hjælp med eldiagram

Hej

Jeg ska ha sat en pære/lampe til min dørklokke, så jeg kan "høre" den i et andet rum jeg er i (jeg kan ikke flytte dørklokken)

Jeg har forsøgt selv udfra diagrammet, men det er vist ikke helt rigtigt?

Hej Jeg ska ha sat en pære/lampe til min... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nååårh sådan! :-)

Tak Fabrin

jeg fortolkede det sådan at "Ekstern strøm" var selve strømforsyningen til lampen/pæren..jeg ku dog godt se der var noget galt med det plus til relæet.. :-)

Jeg har købt den lampe der på 35W (som har jordledning)

Kan jeg går uden om det ekstra relæ:"12VAC/DC" med den lampe? og tilslutte lampen direkte til 402 relæet?

Jeg menes at have lært at Volt(spændingen) altid skal passe sammen (altså 5 volt til 5 volt)...

Skrevet af kimshumacher på 29-12-2015 14:43

Nååårh sådan! :-)

Tak Fabrin

jeg fortolkede det sådan at "Ekstern strøm" var selve strømforsyningen til lampen/pæren..jeg ku dog godt se der var noget galt med det plus til relæet.. :-)

Jeg har købt den lampe der på 35W (som har jordledning)

Kan jeg går uden om det ekstra relæ:"12VAC/DC" med den lampe? og tilslutte lampen direkte til 402 relæet?

Jeg menes at have lært at Volt(spændingen) altid skal passe sammen (altså 5 volt til 5 volt)...

Jeg har lavet lidt om på diagrammet.

Som du ser, har jeg fjernet det ene relæ, men det er stadig placeret i en isoleret dåse af hensyn til de 230 V. Der er, som du ser, ikke tegnet nogen jordledning på diagrammet og jeg er overbevist om, at lampen vil fungere alligevel.

Det du har lært om, at spændingerne skal passe sammen er for såvidt rigtigt. Her bruger vi så et relæ til at skille spændingerne ad, så du på den ene side har 5 V og på kontaktsiden har 230V.

fase
Takker meget!

Nu kan jeg endelig forsætte med at vaske mine 12" 80´er vinyler med min audiodesk og stadig "høre" ringeklokken

tusind tak! :-)
Beklager jeg er her igen, men jeg må hellere lige høre hvilke af de 3 kontakter på 402 jeg skal bruge til de 2 (forlænger)ledninger: NC - NO - C

Jeg vil forlænge de 2 ledninger (402) (5volt) med ca 9 m, det sker der vel ikke noget ved?
Skrevet af kimshumacher på 30-12-2015 12:46
Beklager jeg er her igen, men jeg må hellere lige høre hvilke af de 3 kontakter på 402 jeg skal bruge til de 2 (forlænger)ledninger: NC - NO - C

Jeg vil forlænge de 2 ledninger (402) (5volt) med ca 9 m, det sker der vel ikke noget ved?

For nu at begynde bagfra. Hvis du forlænger de 5 V med 9 m. kan der ske det, at spændingsfaldet bliver for stort, men prøv at forlænge ledningerne, og se om det går. Brud noget 2 x 0,75 mm2 ledning. De to klemmer, du skal bruge til lampen, er C og NO.

fase
Annonce
Ok kan spændingsfaldet brænde tlf eller 402 af?

Så C til plus og NO til minus, eller er det ligemget hvilken en jeg vælger af de 2 som plus?
Skrevet af kimshumacher på 30-12-2015 18:16
Ok kan spændingsfaldet brænde tlf eller 402 af?

Så C til plus og NO til minus, eller er det ligemget hvilken en jeg vælger af de 2 som plus?

Spændingsfaldet kan ikke forårsage skade på nogen af delene, der sker højest det, at relæet ikke trækker. Ledningen fra telefonen, som du forlænger, skal tilsluttes relæspolens terminaler og endelig ikke relækontakterne. Det vil sige, at du klipper de to tynde ledniger fra telefonen over og forlænger dem.

Det er ligegyldigt, om du vælger C eller NO som plus.Prøv at betragte relækontakten som en afbrydelse af den ene ledning til din lampe. Du skrev i et af dine indlæg, at du skulle have en 230 V lampe tilsluttet, så du skal bare samle det som vist på tegningen. Hvis du skal bruge andet signal, skal spændingen selvfølgelig passe til det.

fase

Ok C eller NO som plus, tak :-)

"Ledningen fra telefonen, som du forlænger, skal tilsluttes relæspolens terminaler og endelig ikke relækontakterne. Det vil sige, at du klipper de to tynde ledniger fra telefonen over og forlænger dem"

Jeg klipper bare ledningen som skrevet på billedet ik?

Skrevet af kimshumacher på 31-12-2015 08:48

Ok C eller NO som plus, tak :-)

"Ledningen fra telefonen, som du forlænger, skal tilsluttes relæspolens terminaler og endelig ikke relækontakterne. Det vil sige, at du klipper de to tynde ledniger fra telefonen over og forlænger dem"

Jeg klipper bare ledningen som skrevet på billedet ik?

Ja, det er korrekt. Den blå og røde kan du klippe over og forlænge, så du sætter blå og blå sammen, så samler du rød og brun i den ledning du forlænger med. Hvis du kan bruge en loddekolbe, kan du lodde ledningerne ud af relæprintet og lodde de nye ledninger i.

fase
Tak for hjælpen fabrin

jeg bruger dog samlemuffer
Først NU tør jeg og samle det :-)

Håber andre også kan bruge det her

igen tak
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre