Bordrundsav til hobby brug?

Hej med jer

Jeg går og drømmer om en bordrundsav, men når jeg sidder og kigger er der jo 1000 forskellige at vælge imellem, i lige så mange prisklasser

 

Jeg påtænker at den skal bruges til at lave div. små snedker projekter, og muligvis til et renoverings projekt engang. 

Hvad skal man kigge efter, og hvorfor? 

 

Det behøver ikke være den dyreste man kan få, selvom den sikkert er bedst

Hej med jer Jeg går og drømmer om en... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PS. Dorch og Danola plejer at være til at handle med! Skriv evt. til Søren Madsen [email protected]. Mht. klinger så køb med det samme en anden klinge eller to. Dem der følger med er virkelig dårlige Jeg købte et sæt med to CMT klinger en 40 og en 60 tands. Det spiller

Bordstørrelsen for det første.

Og det ser ud til at landet kun kan flytte inden for det faste bord (ikke ud på vingerne) hvilket begrænser hvor brede snit du kan lave.

Klingen er 4 mm større i diameter på jst-10'eren... hvilket ikke betyder det store

Det ligner den sav jeg havde. Onkel harald kaldte den bare noget andet, men den komer fra den samme kineser fabrik. Det første jeg lavede om, var netop landet, fordi det ikke er en dyt værd. Det kunne flyttes flere mm fra side til side, når det var "spændt" fast, hvilket i min verden er skidt. 

Jeg har fundet manualen på jst-10 klik her. så kan du læse lidt mere om den. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af vatnisse på 01-01-2016 20:32

 

Enig... Jeg har også justeres diverse ting på saven - men jeg aner ikke hvordan jeg skal fjerne det spil der er i slæden.

Ang. det spil/slup der er i din slæde:

For at uddybe mit svar:

Du kan selv lave det stykke der "kører" i den slids. lav det i et stykke hårdt træ (eg bøg eller andet) så det passer godt.

Find en gevind bøsning det kan være en du slår i et forboret hul, fra undersiden, kraven undersænker du så denne ikke slæber imod, elller en der skrues i, jeg fik forskellige Ø i Bauhause, da jeg lavede båndsav, dem har jeg haft stor glæde af.

Det er ikke det store problem synes jeg, om man vil gøre sine maskiner mere brugbare, kræver noget tid men det bliver mangefold bedre om man gør sådan.

 

 

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Er snitdybten på 80mm okay? Og kan det lade sig gøre at lave snitdybten højere? Så man fx. kan save 4x4 ??
Annonce
Skrevet af Mr. Højspænding på 10-01-2016 17:13
Er snitdybten på 80mm okay? Og kan det lade sig gøre at lave snitdybten højere? Så man fx. kan save 4x4 ??

 

80mm er rimelgt for den størrelse sav. 

Men hvis du skal skære noget stort, kan det jo skæres fra begge sider, specielt hvis du laver en slæde så er det nemt (selvom du reducerer dybden lidt med en slæde). 

Det er heller ikke en god ide, hvis man skal skære noget tykt, at skære snittet af en gang (specielt hvis du skærer på langs af årene). Klingen kan have svært ved at smide spånerne væk hurtigt nok, med det resultat at den bliver varm. 

Så brænder træet og i værste fald kan klingen blive skæv.    

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Top $ Så skal den bare hentes i Odense, så er lykken gjort

Glæder mig til du fortæller lidt om den sav, når du har gjort dig diner erfaringer.

Gør dig selv glad og køb en CMT klinge til den, når du nu er i Odense. De klinger de leverer med, er som udgangspunkt ikke verdensklasse, men ok til de grove snit.


Held og lykke med den.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af maskinsnedker på 08-01-2016 19:24

 

Slæden kører på glideskinner a la dem man bruger til skuffeudtræk. Så jeg er ikke sikker på jeg forstår din pointe

 

Tillykke med saven, som Prins Henrik siger så lad os høre hvordan resultatet er. Hvis det er Dorch og Danola sælger de 2 stk CMT klinger hvor du får klinge nr. 2 til halvpris frem for at købe to stk alene. Så kan du få en til "crosscuts" og en til "ripcuts".

 

@ vatnisse.

Ok den måde kender jeg så ikke, ved heller ikke hvad det er for en rundsav du har.

På min billige maskine "kører" slæden i en T formet not, det var det' jeg gik ud fra da jeg skrev til dig.

Men synes da at det slup/slør med al rimelighed burde kunne justeres væk.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis