Varmegenindvinding

Hejsa LDSer

Efter at jeg har fået sat solceller op og efterisoleret huset ! og pt er ved at få planlagt projekt jordvarme/varmepumpe vil jeg gerne begynde at fokusere lidt på varmegenindvinding !

Jeg har brugt en del tid på at fundere over hvordan det kunne lade sig gøre på den mest fornuftige måde !

Problemet er at 1 sal er "udnyttet" dvs der er lavet rum deroppe men jeg syntes ikke de er helt egnet til beboelse, men de er meget fine at have til opbevaring osv. Men det gør også at hvis jeg vil installere et traditionelt varmegenindvindings anlæg vil det give nogle problemer. Jeg faldt så over den her, ret smarte, løsning, men kan ikke blive enig med mig selv om det bare er noget pop !

http://www.billigvvs.dk/Varmesystem...93446.html

Evt en model der kan klare dobbelt så stor et rum, fra tyskland.

http://www.elektrohandel-roll.de/pr...eckge.html

Jeg er ret int. i løsningen, men vil da lige ligge en føler ud på om der er nogle gode/dårlige oplevelser med disse produkter !


Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Hejsa LDSer Efter at jeg har fået sat... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er en ret tiltalende løsning, jeg har et par værelser der godt kunne bruge denne løsning.

Vi prøver igen, i morgen --
Den er desværre ikke kommet op endnu ! Da den ankom var motoren skadet, så den skulle byttes og så har jeg bøvlet med influenza.... mandeversionen Men lad os se hvad der sker de næste dage !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Så gik det meste aften med at kigge på ventilatorer:-/ Her er lidt af det jeg er kommet frem til. Producenten af (Twinfresh) enhederne fra SIKA og Duka ser ud til at være Vents. Der findes to serier, standard og comfro. Prisforskellen er lille og comfro har flere features og er derfor den eneste interessante. Bl.a. andet er det muligt at synkronisere flere enheder. Det betyder at når den ene blæser suger den anden. På den måde holdes der balance i lufttrykket. Noget af det man bruger meget tid at indregulerer på et fuldt anlæg.
En anden feature jeg godt kan er en lysmåler, der når lyset er slukket sætter ventilationen til lav. Det betyder jo at den ikke larmer når man skal sove.
Desuden er der et motoriseret spjæld som lukker automatisk når man slukker for enheden, det er også rigtigt godt!
SIKA's modeller ser ud til at være 1:1 med Vents modeller.
Nogle af Duka's modeller ser ud til at være tilpasset. ONE R25 er vist nok lig Vents 25 model, men jeg kan ikke se om det er std. eller comfro, da begge modeller er vist i DUKA's materiale. Desuden er den også alt for dyr med en pris der er dobbelt så høj som i DE. Desuden har 25 modellerne ikke mulighed for synk.
Duka One 50 er en tilpasset model, men der er fælles træk med Twinfresh. Prismæssigt fåes den også til omkring 3k. Det er samme pris som en RA1-50 model fås til i DE.
Forskellen er 160mm i stedet for 150mm(RA1-50). Højere oplyst effektivitet. Ingen lyssensor og spjæld funktionen er manuel og kombineret med at man slukker for blæseren. Der er 5 niveauer for fugtigheder i stedet for 3. Fjernbetjening har heller ikke så mange funktioner som RA1-50.
Jeg ved ikke om jeg syntes det manuelle spjæld er en fordel ikke ulempe.
 

Efter nærlæsning af manual for One 50, kan jeg konstatere at den både har automatisk spjæld og mulighed for manuel lukning. Den har også lyddæmpende material i røret, så +2 for Duka.

Annonce
Så er den næsten installeret ! Mangler lige de sidste småting som blev ødelagt under transporten, og de tyskere arbejder åbenbart ikke så hurtigt ! Men det er kun ting af visuel karakter, så det går nok !

Jeg har valgt at installere den i den ende af stuen som er ed fjernsynet/sofaen af praktiske årsager, ellers vil den kunne trække røg ind fra brændeovnens skorsten.

Jeg syntes den gør det godt ! Jeg kan virkelig mærke at luften bliver udskiftet og kan se det på den manglende dug for neden af ruderne ! Jeg tror ikke jeg bruger den mere end 8 timer i døgnet, mest når brændeovnen er tændt ! Når jeg tænder op i brændeovnen står den på højeste trin for at få den smule røg ud som uundværgligt kommer ! Efter den første time bliver den sat til trin 2, som sjovt nok er det mest lydløse ! Trin 1 lyder lidt som om at motoren kører for langsomt, så der er lidt støj fra motoren, men blæseren larmer sort set ikke ! På trin 2 lyder motoren til at være mere i sit es, men til gengæld kan man høre blæseren hvis der er helt stille i huset, men hvis bare TVet kører kan man slet ikke høre blæseren !

Så indtil videre er jeg rigtig godt tilfreds med og føler helt bestemt at indeklimaet er blevet forbedret rigtig meget !

Som bonus har blæseren de effekt at den blander den varme luft fra brændeovnen meget bedre, så alt varmen ikke bare hænger oppe under loftet !

Indedelen er ikke rigtig værd at tage billeder af da den pt liger noget der er halvfærdigt.... hvilket nok heller ikke er helt galt da der mangler nogle pynteskruer ! Men jeg smider lige et billed af udedelen.

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Jeg valgte at købe Duka One Pro50'er og er også rigtig godt tilfreds. Har endda lige bestilt nr. 2. Der er tilsyneladende en lille smule forskel på ude-delen. Jeg syntes din er pænere. Har i øvrigt oplevet den klapre lidt i kraftig vind, men det kan løses.

Hvordan fik du lavet hullet?
Det ser ud som om One pro 50, er ca 1500 kr billiger, end den lille model one pro 25, det lyder jo lidt underligt.
http://www.pricerunner.dk/sp/duka-one.html

Hvor store rum har du monteret pro one 50 i..

Det nemmeste til hullet i muren (hvis det er mursten)er vel et krone bor?

Vi prøver igen, i morgen --

Enig, jeg forstår heller ikke prissætningen, Men som nævnt tidligere er PRO50 en special model jeg kun har set hos Duka. Jeg har installeret den i et ca. 15m2 rum(2.40m højt). Så på mindste hastighed ligger luft-udskiftningen ca.  det anbefalede.
Jeg havde egentlig besluttet for en twinfresh comfo SA1-35.
Fordelen ved en større model er at effektiviteten er højere ved de lave hastigheder.

Det til første hul borede jeg masse små huller via en skabelon:

Resultatet blev ok, men jeg bestilt et HM slagborkrone på ebay til de næste. Den lander på ca. 350kr.

 

Der er yderligere 54 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også