Madspild. Hvordan kan det reduceres.

Madspild er jo et meget varmt emne, og så kommer jeg til at tænke på, hvordan man kan reducere det. Altså, har du et smart fif til at begrænse det mad der ender i skraldespanden.

Jeg har en tømt rødkålsspand stående  fryseren. Den hedder "Biksetern". Når der er en halh kottelet, et stykke steg eller lignenede til rest bliver det skåret i tern kommer det deri. Så er der kød til biksemad.

Har andre en god ide?

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den gamle sagde altid "spis op knægt - tænk på de fattige der ingen mad får idag" så jeg har altså lært at spise op - derfor er der her i huset intet madspild.
Ps. Madaffald gives til hønsene - der til gengæld gør nylagte æg.
Skrevet af Frank Chr. på 03-03-2016 19:19
Den gamle sagde altid "spis op knægt - tænk på de fattige der ingen mad får idag" så jeg har altså lært at spise op - derfor er der her i huset intet madspild.
Ps. Madaffald gives til hønsene - der til gengæld gør nylagte æg.

 

Den er jeg også vokset op  med, men til gengæld er jeg nu en størrelse 100+, grundet jeg er blevet "opdraget" til at overspise, så det er en elendig metode at lære vores børn (jeg har 5 hjemmeboende).

Til gengæld er det tilladt at tage 7 gange hvis det er nødvendigt, men så tager man små portioner hver gang, og på den måde slipper man for at smide så meget mad i skralderen, da der næsten altid er spist op grundet de små portioner. Smider man samtidigt mindre tallerkner på bordet, bliver man psykisk snydt til at tro man har fået større portioner, og dermed bliver man hurtigere psykisk mæt, og dermed også hurtigere fysisk mæt, og man slipper for at sidde og være "lækker sulten".

Yder mere er det en fordel at "dosere" maden på forhånd, så man f.eks. ved at man "kun" må få 1 krebinet/3 frikadeller eller hvad det nu er, og så er det overskydende sat på køl til madpakkerne dagen efter.

 


 

Jeg gør en del ud af at planlægge måltider så spild kan mindskes.

Feks kan dag 1 være kartofler og hakkbøf, dag 2 bliver rest kartofler til biksemad med spejlæg. Ved at kun lave det antal bøffer der skal spises (2stk. pr. person) så er der intet spild... det er selvfølgelig nemt, når husholdeningen består af 2 personer  

En rest kylling bliver dagen efter til pålæg eller til indholdet i pitabrød/durumruller/pizza hvor andre rester af grønsager sagtens kan bruges sammen med lidt frisk salat.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nemlig PinkHenrik: Madplan er hvad det hedder.

 

Skrevet af ktm på 04-03-2016 16:49
Køb ind når man har spist!

Præcis ! - aldrig når man er sulten 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvordan skulle det give mindre madspild og købe ind når man er mæt?  

@Steensen - til gengæld var portionerne ikke overvældende store i mit barndomshjem. Som i øvrigt ofte bestod af stuvet hvidkål, stuvet seleri, stuvet roer, stuvet gulerødder og ærter, stuvet dit og dat i hvid mælkesovs (jeg hader idag stuvet mad) samt kogte kartofler og havre/byggrød, max lidt sølle kød eller fisk om søndagen.  

 

Køb ind når du er mæt og ikke når du er sulten.

Doser evt større portioner kød eller lign i mindre poser/bokse i fryseren så du kun tager det op der er nødvendigt af gangen.

Find forskellige "skraldespande", altså en måde hvorpå resten kan blive til nyt velsmagende mad. Biksemad er super men også hurtigt lidt trivielt, pizza er også en super måde og lave en ny ret ud af rester, man bliver forundret over hvad der kan komme på pizza og smage super godt, der er også mange andre retter der er super til rester. Google dig frem eller brug som jeg selv gør ofte, fantasien.

Køb så vidt det er muligt dansk kvalitet, det har i mange tilfælde længere holdbarhed. Er det frugt/grønt du skal have så lig meget mærke til indpakningen og hvordan det er opbevaret i butikken. Ligger det i 20 grader uden særligt hensyn er meget af holdbarheden skåret af, er der derimod tempereret, helst omkring 5 grader omkring hvor det ligger har du en langt længere holdbarhed. Indpakningen har også stor betydning, er det eks pakket i helt lukket plastik indpakning er der en markant mindre holdbarhed da al frugt og grønt stadig er i live og kan det ikke få luft rådner det hurtigere.
Arbejder et sted hvor vi producerer en del grøntsager. De kan holde sig pæne og fine ved os i lang tid på lager, men kort tid efter de kommer i butikkerne rådner de op meget hurtigt, det skyldes både indpakningen og måden de er opbevaret på, så bestemt en vigtig faktor hvis du vil undgå madspild.

Et sidste råd ville være, køb dig en hund.

Vh Brian
Frank. Når du er mæt har du ikke så stor tilbøjelighed til og ligge en masse ekstra ting i kurven fordi der er tilbud eller indpakningen ser pæn ud.

Tak for det gode råd Handyman, det kan jeg godt se en pointe i.  For eftertiden handler mig og lillemor kun ind lige efter middagsmaden eller aftensmaden. Hmm.. der røg middagsluren vist eller bør man springe den korte TV-avis over.  

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis