Bordrundsav til hobby brug?

Hej med jer

Jeg går og drømmer om en bordrundsav, men når jeg sidder og kigger er der jo 1000 forskellige at vælge imellem, i lige så mange prisklasser

 

Jeg påtænker at den skal bruges til at lave div. små snedker projekter, og muligvis til et renoverings projekt engang. 

Hvad skal man kigge efter, og hvorfor? 

 

Det behøver ikke være den dyreste man kan få, selvom den sikkert er bedst

Hej med jer Jeg går og drømmer om en... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Derfor linkede jeg til JST-10 som minder om den Ferm, men er fra et lidt mere anerkendt mærke...
Du kan læse mere om den her.
http://www.axminster.co.uk/jet-jts-10-table-saw-510392

Bauhaus modellen ser sådan set også fin ud, min eneste anke kunne være at toppen er af alu, og ikke jern.
Det betyder at du ikke kan bruge magneter på din sav...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har selv en forholdsvis ny Bosch GTS 10 XC http://www.bosch-professional.com/gb/en/gts-10-xc-26179-ocs-p/

Den er udemærket til hjemme brug - men jeg er ønsker mig allerede en "cabinet saw" i stedet, med støbejernstop. Landet er rigtig godt i min sav, men den slæde de har lavet har slør hvilket gør den næsten ubrugelig I stedet må man lave en slæde til at skære efter så.
Slør er der næsten altid i de små og billige maskiner.

Den slags skal/kan man så måske selv udbedre.

Selv en ny og meget dyr, måske 80.000,- eller endnu mere kræver nogle små justering, som maskinleverandørens montør tar sig af ved leveringen.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Enig i at man altid skal tweake sin sav. Det gælder både paralelanslaget, klingen og "mitre gage". Der findes heldigvis mange gode videoer på Tuben om hvad man kan lave og hvordan.

Jeg har bygget stort set alt om på min sav, og endt med at bruge flere penge på alle de ting jeg har bygget efterfølgende end på selve saven. Feks har jeg købt 1stk klinge der kostede det samme som saven 
Klik her 
og her.

"Mitre gage" (hvad hedder den på dansk?) har jeg bygget om, fordi "pinden" som kører i rillen var for løs, men lidt egetræ, nogle små skurer og en potion tålmodighed så har jeg idag en sindsyg god "mitre gage".(det er standard udgaven du ser på billedet)  

Og nu er saven så afgået ved døden  og jeg skal igang igen med at dels finde en ny sav og så bygge alle mine tilbehør om så de passer på en ny sav  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Det er vel motoren der er stået af ?
Prøv om HN har den som reservedel, eller køb en sav magen til, hvis du ellers er ok tilfreds med den.

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af PinkHenrik på 30-12-2015 11:27

Enig i at man altid skal tweake sin sav. Det gælder både paralelanslaget, klingen og "mitre gage". Der findes heldigvis mange gode videoer på Tuben om hvad man kan lave og hvordan.

Jeg har bygget stort set alt om på min sav, og endt med at bruge flere penge på alle de ting jeg har bygget efterfølgende end på selve saven. Feks har jeg købt 1stk klinge der kostede det samme som saven 

"Mitre gage" (hvad hedder den på dansk?) har jeg bygget om, fordi "pinden" som kører i rillen var for løs, men lidt egetræ, nogle små skurer og en potion tålmodighed så har jeg idag en sindsyg god "mitre gage".(det er standard udgaven du ser på billedet)  

Og nu er saven så afgået ved døden  og jeg skal igang igen med at dels finde en ny sav og så bygge alle mine tilbehør om så de passer på en ny sav  

Gerings land/slæde vil jeg mene at det hedder Henrik.

 

Der er altid lidt slør i den billigere ende af hobbymaskiner, selv nye og meget dyre rundsave skal/må justeres ved leveringen. 

 

Så må du igang med at fejlsøge, måske en bagatel?

 

Det er da et forsøg værd?

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Det var motoren der var stået af, men da jeg splittede den ad, opdagede jeg at lejerne var slidte og "tilten" af klingen har været i stykker et stykke tid...Det er prisen for at købe for billigt  

En af mine genboer har en gammel sav stående, som jeg skal kikke på, da han ikke har plads til den i hans værksted, men ellers kunne jeg også falde for den jeg linkede til tidligere, for man finder jo også ud af at man får et andet behov, når man bliver mere ambitiøs "hjemmesnedker"   

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Kan du ikke selv fixe den motor?

Og kippet til klingen hvad er der i vejen med det?

Måske en bagatel der er forholdsvis nemt at lave.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg har dømt den død... på motoren var der viklinger der var brændt, og da den sidder direkte på klingen (eller omvendt) så er det hele EN enhed.
Kippet kunne jeg ikke spænde fast i andet end 90 grader (lodret) fordi den slids som skulle holde klemmen fast var slidt.
Jeg må indrømme at jeg ikke gad og prøve at lave en ny, selvom det nok ikke ville være sååå vanskeligt.
Lejerne på akslen var også slidte (det betyder slup og "bævrende" klinge) samt at "løftet" var lidt træt, så hvis jeg satte en højde, skulle jeg lige trykke oven på klingen for at sikre mig at den ikke forskød sig når jeg savede (specielt hvis jeg kørte klingen op fra en stilling til en anden).

Men jeg skal over til genboen i morgen formiddag og se den sav han pralede med 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis