Opvarmning af røgovn.

Hej til jer.

Så nu er jeg her igen. Jeg er i gang med at bygge en røgovn Og er nået så langt at jeg prøvede at sætte varme ind i den i dag. Den er lavet af noget x-finer som jeg havde til rest fra et andet projekt. Den er ca 50x60x120cm det jeg havde set rundt omkring på nettet var noget med at varme med en kogeplade fra harald nyborg. jeg har en gammel en på 1500w. den kan slet ikke varme den op til noget der kan bruges til varmrygning. Og det var afprøvet inde i garagen i læ ca 12gr varmt. Hvad vil i foreslå? som forbedring.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har en røgovn lavet i 2.5 mm jernplader, den måler ca 350 x 350 mm, og er ca 1200 mm høj.
Jeg varmede den op med gas, el lille brænder som en ukrudtsbrænder, bare mindre.

Jeg er nu gået over til at bruge en el grilstarter, som så er flyttet op i ovnen, ca 400 mm fra toppen.
Jeg ryger kun sild, de får ca 70 grader, det klare den fint..
Har desværre ikke billeder af ovnen, den er gemt af vejen, ude i de kolde våde vintervejr..

 


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Je-ns.

Tak for svar
Den grillstarter er så vidt jeg kan se på 800w. det er vist i underkanten til mit behov. Men på foranledning af dit indlæg prøvede jeg provisorisk at gøre ovnen mindre i højden. det hjalp dog kun lidt. Men da jeg havde en anden gammel kogeplade prøvede jeg med den. Og se den kunne varme op til i hvert fald 90 gr. (så slukkede jeg den) Havde sat en keddeltermostat fra mit gamle oliefyr i mellem som forsøg på at styre temp, men når den ikke er dyppet i vand så reagere den alt for langsomt. Så nu har jeg bestilt en anden termostat.
der er vel ikke nogen som kender til et tyndt isoleringsmateriale som man kunne isolere den med. Enten inden i (helst) eller uden på, men så skal det kunne holde til at man håndtere ovnen. altså flytter rundt på den.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Måske du kan bruge hårde Rockwool batts, de findes i 25mm tykkelse, og er ret stabile, og nemme at skære til.
Jeg brugte nogle til et andet formål, jeg skar dem på min bordrundsav, så får man et superfint snit, og nemt at skære den nøjagtigt af på mål.


Vi prøver igen, i morgen --
Hold du helst isoleringen udvendigt, pga hygiejnen...
Oftest er problemet jo den anden vej rundt.. altså at man vil have temperaturen ned pga kold røgningen....

MVH Njord
Skrevet af njord på 22-02-2016 16:48
Hold du helst isoleringen udvendigt, pga hygiejnen...
Oftest er problemet jo den anden vej rundt.. altså at man vil have temperaturen ned pga kold røgningen....

Hej njord.

Ja jeg havde heller ikke forventet at det ville være et problem at få temperatuern op, men ville gerne kunne både varm og koldrøge. Synes at jeg har en eller anden ide om noget celle plade som arkitekter brugte når de lavede modeller, men ved ikke hvad jeg skal søge på.

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Til en del model arbejde anvender man PUR plader med forskellig densitet.
Men billigt er det nu ikke.. Tror ideen med den tynde faste rockwoll batts er ganske brugbar og med en 3-5 mm finerplade udvendigt får du også et flot look :-)

MVH Njord

MVH Njord
Hej njord.
Tak for svar. Kan du komme nærmere ind på hvilke bats du tænker på? Når man søger på hårde rockwool bats så kommer der en ukristelig mængde op, men hvilken er det som du tænker på?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det kunne være denne type:
http://www.rockwool.dk/produkter/u/1253/bygningsisolering/a-pladebatts-10

MVH Njord
Hej njord.
Jeg kan ikke lige se for mig med 30mm isolering uden på med en tynd finer som dæk, men tak for forslaget. Ovnen er lavet til at skille ad så den kan lægges til side når den ikke er i brug. Det er jo ikke hver måned som den skal i brug. Det kunne ende med at ha to ovne en til varm og en til koldrøgning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
har du billeder både når de er samlet og skilt ad?
Så kan jeg måske give et input på hvordan det kan laves??
Og gerne lidt mål på siderne og højden, samt hvor den er adskilt og med diverse åbninger osv....

MVH njord

MVH Njord
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis