Hjælp! Er min høvl defekt, eller gør jeg noget forkert?

Som overskriften siger, så har jeg brug for hjælp vedrørende min ny indkøbte Stanley SB4 høvl.
Jeg er ikke ret erfaren mht at høvle, men jeg er nu ved at give helt op.

Uanset hvad jeg gør, så rykker høvlen ind imellem en stykke træ op, og der kommer en hul i træet på ca 1mm dybde.
Høvlen er helt ny, skarp og skulle jo gerne være slebet perfekt. Jeg høvler ikke på tvært, kun på langs. Og det forekommer uanset hvilken vej jeg højler oå langs.
Materialet jeg høvler er en ru Ege bjælke med lidt krumning.

Jeg har vedhæftet et par billeder af høvlen, og sådan som den p.t. er indstillet.
Det undre mig meget at bladet sidder så skævt når man ser høvlen direkte nedefra. Retter jeg det op, så glider det straks tilbage i denne position når det justeres det mindste på høvlen.
Det ser forkert ud at bladet sidder så skævt, men så igen, bladet kan selvfølgelig lettere skære igennem træet hvis det glider lidt skævt. (Det er som at sammenligne en køkken kniv der trykkes lige ned på et rugbrød. Det går lettere hvis man trækker knivbladet frem og tilbage mens der trykkes med på kniven).
Jeg håber der er nogle som kender høvlene bedre end mig 😀

/Dennis
Som overskriften siger, så har jeg brug for hjælp... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Høvlstålet skal være 100% skarpt for du kan anvende den fornuftigt, og ikke blive træt før fyraften.

Har nu heller aldrig været den store fan af disse metal høvle, en go' gammeldags høvl af træ er meget nemmere at slibe og indstille, men vi er jo så forskellige.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
At indstille sådan en høvl er ikke så svært når bare man kan, men at få det skrevet ned så det er til at forstå er straks værre.
For det første er det altafgørende at høvlejernet er skarpt, og jeg må tilstå, at jeg aldrig har mødt et høvlejern der kunne skære ordentligt direkte fra butikken, uden at jeg selv har måtte slibe jernet først. Det skal være så skarpt at man kan barbere hårene på armen af. Hvis du ikke kan slibe jernet, nytter det ikke meget at få indstillet høvlen.
Så vidt jeg kan se, er der ikke nogen disideret spånbryder på din høvl, men den orange kile med klistermærket, der fastholder jernet, virker nok også som spånbryder (hvis der sætter sig små spåner mellem jernet og kilen når du høvler, så skal kilen rettes til med fil eller smergellærred, så den er helt plan mod jernet). Kilen gøres fast ved at trykke "nøglehullet" under klistermærket, på plads over den skrue der er kærv på, men skruen skal ikke skrues til, da kilen skal kunne vippe under den, når man strammer den fingerskrue over klistermærket, og det er fingerskruen der skal bruges når jernet skal fikseres. De to fingerskruer (en på hver side af jernet) er beregnet til at indstille både sidelæns og op og ned, så længe fingerskruen på kilen kun er skruet let til. Når jernet er indstillet så godt som du kan, så strammer du fingerskruen (med fingerne) og så kan du høvle. Men start med at slibe jernet for ellers nytter al indstillingen ikke en smule. Prøv om du kan undgå at bruge bænksliber indtil der kommer hakker i jernet (og det kommer der). God fornøjelse.

Tak for jeres input allesammen.
Jeg har returneret denne Stanley høvl, og så har jeg fundet en anden høvl som har de mere traditionelle justerings muligheder.
Så prøver jeg lykken med den 😀

https://www.slojd-detaljer.dk/kategorier/trae-metalslojd/vaerktoj/hyvlar/pudsehovl-pid2008

Tråden er jo af ældre dato, men høvlen kan jo stadig købes, så måske sidder andre med det samme problem vedrørende denne høvl; Stanley SB4 høvl. 

Der er ingen klap/spånbryder på denne høvl og jeg vil absolut ikke kalde denne høvl for en pudshøvl; den har visse mangler, til at den kan tituleres som værende en pudshøvl og kilen der holder jernet fastspændt til det skrå leje (frøen), kan ikke siges at tjene som egentlig spånbryder da den ikke kan komme tæt nok på skæret (max 1 mm) til at udfylde formålet som spånbryder/klap når der høvles i vanskelige træsorter, men høvlen kan godt "sættes i gang" til at tage en rimelig spån af træet.

Det er noteret, at det skærende jern sidder skævt i spånåbningen, hvilket han skyldes, at frøen - det skrå plan jernet ligger an på, ikke er justeret korrekt ind efter spånåbningen.

Jeg kender ikke denne høvl i detaljer, da jeg ikke rigtig bryder mig om konstruktionen og ikke mener den kan leve op til de krav jeg stiller til en høvl, men vi har jo forskellige behov og synspunkter.

Hvis frøen er fæstnet til høvlens sål med to skruer som den er på den ældre Stanley bailey jeg ejer, er det muligt at justere frøen så jernet sidder helt parallel med spånåbningen. Det gøres ved at tage det skærende jern ud af høvlen for at få adgang til de to skruer der holder frøen fast. Skruerne løsnes og frøen justeres ind til den sidder korrekt og skruerne spændes til. Det kan være en god ide at tage frøen ud af høvlens korpus og kontrollere om kontaktfladerne er rene, der kan godt sidde en klat indtørret maling i vejen på kontaktfladerne på korpus og frø og de skal af hvis frøen skal sidde korrekt.

Hvis frøen er en homogeniseret enhed til resten af høvlen, er denne mulighed for justering jo ikke mulig, men generer den skæve spånåbning, kan frøens anlægsflade justeres ved af file materiale af frøens anlæg der hvor jernet er tættest til spånåbningens kant indtil jernet sidder parallelt med spånåbningens kant. Skønnes det så, at spånåbningen er blevet for åben sådan at op rifter forekommer i vanskeligt ved som f eks. eg eller andet knudret træ, kan der tilpasses et stykke metal i tilpas tykkelse mellem høvljern og frøens skrå anlægsflade. Hvis det påtænkes bør dette stykke metal gå helt ned til bagfasen af høvljernets fas, så vibrationer så vidt muligt undgås.

Det blev faktisk noget længere end beregnet, men det er et ufravigeligt faktum, at høvle og andet skærende værktøj fordrer lidt justering og kendskab. Mirakler kan ikke bare købes færdige! men man kan skabe dem selv med lidt tålmodighed.

Noget af det vigtigste ved køb af høvle eller andet skærende værktøj, er at sætte sig ordentlig ind!! i at slibe skæret, vil man ikke det, så spar pengene, for glæden ved værktøjet er integreret med at holde det skarpt - hvinende skarpt! Det kan læres! og lærdom er vejen til lykke.

Hilsen Peter.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også