"Gulvvarme" i ældre badeværelse (1972)??

Hejsa

Jeg har købt mig et herligt lille termisk kamera til min mobil... Det er forbavsende hvad man kan finde med sådanne et...

I dag har jeg så fået undersøgt vores "gulvvarme" i badeværelset, og fundet frem til en for mig meget besynderlig måde at lave dette på:

Er dette noget man har gjort meget, før i tiden, og er det "lovligt lavet", når huset er fra 1972?
Jeg kan på ingen måde regulere gennemstrømningen på dette 8-tal???
Huset er født med oliefyr, som er blevet skiftet for et par år siden, men hvis jeg sluller alle radiatorer i huset, har jeg stadig et stort varmetab, hvilket jeg så godt kan forstå nu hvor jeg ser hvordan dette er lavet... (og vi har to badeværelser!)
Håber der er en klog som kan være behjælpelig, og gerne med henvisninger til noget, jeg evt. kan tage med til ejerskifteforsikringen, hvis det er "ulovligt lavet"...

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vort gamle hus (Johan Christensen typehus bygget 1964) havde gulvvarme i badeværelset af den type. Det er ikke noget nyt fænomen.

Bent.
Hmmm... Men er det lovligt lavet, også dengang?
Tjah... hvorfor skulle det ikke være lovligt? De hysteriske energikrav eksisterede jo ikke dengang.

Bent.
Hmmm. Øv. Trist at vi har så meget spild-varme på denne måde. Jeg må undersøge videre, og ellers igang med at få banket lortet op... ;-)
At gulvvarmen er uens på overfladen betyder jo ikke at der spildes varme, men det er da irriterende. Den eneste varme, der spildes fra et gulvvarmesystem, er den varme, som forsvinder ned i jorden. Varmen på oversiden kommer altid huset til gode. Isoleringen var sjældent mere end 50mm i 1972. Du skal osse måle hvor stor (hvor mange grader) der er mellem de forskellige farver, det er jo ikke sikkert der er mange grader mellem den gule og den blå. I 1972 bøjede man oftest lidt tilfældigt et 3/8" jernrør og lagde det ned i betonen. Når det kun var 3/8" rør, var det fordi de kunne bøjes over knæet
Du får nok en hård kamp med forsikringsselskabet.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Hvad hedder sådan et kamera til mobil? Og hvad koster det?

Vatnisse: Det er et Flir one ir kamera der kan tilsluttes enten IOS eller android.
http://www.amazon.de/FLIR-ONE-Wärme...s=Flir+one

Knudr: Jeg har målt temperaturforeskellen i centrum af cirklerne, og her er den 9 grader koldere...
Mit "problem" er skam ikke temperaturforskellen på gulvet, men det at jeg ikke kan regulere varmen.
Når vi lufter ud, nyder fuglene det, og det kan aflæses på forbrugsgrafen, for mit pillefyr...

Har du overvejet at montere en termostat på gulvvarmen? Noget helt andet, hvor nøjagtig er dit infrarøde kamera? Er det med en nøjagtighed på +/ - 4°C.

Noget helt andet er at gulvvarmen kan udmærket være lavet med kobberrør.

fase
Jeg er slet ikke i tvivl om at det er lavet i kobberrør. :-) Men jeg banker ikke gulvet op for at sætte en termostat i den eksisterende gulvvarme.
Så hellere få det lavet rigtigt og med god isolering mod jord. :-)

IR er med +/- 3°C (eller 5%). Det er ikke til de meget præcise målinger, men det stemmer altid overens med mit ir termometer fra fluke, så jeg er godt tilfreds.
Se datablad her: https://www.instrumart.com/assets/FLIR-ONE-datasheet.pdf
Skrevet af brafi på 27-01-2016 07:18
Jeg er slet ikke i tvivl om at det er lavet i kobberrør. :-) Men jeg banker ikke gulvet op for at sætte en termostat i den eksisterende gulvvarme.
Så hellere få det lavet rigtigt og med god isolering mod jord. :-)

IR er med +/- 3°C (eller 5%). Det er ikke til de meget præcise målinger, men det stemmer altid overens med mit ir termometer fra fluke, så jeg er godt tilfreds.
Se datablad her: https://www.instrumart.com/assets/FLIR-ONE-datasheet.pdf

Jeg kan godt forstå, at du ikke vil hugge gulvet op, før du skal lave isolering osv, men rørene kommer vel op af gulvet et sted. Hos mig er det lavet med en almindelig radiator termostat.

IR kameraet ser ud til at være OK til orienterende målinger.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis