Varmegenindvinding

Hejsa LDSer

Efter at jeg har fået sat solceller op og efterisoleret huset ! og pt er ved at få planlagt projekt jordvarme/varmepumpe vil jeg gerne begynde at fokusere lidt på varmegenindvinding !

Jeg har brugt en del tid på at fundere over hvordan det kunne lade sig gøre på den mest fornuftige måde !

Problemet er at 1 sal er "udnyttet" dvs der er lavet rum deroppe men jeg syntes ikke de er helt egnet til beboelse, men de er meget fine at have til opbevaring osv. Men det gør også at hvis jeg vil installere et traditionelt varmegenindvindings anlæg vil det give nogle problemer. Jeg faldt så over den her, ret smarte, løsning, men kan ikke blive enig med mig selv om det bare er noget pop !

http://www.billigvvs.dk/Varmesystem...93446.html

Evt en model der kan klare dobbelt så stor et rum, fra tyskland.

http://www.elektrohandel-roll.de/pr...eckge.html

Jeg er ret int. i løsningen, men vil da lige ligge en føler ud på om der er nogle gode/dårlige oplevelser med disse produkter !


Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Hejsa LDSer Efter at jeg har fået sat... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg får lige taget nogle billeder her mellem jul og nytår og lagt op. Hvad der er sket indtil videre.
Og får taget et billede af den rist
Hilsen frank

Ny viden er spændene.

Hej... Stødte lige på denne glimrende tråd

Vi har meget bøvl med dårligt indeklima, efter renovering og efterisolering af huset - specielt i soverum om vinteren. Huset egner sig ikke et traditionelt genvex anlæg, grundet lav rejsning på huset.

Så en Duka One Pro 50 eller tilsvarende må være en god løsning. Nu skriver jeg eller lignende, da som omtalt i tråden findes mere eller mindre indentiske produkter fra andre producenter. 

Er en Siku Twinfresh Comfo RA1-50-V2 ikke identisk med Duka's One Pro 50? Siku syntes at have flere knapper på fb, og er også billigere i indkøb - 3000 for Siku vs 3500 for Duka.

Mht montering så foreskriver Duka 50cm afstand til mure, loft, gulv og vinduer. I vores soveværelse fylder vinduet hele ydermurens bredde, og under er en stor radiator. Så den kan kun monteres over vindue mod loft, og så kan jeg ikke holde 50cm til begge sider - måske kun 30cm. Vil det være et problem? 

 

Pft  

Duka kan fås til 2700kr på nettet.
30 cm er okay vil jeg tro.
Det handler jo bare om den kan få luft.

Alle i ejendommen er enig plus håndværker at der ikke lugter fugtigt i kælderen mere.

Ud over det så skal jeg lige have lagt nye grafer op.
Vi har haft dem oppe i ca 6 måneder nu.
Kan kun sige jeg syntes det virker.
Men at få fugt væk er ikke noget der går hurtigt.

Ud over det så har en kollega hans søn på 17 boende i kælderen. Der aldrig lufter ud. Og der virker det perfekt. Siger han.

Der er hvis også kommet en mindre. Og en til bad nu. Med 2 blæser.

Ny viden er spændene.
Hej

Der er ingen tvivl om at den virker. Luften i de to rum hvor de sidder er luften helt klart bedre. Om virkningsgrad der så god som de siger er svært at sige noget om.
Selve styringen er dog lidt tvivlsom og flere gange er enheden gået i gang af sig selv. Fjernbetjeningen er noget kina bras og den ene er allerede ved at falde fra hinanden.
Hvis du skal ha det billigere, så kan du evt. kigge på TwinFresh Easy med seperat styringspanel. Den ligger på under 2K. Panel kan i princippet styre to enheder, jeg har dog ikke set en løs enhed endnu.

Begge mine sidder under 50cm fra væg og det har ikke givet nogle problemer.

Duka løste i akkut problem, men det er på ingen måde lige så godt som et rigtigt anlæg. Jeg ender nok med at installere et rigtig genvindingsanlæg med såkaldte "flachkanal" fra tyskland. Det gør installationen markant lettere.

Hvorfor er det at den lave rejsning gør du ikke kan montere genvinding?



Skrevet af Alm-fyr på 04-04-2017 20:13
Duka kan fås til 2700kr på nettet.
30 cm er okay vil jeg tro.
Det handler jo bare om den kan få luft.

Alle i ejendommen er enig plus håndværker at der ikke lugter fugtigt i kælderen mere.

Ud over det så skal jeg lige have lagt nye grafer op.
Vi har haft dem oppe i ca 6 måneder nu.
Kan kun sige jeg syntes det virker.
Men at få fugt væk er ikke noget der går hurtigt.

Ud over det så har en kollega hans søn på 17 boende i kælderen. Der aldrig lufter ud. Og der virker det perfekt. Siger han.

Der er hvis også kommet en mindre. Og en til bad nu. Med 2 blæser.

Tak for feedback 

Har godt set den til 2700, men det er uden remote.

Duka har skrevet til mig, at virkningsgraden vil være ubetydelig lille, ved tættere placering til vindue. Det kommer ved an på, hvor gode ens vinduer er... Sidder den for tæt på vinduet, vil udblæsningsluften jo blive afkølet lidt, inden den når veksleren.

 

Annonce
Skrevet af lcltech på 05-04-2017 08:49
Hej

Der er ingen tvivl om at den virker. Luften i de to rum hvor de sidder er luften helt klart bedre. Om virkningsgrad der så god som de siger er svært at sige noget om.
Selve styringen er dog lidt tvivlsom og flere gange er enheden gået i gang af sig selv. Fjernbetjeningen er noget kina bras og den ene er allerede ved at falde fra hinanden.
Hvis du skal ha det billigere, så kan du evt. kigge på TwinFresh Easy med seperat styringspanel. Den ligger på under 2K. Panel kan i princippet styre to enheder, jeg har dog ikke set en løs enhed endnu.

Begge mine sidder under 50cm fra væg og det har ikke givet nogle problemer.

Duka løste i akkut problem, men det er på ingen måde lige så godt som et rigtigt anlæg. Jeg ender nok med at installere et rigtig genvindingsanlæg med såkaldte "flachkanal" fra tyskland. Det gør installationen markant lettere.

Hvorfor er det at den lave rejsning gør du ikke kan montere genvinding?


 

 

Hej 

Også tak til dig for feedback... 

Tror måske jeg springer på en Siku, for at spare lidt skejsere  Computersalg har lige haft den til 2800, men har nu skruet prisen op  Siku's ligner til forveksling, men ser ud til at den har automatisk spjæld, og flere funktioner på fjernbetjeningen. Den sælges også hos Solar, så skal have undersøgt en pris derfra gennem min arbejdsplads.

Jeg har ca 17 graders rejsning, og skrå loft den første meter. Loftet er efterisoleret i forbindelse med udskiftning af tag, så der er ingen plads deroppe. Jo alt kan lade sig gøre, men så skulle det vidst være intereret med udskiftningen af tag. 

Næste hus skal 100% have sådan et anlæg - er bare træt af dårligt indeklima.

 

Hej. I har vidst en af de eneste tråde jeg kan finde om Duka one. Jeg overvejer en Duka One Pro 50, uden fjernbetjening, til soveværelset. Så skal den altid bare stå i trin 1. Jeg kan se den har 2 NO klemmer som jeg kan påvirke med min IHC, så den kører i højeste trin, hvis dette bliver nødvendigt. 2 spm.

Nogen erfaring med andet end Duka One? Jeg gad godt den havde lige flere indgange, så jeg kunne styre den mere med IHC'en.

2. Spm. Hvordan larmer den reelt i trin 1? 11dB lyder ikke af meget, men kan man holde ud at lytte til det når man skal sove? Fordi hvis den skal slukkes, går ideen lidt af det.

Jeg ved ikke helt hvad du mener uden fjernbetjening. Jeg ville nu ha den liggende nærheden alligevel. Elektronikken i Duka er ikke særligt god. Jeg oplever jævnligt at den starter af sig selv eller går fra lav til høj hastighed. Der findes et hav af varianter under andre navne lavet af samme firma andre steder i EU. Nogle af dem er mere "analoge" og egner sig nok bedre til at blive "hakket" sammen med noget IHC. Hvis man har tiden og lysten til det. Jeg har selv overvejet enten at tilføje noget RF til synkronisering eller helt erstatte den elektronik der er i den. Der er bare en 10-15 projekter der har højere prioritet:-)

Mht. støj, så falder ungerne uden problemer i søvn(hhv. 3 og 7år), men den primære grund til at vi ikke har en i soveværelset er konen ikke vil høre på den. Hvis der er helt stille ligger man helt sikkert mærke til den.


Hvis der er helt stille kan man godt hører den. Men ellers så ikke. 

Du burde kunne styre at den tænde kl 2 eller 3 når du var faldet i søvn. Men kender ikke noget til elektronikken i dem. Vores kører altid i kælderen. 

Men vi er ved at undersøge om alle i andelsforening skulle have 2 så vi fik bedre udluftning når vi til næste år får nye vinduer og facade isolering. 


Ny viden er spændene.

Jeg har monteret og testet flere af disse 1 rums ventilatorer. Blandt andet fra DUKA. 

Man skal betragte dem som en forbedret badventilator. Ikke andet. 

De kan være fine til meget simple rum og krav.  

Men det er ikke et rigtig ventilationsanlæg og kan ikke måle sig med det uanset hvor mange man installerer.

De fleste er kina plastik typen og holder ikke længe. Man kan dog få nogle der har en Enthalpi veksler der modvirker til isning om vinteren, og som er en bedre kvalitet.  Blandt andet fra Zehnder. 

Men de koster så også 10 gange mere.... af god grund Man får hvad men betaler for. 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også