skifte korrespondance kontakt ud med skydelysdæmper

Jeg skal have skiftet en korrespondance kontakt ud med en skydelysdæmper. 

Der er tilsluttet en grå ledning til den øverste røde knap, en sort ledning til den øverste sorte knap og to brune ledninger til den nederste sorte knap. Hvordan forbinder jeg disse ledninger til den nye skydelysdæmper? 

 

 


Ash
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Ash3 på 11-02-2016 18:49

Jeg skal have skiftet en korrespondance kontakt ud med en skydelysdæmper. 

Der er tilsluttet en grå ledning til den øverste røde knap, en sort ledning til den øverste sorte knap og to brune ledninger til den nederste sorte knap. Hvordan forbinder jeg disse ledninger til den nye skydelysdæmper? 

 

 

For det første mister du korrespondancetændingen, hvis du skifter den nuværende af bryder ud med en lysdæmper uden at skifte den anden afbryder ud med et impulstryk. Det kan du gøre ved at sætte en fjeder ind i abryderen. De to brune ledninger er sandsynligvis fase, som du monterer i klemmen L. Tændledningen monteres i klemmen mærket med en bølgelinie med en pil på. Hvilken af de to andre må afgøres ved at prøve sig frem, fordi det ikke er muligt at afgøre pr. korrespondance. Men den ledning, som ikke er tændledning, skal i klemmen mærket med en pil. der skal også en fase i inpulstrykket.

 

 

 


fase
Tak for svar :-) Altså de 2 brune ledninger i L. Hvis jeg skiller de to ledninger fra hinanden, så er der ikke lys i køleskabet ved siden af... Så ved ikke lige, hvad det gør dem til?! Er det så bare at prøve sig frem med hhv. at sætte den grå ledning i klemmen med pilen og den sorte i bølgelinie med pil og omvendt? og i det ene tilfælde vil det virke og i det andet tilfælde ikke? Hvad mener du med, at der også skal en fase i impulstrykket? Altså den korresponderende kontakt, hvor der skal fjeder i?

Ash
Tak for svar :-) Altså de 2 brune ledninger i L. Hvis jeg skiller de to ledninger fra hinanden, så er der ikke lys i køleskabet ved siden af... Så ved ikke lige, hvad det gør dem til?! Er det så bare at prøve sig frem med hhv. at sætte den grå ledning i klemmen med pilen og den sorte i bølgelinie med pil og omvendt? og i det ene tilfælde vil det virke og i det andet tilfælde ikke? Hvad mener du med, at der også skal en fase i impulstrykket? Altså den korresponderende kontakt, hvor der skal fjeder i?

Ash

Det at du slukker køleskab, fortæller at det er den brune der er fase.

Der er 2 muligheder for korrespondance systemer, og flere muligheder for ledningsfarver, derfor kan man ikke entydig sige hvordan det skal monteres.
Men det mest almindelige er B korrespondance.
Så er den sorte tænd ledning i dit tilfælde og den skal så i bølgen med pil. Så er der en brun (sikkert fase) som skal i L og den grå i pil ind
I den anden afbryder er der en brun i en klemme og så den grå i den røde klemme. Og den sorte skal afmonteres og isoleres med en muffe. Så skal den monteres med en fjeder under tangenten. Hvis den vender forkert kan du flytte den brune til den anden sorte klemme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Endnu en gang tak for svar :-) Okay.. så begge brune ledninger går i L, grå i pil ind og sort med bølgen med pil på.

I den anden afbryder (korrespondancen) er der en grå ledning øverst i rød, 2 sorte ledninger i den sorte øverst (altså en sort ledning mere end den jeg piller ved nu) og i den nederste sorte sidder 2 brune ledninger..

Er det så hér den sorte skal fjernes og isoleres med sådan én? https://www.greenline.dk/k/elartikler/diverse-elartikler/samlemuffer/p/enkelte-samlemuffer?search_id=1450596

Hvilken fjeder skal jeg bruge?

https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-afbryder/p/lk-fuga-fjeder-for-kiptryk?search_id=1450315

https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-opus/lk-opus-74-udendors/p/lk-opus-74-fjeder-til-kiptryk?search_id=1450315

Ash
Annonce
Det er korrekt med den samlemuffe og så skal begge sorte i den samme muffe.
Det er 1. fjeder du henviser til, altså fjeder for fuga, da det er fuga afbrydere du har taget billeder af. greenline nr. 1015
Det ser ud som om der går kabel fra afbryder 1 (den som skal have dæmper) og direkte til afbryder 2 og derfra op til lampestedet. Derfor er der 2 sorte i afbryder 2.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, men jeg vil så få fat i fjeder og muffe.

Har i mellemtiden fundet ud af, at ingen af ovennævnte løsninger løsninger virkede. Har flyttet rundt på alle ledningerne til skydedæmperen i alle mulige kombinationer. Den kombination, der virker hedder den grå + de 2 brune ledninger i L og den sorte i i bølgen med pil.

Har også prøvet med grå i pil ind og sort med bølgen med pil på - og omvendt, men ingenting skete - og korrespondancekontakten virkede heller ikke.

Ash

Det virker ikke helt før du har fået de sorte ud fra den anden afbryder. Men der er da noget der virker. De brune er faser og den sorte er lampeledning

Men prøv at undvære den grå i begge ender, så må de sorte gerne sidde tilbage i afbryder 2. Det kan sagtens være forbindelsen i den afbryder der driller dig.  Så er det godt nok kun dæmper der virker og du må undvære den anden afbryders funktion indtil du har fjeder og muffe.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nå, nu har jeg fået muffe og fjeder. Har sat de 2 brune ledninger i L, den sorte i bølge med pil og den grå i pil ind på skydelysdæmperen. Har sat fjeder i korrespondanceafbryderen og muffet de to sorte ledninger, så nu sidder der kun en grå i øverste rød og 2 brune i nederste sorte. Selve skydelysdæmperen virker ikke, men kan godt tænde og slukke lyset med korrespondanceafbryderen?!

Ash
Skal måske også lige nævne, at kip trykket i korrespondanceafbryderen virker således, at den tænder i den position lysdæmperen er sat i, men det er kip trykket i selve lysdæmperen, der ikke virker?!

Ash
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis