Spørgsmål vedr. regler

Hej.

Har lige et spørgsmål ang. el på loft

Er det lovligt at der ligger en Pkaj ledning på loftet der forsyner min rooter til internet?(en forlængerledning, ca. 12 meter) eller skal der trakkes en 3*1,5mm2 og så sætte en stikkontakt ved rooteren, og så derfra må jeg forsyne min rooter?

Altså spørgsmålet lyder, om det er lovligt at der ligger en lang blød leding på loftet, eller om det skal være en installationskabel? 

På forhånd tak

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må ikke smide en forlængerledning op på loftet og så føre den gennem et hul i loftet ned til Routeren.
Så ja, fast installation til en stikkontakt ved routeren er måden :-)

Du må jo gerne bruge en forlængerledning fra en stikkontakt i rummet, hvis det er nemmere.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24151' class='af-profile-link'>EISOE</a> på 30-01-2016 19:26
<p>Du må ikke smide en forlængerledning op på loftet og så føre den gennem et hul i loftet ned til Routeren.

Så ja, fast installation til en stikkontakt ved routeren er måden :-)</p>

<p>Du må jo gerne bruge en forlængerledning fra en stikkontakt i rummet, hvis det er nemmere.</p>

Hej. Ved ik om det er en rooter. Eller en slags forstærker. Men den sidder oppe på en loft. Og der sidder en stik ca. 12 meter væk fra den. Og så er der bare trukket en forlængerledning. Er det lovlig?
Hvis stikkontakten sidder i samme rum for forlængerledningen, er det helt efter bogen.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24681' class='af-profile-link'>jenshøj</a> på 30-01-2016 22:46
Hvis stikkontakten sidder i samme rum for forlængerledningen, er det helt efter bogen.

Det gør den jo også det er på et loft. Troede bare der var andre regler for en loft.😊 som en alm rum 😊
Du må også gerne bruge pkaj til lampeinstallationer i sænket loft , ville bar elige nævne det her i fb. med PKAJ søgeterm.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Annonce
Skrevet af Janus007 på 30-01-2016 23:11
Du må også gerne bruge pkaj til lampeinstallationer i sænket loft , ville bar elige nævne det her i fb. med PKAJ søgeterm.

Det var så et sidespring  Og korrekt hvis vi her taler om f.eks. indbygningsspot i loftet. Det skal så være min. 1,5mm2 og beregnet til den temp. det kan udsættes for, typisk 90gr. - ikke bare en alm. lampeledning.

Lampeudtaget skal stadigt være tilgængeligt og ikke skjult over det sænkede loft.

 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, lørdag aften, efter lidt hjemlig hygge og rødvin med konen..... tak for lige at påføre lidt flere detaljer

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Så man må gerne ligge en 12 m pkaj (3*0,75mm2) ledning på et loft?
Ja, det må du gerne.

fase
sry kan ikke helt lade være med at kommetere på den her, andreas du skrive selv at du er tivl om du skal montere en stikkontakt ved siden af din router, og så tilkoble den der, du ksal jo så bruge en "blød" ledning fra din router og til den stikkontak som du sætter op, men du har jo en stikontakt allerede og der er jo ikke regler for om et tilslutningskabel må være 1 meter eller 12 meter...
jeg tænker uha uha din mester/læreinstitution har godt nok lang vej inden du er færdiguddannet som elektriker.... hvis du ikke selv ville kunne gennemskue den her ud fra lidt logisk sans.
men spørg da endelig igen
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis