Tråden er jo af ældre dato, men høvlen kan jo stadig købes, så måske sidder andre med det samme problem vedrørende denne høvl; Stanley SB4 høvl.
Der er ingen klap/spånbryder på denne høvl og jeg vil absolut ikke kalde denne høvl for en pudshøvl; den har visse mangler, til at den kan tituleres som værende en pudshøvl og kilen der holder jernet fastspændt til det skrå leje (frøen), kan ikke siges at tjene som egentlig spånbryder da den ikke kan komme tæt nok på skæret (max 1 mm) til at udfylde formålet som spånbryder/klap når der høvles i vanskelige træsorter, men høvlen kan godt "sættes i gang" til at tage en rimelig spån af træet.
Det er noteret, at det skærende jern sidder skævt i spånåbningen, hvilket han skyldes, at frøen - det skrå plan jernet ligger an på, ikke er justeret korrekt ind efter spånåbningen.
Jeg kender ikke denne høvl i detaljer, da jeg ikke rigtig bryder mig om konstruktionen og ikke mener den kan leve op til de krav jeg stiller til en høvl, men vi har jo forskellige behov og synspunkter.
Hvis frøen er fæstnet til høvlens sål med to skruer som den er på den ældre Stanley bailey jeg ejer, er det muligt at justere frøen så jernet sidder helt parallel med spånåbningen. Det gøres ved at tage det skærende jern ud af høvlen for at få adgang til de to skruer der holder frøen fast. Skruerne løsnes og frøen justeres ind til den sidder korrekt og skruerne spændes til. Det kan være en god ide at tage frøen ud af høvlens korpus og kontrollere om kontaktfladerne er rene, der kan godt sidde en klat indtørret maling i vejen på kontaktfladerne på korpus og frø og de skal af hvis frøen skal sidde korrekt.
Hvis frøen er en homogeniseret enhed til resten af høvlen, er denne mulighed for justering jo ikke mulig, men generer den skæve spånåbning, kan frøens anlægsflade justeres ved af file materiale af frøens anlæg der hvor jernet er tættest til spånåbningens kant indtil jernet sidder parallelt med spånåbningens kant. Skønnes det så, at spånåbningen er blevet for åben sådan at op rifter forekommer i vanskeligt ved som f eks. eg eller andet knudret træ, kan der tilpasses et stykke metal i tilpas tykkelse mellem høvljern og frøens skrå anlægsflade. Hvis det påtænkes bør dette stykke metal gå helt ned til bagfasen af høvljernets fas, så vibrationer så vidt muligt undgås.
Det blev faktisk noget længere end beregnet, men det er et ufravigeligt faktum, at høvle og andet skærende værktøj fordrer lidt justering og kendskab. Mirakler kan ikke bare købes færdige! men man kan skabe dem selv med lidt tålmodighed.
Noget af det vigtigste ved køb af høvle eller andet skærende værktøj, er at sætte sig ordentlig ind!! i at slibe skæret, vil man ikke det, så spar pengene, for glæden ved værktøjet er integreret med at holde det skarpt - hvinende skarpt! Det kan læres! og lærdom er vejen til lykke.
Hilsen Peter.