Dieselvædet glasfiber

Hej

Skal til at reperarere min køl som har fået en skede helt henne agter, Båden er gammel , men ny for mig, en Grace 30.. Som det ses på billedet er der ligesom et mørkere område som er vædet med et eller andet, formoder det er diesel ihvertfald ikke vand.

Er der så en der har en ide til hvordan jeg får det fjernet, hvis det er diesel.

Kører med en varmeblæser på det nu, men er godt nok ikke særlig effektiv. Tænker om der er et eller andet kemikalie der kan opløse dieslen evt.

Mvh

Jesper

 


kynde
Hej Skal til at reperarere min køl som har fået... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er dieselolie kan du kende det på den særegne duft det har.

Det vil nok være mere sansynligt det er smørreolie fra maskinen der løber ud.

Det er træls og have hul i kølen, da det er skibets "rygrad". Vil stærkt anbefale og få en glasfiberkyndig til og se på skaden før du foretager dig noget som helst.

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg prøver lidt forskelligt, der er ihvertfald åbnet så det ka ånde , ka jo så håbe fordampningen gør arbejdet for mig med tiden

kynde
Hej Leif
Det kan for så vidt være hvad som helst, smøreolie tror jeg ikke , kan ihvertfald ikke se noget oliespild fra under motoren som er en lille yanmar fra 2003.
Så tænker jeg nu pludselig !! Den rustfri stålboks hvor igennem kølvand og udstødning går ! Står der vand i den , og kunne den evt lække, og dog så ville hele båden hurtig være fuld af maskin os eller hva?

kynde
Medmindre man har en meget stor mængde til rådighed, er det vist ikke så nemt at bruge acetone. Det er for flygtigt. Det opløser godt nok umiddelbart olien men fordamper meget hurtigt igen og efterlader olien, hvis man ikke lige frem kan skylle grundigt med det.
Motorrens, der gør olien vandopløselig, er ikke særligt flygtigt. Det skal have lidt tid til at virke, inden man skyller det af. Der er intet jag.
Også med motorrens spiller temperaturen naturligvis en rolle for, hvor hurtigt det virker. Det er jo kemi.


Finnband
Skrevet af kynde66 på 18-01-2016 19:35
Hej Leif
Det kan for så vidt være hvad som helst, smøreolie tror jeg ikke , kan ihvertfald ikke se noget oliespild fra under motoren som er en lille yanmar fra 2003.
Så tænker jeg nu pludselig !! Den rustfri stålboks hvor igennem kølvand og udstødning går ! Står der vand i den , og kunne den evt lække, og dog så ville hele båden hurtig være fuld af maskin os eller hva?

Normalt plejer bunden over kølen og være sølet til i en blanding af motorolie og diesel. Men det lyder til at pladsen under motoren er fuldstændig ren i dit skiv. Prøv lige og stik en finger ned og mærk efter alligevel.

Du kan da undersøge "kassen" nærmere men vil mene du skulle kunne finde noget magen til det der løber ud på oversiden/indersiden af kølen, også kaldet sumpen.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det vil jeg prøve, men har haft besøg af en gut idag der til daglig arbejder med glasfiber og både, han sagde det sku jeg ikke være bekymret for, det sku han nok ordne på en eftermiddag. Han vil slibe så langt ind som muligt uden at slibe helt igennem, få det tørret godt igennem og så ellers ligge ny glasfiber op

kynde
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis