Bordrundsav til hobby brug?

Hej med jer

Jeg går og drømmer om en bordrundsav, men når jeg sidder og kigger er der jo 1000 forskellige at vælge imellem, i lige så mange prisklasser

 

Jeg påtænker at den skal bruges til at lave div. små snedker projekter, og muligvis til et renoverings projekt engang. 

Hvad skal man kigge efter, og hvorfor? 

 

Det behøver ikke være den dyreste man kan få, selvom den sikkert er bedst

Hej med jer Jeg går og drømmer om en... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af vatnisse på 11-01-2016 10:17

 

Slæden kører på glideskinner a la dem man bruger til skuffeudtræk. Så jeg er ikke sikker på jeg forstår din pointe

 

Tillykke med saven, som Prins Henrik siger så lad os høre hvordan resultatet er. Hvis det er Dorch og Danola sælger de 2 stk CMT klinger hvor du får klinge nr. 2 til halvpris frem for at købe to stk alene. Så kan du få en til "crosscuts" og en til "ripcuts".

 

 

Ha ha, Prins Henrik 

Er det fordi du har en sav med rullebord, hvor et bord kan bevæges ved siden af savens bord ? 

Rulleborde hører normalt til store stationære save, men jeg har også set at man kan købe save til mindre penge, hvor rullebordet er "sat" på siden af en almindelig sav.  

klik her

Jeg tror det er meget svært at lave sådan et bord uden at få lidt slup. John Heisz har bygget sin egen sav, med rullebord (klik her) men han har droppet det igen, netop på grund af slup.  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er et forsøg på at efterligne det man har på de store dyre save. Det er den her jeg har: https://www.youtube.com/watch?v=7CHKu5reIu8

Omkring 4 min inde i videoen demonstrere han det. Problemet er at der er lidt slør i de glideskinner. Jeg må indrømme jeg ikke har haft tid til at kigge nærmere på om det kan justeres på en eller anden måde. Pt. er mit værksted tømt og jeg har gang i at renovere det. Men det kan da godt tænkes! Tak for jeres input.

Ja det er sikkert rimeligt svært at rette op på.
Men løsningen er at lave en slæde ala den han også viser, som "fylder" hele savens bredde. Den kan også laves til 45 graders snit(eller det grade antal, man måtte have brug for), hvis det er noget man bruger tit.
Desværre kan det give problemer da slæden så kører i det ene spor hvor glideskinnen er under, og dermed kan give lidt slør (med mindre det ikke er et problem når den er låst fast).
PS: Det er ellers en rimelig lækker sag til det lille værksted, jeg kan godt lide den funktion med bordet der kan køre ud, og at parallel anslaget følger med ud.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har allerede lavet 1 crosscut slæde og skal have lavet en mere med nogle holdere

Saven er rigtig god, men der er små detaljer som jeg ville ønske var bedre. Men sådan er det jo altid En gang kunne jeg godt tænke mig en Felder ligesom f.eks. Marius Hornberger har (hvis du følger ham på youtube).

Jeg tror ikke der findes en sav (eller noget andet værktøj for den sags skyld) som ikke kan forbedres.
Man kan næsten altid finde fejl eller små ting der skal rettes. Nogle er forholdsvis nemme at udføre, mens andre kræver enten godt håndelag eller mange penge 
Ja, kender godt Marius, og Felder maskiner er helt vildt fede, men kostbare.

Kender du ham her ? det er godt nok helt vildt at nogen kan lave et så fedt resultat  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja der er mange sådanne videoer på you tube, en ren "guldgrube" for den som vil bruge noget tid på dette.

Har man penge nok & ikke mindst plads til maskiner af den "kaliber" var det jo bare herligt.

Held og lykke med at finde det rigtige.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis