Opdeling af Hårde hvidevarer på grupper.

Hej alle LDSer

Står og skal til at renovere køkken og håber der er nogen som kan give et par tips til opdelingen på grupperne. 
PT er der 1 x 3 Fase 16A og 1 x 3 Fase 13A tilknyttet til Køkkenet. Jeg har så tænkt mig at få en elektrikker til at udvide med 2 x 1 Fase 13A grupper og fordele enhedderne ud på disse 4 grupper.
vor ville i sætte Lys på henne( 12 x 5,5w Led - 5 x 4w Led)? Jeg tænkte på at sætte den sammen med Microen eller opvaskemaskinen. 

Pt er jeg kommet frem til denne opdeling. Nogen der kan se det skulle være noget helt i hul i hoved med dette?

 

  Gruppe 1 - 3 Fase 16A
Grp 1 F1-3 kogeplader
  Gruppe 2 - 3 Fase 13A
F1 Ovn
F2 Opvaskemanskine
F2 Emhætte med lys
F3 Microovn
F3 kølefrys americaner model
  Gruppe 3 - 1 Fase 13A
F1 Dobbelt Stikkontakter 01 
F1 Dobbelt Stikkontakter 02
  Gruppe 4 - 1 Fase 13A
F1 Dobbelt Stikkontakter 03
F1 Dobbelt Stikkontakter 04


Mvh Mach

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Machine på 11-01-2016 11:58

Hej alle LDSer

Står og skal til at renovere køkken og håber der er nogen som kan give et par tips til opdelingen på grupperne. 
PT er der 1 x 3 Fase 16A og 1 x 3 Fase 13A tilknyttet til Køkkenet. Jeg har så tænkt mig at få en elektrikker til at udvide med 2 x 1 Fase 13A grupper og fordele enhedderne ud på disse 4 grupper.
vor ville i sætte Lys på henne( 12 x 5,5w Led - 5 x 4w Led)? Jeg tænkte på at sætte den sammen med Microen eller opvaskemaskinen. 

Pt er jeg kommet frem til denne opdeling. Nogen der kan se det skulle være noget helt i hul i hoved med dette?

 

  Gruppe 1 - 3 Fase 16A
Grp 1 F1-3 kogeplader
  Gruppe 2 - 3 Fase 13A
F1 Ovn
F2 Opvaskemanskine
F2 Emhætte med lys
F3 Microovn
F3 kølefrys americaner model
  Gruppe 3 - 1 Fase 13A
F1 Dobbelt Stikkontakter 01 
F1 Dobbelt Stikkontakter 02
  Gruppe 4 - 1 Fase 13A
F1 Dobbelt Stikkontakter 03
F1 Dobbelt Stikkontakter 04


Mvh Mach

 

Allerførst har du ingen lysgrupper i din gruppetavle? Hvis jo, har du så to grupper? Hvis ja, så har grupper nok til brug i køkkenet. .

Nu har du ikke været så venlig at skrive noget som helst om de tilsluttede effekter, men lad os gå ud fra normalværdier. Kogeplade og ovn ville jeg tilslutte den 3 fasede gruppe med 16 A, således kogeplade får 2 faser, nul og PE (tilslutningsværdi 2 x 230V x 16A= 7,4 kW). Ovn 1 fase, nul og PE (tilslutningsværdi 230V x16A = 3,7 kW). Den 3 fasede gruppe med 13 A, ville jeg bruge til opvaskemaskine (L1-0- PE), microovn (L2-0-PE) og køl/frys (L3-0-PE).

Emhætten ville jeg tilslutte en af lysgrupperne. Lav en tilslutning fra nærmeste afbryder/stikkontakt.

Med hensyn til lysgrupper så kunne du opgradere dem til 13 A grupper, hvis de ikke er det i forvejen.

Når du bygger dit køkken om, skal du være opmærksom på at lysinstallationen skal være fordelt på 2 grupper.


fase
Huset er desværre ikke delt så pænt op i EL grupperne. fx er der en gang med 4 rum hvor hele den del af huset sider på samme gruppe.

Kogepladen skal (efter min mening) have sin egen 3Fase16A. da den har max effekt på 11kw. http://www.miele.dk/privat/kogeplader-2473.htm?mat=10123510&name=KM_6366-1
Men det kunne du selvføgelige ikke vide

Har prøvet at sætte nogle tal på.

Gruppe 1 - 3 Fase 16A
F1-3 kogeplader 11000w

Gruppe 2 - 3 Fase 13A
F1 Ovn 2400w ca
F2 Opvaskemanskine 2100w ca
F2 Emhætte med lys 300w ca
F3 Microovn 1950w
F3 kølefrys american model 300w ca

Gruppe 3 - 1 Fase 13A
F1 Dobbelt Stikkontakter 01
F1 Dobbelt Stikkontakter 02
Gruppe 4 - 1 Fase 13A
F1 Dobbelt Stikkontakter 03
F1 Dobbelt Stikkontakter 04
F1 Lys(12 x 5,5w Led - 5 x 4w Led)

Men du ville sætte lyset sammenmed grupperne til stikkontakterne? og ville du stadig flytte emhætten?
jeg er bare lidt bekymret over at skulle sætte alt for meget ned på samme gruppe som stikkontakter da fx en el kedel nemt sluger 2000watt.
Hvad menes helt konkret med lysinstallationen? høre både stikkontakter og lamper under den?

Mvh Mach
Skrevet af Machine på 11-01-2016 13:44
Huset er desværre ikke delt så pænt op i EL grupperne. fx er der en gang med 4 rum hvor hele den del af huset sider på samme gruppe.

Kogepladen skal (efter min mening) have sin egen 3Fase16A. da den har max effekt på 11kw. http://www.miele.dk/privat/kogeplader-2473.htm?mat=10123510&name=KM_6366-1
Men det kunne du selvføgelige ikke vide

Har prøvet at sætte nogle tal på.

Gruppe 1 - 3 Fase 16A
F1-3 kogeplader 11000w

Gruppe 2 - 3 Fase 13A
F1 Ovn 2400w ca
F2 Opvaskemanskine 2100w ca
F2 Emhætte med lys 300w ca
F3 Microovn 1950w
F3 kølefrys american model 300w ca

Gruppe 3 - 1 Fase 13A
F1 Dobbelt Stikkontakter 01
F1 Dobbelt Stikkontakter 02
Gruppe 4 - 1 Fase 13A
F1 Dobbelt Stikkontakter 03
F1 Dobbelt Stikkontakter 04
F1 Lys(12 x 5,5w Led - 5 x 4w Led)

Men du ville sætte lyset sammenmed grupperne til stikkontakterne? og ville du stadig flytte emhætten?
jeg er bare lidt bekymret over at skulle sætte alt for meget ned på samme gruppe som stikkontakter da fx en el kedel nemt sluger 2000watt.
Hvad menes helt konkret med lysinstallationen? høre både stikkontakter og lamper under den?

Mvh Mach

At der er en gang og fire andre rum på samme gruppe, betyder ikke at fordelingen på grupper er forkert, idet man tit fordeler efter forventet belastning, og det er sjældent at der bliver brugt f.eks. elkedler eller microbølgeovn i entreen.

Kogepladen sætter vi på en 3 faset 16 A gruppe, måske køber du så også en emhætte af samme fabrikat, som kan styres af komfuret, nu komfuret kan styre emhætten. Det ville jo være smart.

Gruppen med 13A sikringer bruger du så ovnen er på L1, opvaskemaskine er på L2 og microbølgeovn og køle/fryseskab på L3. Emhætten flyttede vi over på kogepladegruppen, den hører også funktionsmæssig sammen med kogepladen.

Lyset sætter du sammen med den lysgruppe, der er der i forvejen. Det vil også være nemmere at integrere lyset i den bestående installation, fremfor at skulle lave særskilte afbrydere, som var adskilte gruppemæssigt fra resten af lysinstallationen.

De to gange to dobbelte stikkontakter kan du godt forsyne to og to fra hver sin nye enfasede 13A gruppe.


fase
Ja det er en pæn opdeling. 
Ja emhætte og Kodeplade kommer til at snakke sammen.
Den ene lyskilde er sjovt nok den som går videre til gangen med 4 værelser, men bliver ikke brugt. Pt køre lyset fra den 3fase13a gruppen der køre opvaskemaskine og alt muligt andet også.

jeg takker for din hjælp

Mvh Mach


S. Fabrin skrev den 11-01-2016 15:11:29

At der er en gang og fire andre rum på samme gruppe, betyder ikke at fordelingen på grupper er forkert, idet man tit fordeler efter forventet belastning, og det er sjældent at der bliver brugt f.eks. elkedler eller microbølgeovn i entreen.

Kogepladen sætter vi på en 3 faset 16 A gruppe, måske køber du så også en emhætte af samme fabrikat, som kan styres af komfuret, nu komfuret kan styre emhætten. Det ville jo være smart.

Gruppen med 13A sikringer bruger du så ovnen er på L1, opvaskemaskine er på L2 og microbølgeovn og køle/fryseskab på L3. Emhætten flyttede vi over på kogepladegruppen, den hører også funktionsmæssig sammen med kogepladen.

Lyset sætter du sammen med den lysgruppe, der er der i forvejen. Det vil også være nemmere at integrere lyset i den bestående installation, fremfor at skulle lave særskilte afbrydere, som var adskilte gruppemæssigt fra resten af lysinstallationen.

De to gange to dobbelte stikkontakter kan du godt forsyne to og to fra hver sin nye enfasede 13A gruppe.

 Hej S. Fabin

Når man splitter en 3L+N+PE op til 3x (L+N+PE) som du foreslår, bliver nullederen så ikke belasted med mere end de 13 Amp som er tilladt (hvis gruppen er 3x13A). 

Jeg ved at hvis man tilslutter en forbruger som benytter 3L så vil strømmen i nullederen være nul hvis belastningen af L1, L2 og L3 er den samme (Kirschoffs lov). Men i tilfældet af tilslutning af lad os sige 3 x elkedler (2300W per stk) på hver sin fase+N , vil strømmen i nullederen da ikke bliver 3x10Amp = 30 Amp?




lynet
Annonce

Nulstrømmen skal lægges sammen vektorielt. Lad os antage at belastningen er 3* 2300W, strømmen i nullen er så nul. Grunden til det er, at når du lægger strømmene sammen vektorielt, er summen nul. Det er fordi strømmene er forskudt 120° for hinanden. Du kan faktisk tegne dig til det ved at tegne strømmene forskudt 120° for hinanden. Er strømmene ikke lige store, kan du på samme måde tegne dig til resultatet af nulstrømmen, ved at tegne strømmene i forhold til hinanden.


fase

OK, så der er ligegyldigt om man benytter tre x enkelfasede apparater tilsluttet  L+N eller et trefaset apparat tilsluttet 3xL+N?

Hvordan løber strømmen fra f.eks L1 til L2 hvis L2 ikke er tilsluttet apparatet? Apparater tilsluttet L1+N kender jo ikke til eksistensen af L2 og L3?


lynet
lynet skrev den 05-09-2017 13:43:08

OK, så der er ligegyldigt om man benytter tre x enkelfasede apparater tilsluttet  L+N eller et trefaset apparat tilsluttet 3xL+N?

Hvordan løber strømmen fra f.eks L1 til L2 hvis L2 ikke er tilsluttet apparatet? Apparater tilsluttet L1+N kender jo ikke til eksistensen af L2 og L3?

 Ja det er fuldstændig ligegyldigt om du har tilsluttet en brugsgenstand til L1 og nul i en gruppe og en anden brugsgenstand til L2 og nul i en anden gruppe. Dette gælder selvfølgelig også for L3 og nul.

Strømmen løber fra f.eks. L1 til nul, når brugsgenstanden er tilsluttet L1 og nul, så der løber ingen strøm fra L1 til L2, fordi brugsgenstanden ikke er forbundet til L2. Hvis du skal regne på strømmene ved at tegne det, skal du afsætte strømmen ud af spændingsvektoren og den tilhørende nulstrøm 180° forskudt. 


fase

Ah, ok, så fordi at strømmen i L1, L2 og L3 er faseforskudt, så vil de belaste N forskudt. Summen af L1, L2 og L3s belastsning af N er vektersummen af L1+L2+L3. Såfremt modstandene er ohmske så er nulstrømmen nul hvis belastningen i L1-3 er ens. Worst case er når en eller to faser er belastet max. 

Spørgsmålet er så hvad der sker når man tilslutter f.eks. en ovn på L1 og en induktionsplade på L2+L3 i en kraftgruppe. Vil induktionspladen føre til faseskydninge i en sådan grade at nullederen kan bliver overbelastet?


lynet

Strømmen er ikke faseforskudt ved ohmsk belastning. Man taler om faseforskydning når strømmen ikke er i fase med spændingen. Det vi taler om her er, at spændinger og strømme er forskudt 120° i forhold til hinanden. Faseforskydning optræder ved kombineret ohms- og induktiv belastning. Ved belastning med en fase er nulstrømmen lig med fasestrømmen, så nullen er ikke overbelastet. Ved belastning med to faser og nul, skal nulstrømmen stadig lægges sammen vektorielt, så du kan ikke beregne nulstrømmen ved at lægge de to strømme sammen.

 Det er måske lidt langhåret, så vi går videre til dit næste spørgsmål.

Hvis du tilslutter en ovn på L1 og nul, og kogepladen på L2 + L3 samt nul, skal du stadig lægge strømmene sammen vektorielt. Nullen bliver ikke overbelastet. Hvis nullen skulle blive overbelastet, ville det jo medføre, at nullen skulle have et andet tværsnit end faselederne.


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis