?
Jeg har meddelt ham at jeg sender sagen til håndværkernes ankenævn hvis jeg ikke hører fra ham inden d. 10. marts og samtidig har jeg skrevet at jeg ikke har betalt regningen da jeg ikke selv kan lave et skøn på størrelsen af et muligt afslag.
Jeg har meddelt ham dette per mail.
Du skal ikke betale noget. Jeg mener at hvis du betaler, så er det en accept af arbejdet.

Rent juridisk har du gjort indsigelse skriftligt, så der har du handlet korrekt.
Måske kunne du meddele mureren, at når arbejdet er udført, som aftalt, får han sine penge. 140.000 er formentlig noget du har fået et tilbud eller overslag på, så du har formentlig noget på skrift. Det er ikke lovligt at tilbageholde betaling, fordi man ikke synes at arbejdet ikke er i orden, men at det ikke er udført, som aftalt, er en anden ting. Det er naturligvis en kamp om ord, men skulle du komme i retten og blive dømt til betaling, er det vel en god ting at kunne anføre, at du ikke har fået det, du har bestilt. Den murer, du har entreret med, vil du huske og det vil dine naboer og bekendte også, hvis du forstår, hvad jeg mener.

fase
Annonce
Fra byg garantis hjemmeside:

"Tilbageholdelse af betaling

Du kan som kunde tilbageholde en del af betalingen, hvis arbejdet ikke er gjort færdigt, eller hvis der er mangler ved arbejdet. Men det er vigtigt, at du kun tilbageholder et beløb, der svarer til omkostningerne ved at gøre arbejdet færdigt eller at udbedre manglerne.

Holder du et større beløb tilbage end det, du har ret til, kan byggevirksomheden kræve renter efter rentelovens regler."

Problemet her er så at det i princippet skal rives ned...

Jeg vil dog stadigvæk ikke mene han kan pålægge renter når du har gjort indsigelse. Men du kan selvfølgelig ende med at betale sagsomkostninger mv.
Husk lige at Allan har lavet en fin hjemmeside der hedder Ekspertlisten.dk, hvor du kan gå ind og finde din håndværker og give ham en kritik, så andre kan se hvad din oplevelse af ham er.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg vil råde dig til at betale. Jeg var som jeg skrev i retten med min bygmester i to omgange første gang efter færdiggørelsen. Her vandt jeg sådan set sagen i og med jeg fik medhold i mine punkter. Dog blev jeg alligevel dømt som taber fordi jeg havde tilbageholdt kr. 180.000. Det der manglede at blive lavet beløb sig til kr. 100.000. Jeg fik derved pålagt at betale kr. 80.000 + halv sagsomk. + renter. Derfor vil jeg hvis jeg var dig betale så er du sikker på at have dit på det tørre, og ikke blive dømt som taber på grund af tilbageholdelse at betaling.
Snak evt. med en advokat du har formentlig en forsikring der betaler en evt. retssag. Min indbo forsikring betalte i de to omgange omkring 200.000 for sagen.
En tanke:
Var det en mulighed at opfordre mureren til at skifte gulvbelægningen ud til een, hvor skævheden ikke ses så tydelig?

Venlig hilsen
Knud
Få fat i en byggesagkyndig og lad ham se og vurderer byggeriet.
Du skal gøre op med dig selv om arbejdet skal laves om, eller du vil leve med et nedslag i prisen.
Vend også betalingsspørgsmålet med den byggesagkyndige.

Alternativt kan du starte her: http://www.byggerietsankenaevn.dk
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis