"Nyt" tørrerum.

Jeg har en veninde som bor i et hus hvor der er et uopvarmet rum på 5-6 m2 som hun ikke bruger til noget særligt.

Da hun ikke har, eller vil have en tørretumbler, men gerne have tørret sit og ungernes tøj, har hun planer om at bruge rummet som tørrerum.

Jeg har et par brugte lavkovektor radiatorer som er pillet ned i et hus og dem kunne jeg så sætte ind som opvarning i dette rum.

Ideen er at hæve radiatorerne ca 10 cm op og ovenpå dem sætte 2 vingetørre-stativer og længere oppe et par snore til tørring af hånklæder m.m.

Rummet har udluftning til fyrrummet/entre hvor også gasfyret står.

1. Kan jeg sætte opvarmning af tørrerummet på som den sidste forbruger inden fyret ?

2. Kan det være en ide at sætte 2 stk, 3 vejsventiler op sådan at når der skal tørres tøj, så tvinges alt radiatorvand igennem tørrerummet ? . Når rummet så ikke er i brug sættes ventilerne sådan at de går udenom rummet .

3. Kan jeg seriekoble radiatorerne sådan at det varme vand kommer ind øverst i den ene. radiator kommer ud nederst i den anden ende og derfra op i den næste radiator og ud nederst og tilbage til den normale radiatorstreng. det må da give den bedste afkøling Eller ?

Huset er blevet renoveret og isoleret inden for de sidste år og  de oprindelige 1 plade radiatorer er skiftet ud med nogle effektive PK3 radiatore (3 plader med konvektorer imellem). Dette har givet en betydelig bedre afkøling på radiatorvandet, Men gasfyret burde rigeligt kunne trække det ekstra rum.

Håber at i kan hjælpe ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver at hun har god afkøling på returvandet. Jeg går ud fra at det er så er nede under den grænse hvor fyret kan udnytte kondenserings systemet maksimalt. Så får du ingen ting ud af at lave disse retur "fiks fakserier" Det eneste du opnår er at fyret får noget endnu koldere vand retur, som den så må bruge lidt mere gas på at opvarme.
Tørring kan foregå i et uopvarmet rum, bare der er god udluftning. Men opvarmning, sammen med udluftning giver naturligvis endnu bedre tørretider. Men der kan ikke laves "gratis" på den måde.

Jeg tror du får mest ud af at have ventilation til det fri op igennem loftet/taget så du får luften fra fyrrum/entre trukket ind igennem tørrerummet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Kan kun give Erik ret.  Dine spareideer hjælper ikke en døjt idet man ikke sparer ikke gas ved og køre returtemperaturen yderliget ned til kedlen. Ydermere bidrager det kun til man ikke kan holde en passende temperatur i rummet når der tørres grundet en varierende temp på returvandet, samt der højst sansynligt vil dannes skimmelsvamp samme sted, grundet manglende udluftning (vanddampen kommer ikke ud af rummet) !  Du bør koble radiatorene på almindelig vis med en termisk radiatorhane på hver.

I øvrigt tørre luftskifte betydeligt mere på tøjet end "rå" varme !

Vil i stedet anbefale et halvtag over en udendørs tørreplads, det virker og i tilgift dufter vasketøjet oh så dejlig når det tages ind.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej ev elmand.
Måske har du ret.
Med hensyn til det med det optimale ved kondenseringen , havde VVS´manden der lavede det sidste eftersyn ingen bemærkninger om.
Jeg spurgte ham om det ikke kunne hjælpe på gasfyret at der blev sat en buffertank (F.eks. NIBE UKV 100) op, for at få mindsket antallet af start stop på fyret. det mente han var en udmærket ide.
Når der skal bruges vanrmt vand til rengøring/bad m.m. kører det over en varmeveksler. Uden at kende noget til gasfyr, hvordan hænger det så sammen med kondensering ?
Med hensyn til ventilation, er der i forvejen en kanal mellem fyrrummet og "tørrerummet"

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af Nitter på 31-01-2016 14:45

Kan kun give Erik ret.  Dine spareideer hjælper ikke en døjt idet man ikke sparer ikke gas ved og køre returtemperaturen yderliget ned til kedlen. Ydermere bidrager det kun til man ikke kan holde en passende temperatur i rummet når der tørres grundet en varierende temp på returvandet, samt der højst sansynligt vil dannes skimmelsvamp samme sted, grundet manglende udluftning (vanddampen kommer ikke ud af rummet) !  Du bør koble radiatorene på almindelig vis med en termisk radiatorhane på hver.

I øvrigt tørre luftskifte betydeligt mere på tøjet end "rå" varme !

Vil i stedet anbefale et halvtag over en udendørs tørreplads, det virker og i tilgift dufter vasketøjet oh så dejlig når det tages ind.   

Hej Nitter.

Det har ikke noget med at spare at gøre....  men at få udnyttet et rum tilnoget fornuftigt

Men alternativet er en tørretumbler, som slider på tøjet -og heller ikke er gratis i drift.

Med den mængde radiator der kommer i rummet vil der vel komme en rimelig høj temperatur i rummet rimeligt hurtigt.- og der er jo udluftning i rummet så risikoen for skimmelsvamp er meget begrænset.

Jeg vil nok koble systemet sammen som en almindelig radiator, men så kun bruge en termisk termostat og ellers koble de 2 radiatorer sammen so jeg beskrev.

Din anbefaling af en udendørs tørreplads bruges skam også.

Men her i slutningen af Januar tager det altså sin tid at få en flyverdragt tørret udenfor ;-)

Snakker lige med rørmosleren i morgen om projektet...

Skrevet af shortcut på 31-01-2016 16:51

Hej Nitter.

Det har ikke noget med at spare at gøre....  men at få udnyttet et rum tilnoget fornuftigt

Men alternativet er en tørretumbler, som slider på tøjet -og heller ikke er gratis i drift.

Med den mængde radiator der kommer i rummet vil der vel komme en rimelig høj temperatur i rummet rimeligt hurtigt.- og der er jo udluftning i rummet så risikoen for skimmelsvamp er meget begrænset.

Jeg vil nok koble systemet sammen som en almindelig radiator, men så kun bruge en termisk termostat og ellers koble de 2 radiatorer sammen so jeg beskrev.

Din anbefaling af en udendørs tørreplads bruges skam også.

Men her i slutningen af Januar tager det altså sin tid at få en flyverdragt tørret udenfor ;-)

Snakker lige med rørmosleren i morgen om projektet...

Kære ven. Tag lige og lade være med og blande tingene godt og grundigt sammen, men læs hvad jeg skrev til dig en gang til

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Jeg mener også at tøjet tørres hurtigere med noget varme. Men det kræver altså også udluftning, og "udluftning" til et andet rum tror jeg ikke er nok hvis det skal være bedst mulig. Men er der et vindue er det jo oplagt at åbne det i stedet for at lave andet.

Det med tørretumbler og strømforbrug har du naturligvis ret i. Men hold da kæft hvor er håndklæder dejlig bløde uden brug af skyllemiddel. De fylder faktisk næsten det dobbelte på hylden end ved lufttørring.

Å det ær bar`gu`r

Nitter . jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener mit dit sidste indlæg.

Jeg har ikke skrevet noget som helst om at returvandet er for lavt i forhold til gaskedlen.
Jeg skrev " Dette har givet en betydelig bedre afkøling på radiatorvandet " og altså ikke noget med retur til gasfyret at gøre.
Jeg skrev : "1. Kan jeg sætte opvarmning af tørrerummet på som den sidste forbruger inden fyret ?" Og det forholder du dig ikke til, som jeg læser det.
Og udluftning er der jo i rummet -som er en nedlagt entre- ellers åbner vi bare for brevsprækken ;-) Eller borrer en række luftkanalhuller nederst i døren ind til rummet

Her skal vi jo ikke på nogen måde bestemme over hvad du skal lave, kun give råd ud fra den bedste mening. I dine 2 første punkter har jeg også forstået det som en besparelse ved at køre retur vandet igennem radiatorer, og det er der svaret på efter bedste overbevisning, det kan ikke betale sig.
Og den nævnte udluftning ville jeg ikke "nøjes med" men igen det er jo ikke mit valg.
Held og lykke med projektet. OG du behøver jo ikke at føre din signatur ud i livet denne gang

Hej ev elmand
Det er nok pkt. 2 i får galt i halsen :
2. Kan det være en ide at sætte 2 stk, 3 vejsventiler op sådan at når der skal tørres tøj, så tvinges alt radiatorvand igennem tørrerummet ? . Når rummet så ikke er i brug sættes ventilerne sådan at de går udenom rummet
-Men den ide er droppet. i hvert fald indtil jeg har snakket med VVS manden engang i morgen..

Ang. min signatur så er det en reminder til mig selv fra mine voksne sønner : Du bliver en gammel sur mand, hvis du altså når at blive gammel. Har truet med at gøre dem arveløse og stoppe med at de kan låne bilen. Det sidste frygter de mest....

go humor

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis