Gavl der bevæger sig - sikring mulig?

Hej - ny på forum. Hjælp mig gerne med tips til mere forståelige indlæg og misforståede fagudtryk. :-)

Min vestvendte gavl bevæger sig mere, end jeg bryder mig om. Der er en vinkelret skillemur, som støtter indermuren placeret ca. 2/3 til den ene side af endevæggen. Der er ved denne mur en lodret revne hele vejen fra bordpladehøjde og til loftadskillelsen i ca. 220 cm højde. Den er vel ca. 1 mm. Når det rigtig blæser, så kan jeg med fingrene mærke bevægelse både ind - hvor revnen presses mere sammen og ud - hvor der suges.

Midt på gavlen i loftshøjde kan jeg også med en finger mærke bevægelsen, når der suges til og jeg vurderer, at det er 1-1,5 cm. bevægelse ved loftslisten. Men hvor meget er det så længere oppe, tænker jeg! Indvendigt ved hjørnet af huset er der ikke revner eller noget antydning af problemer i indermuren.

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om hele gavlen flytter sig eller der er muligt, at den kun "bøjer" lidt ind i midten. Det er muren vel for stiv til at kunne?

Jeg kunne godt tænke mig nogle ideer eller råd. Jeg skal nok rådføre mig med håndværker også med øjne på sagen.

Skal der laves ankre fra slutspær og hele vejen igennem til ydermur med gammeldaws ankre, og hvor skal ankre bedst placeres?`Andre tanker?

(Er jeg hysterisk? ;-))

Historik og detaljer:

Huset er ca. 8 meter bredt og 20 meter langt. Loftet er uudnyttet.

Ydermure i mursten og bagmur i lecabetonsten? Der ligger en rem på bagmuren og der er forankring med bånd ned i sokkel.  Det gamle tag var færdig og "jeg" skiftede det i 2008. Gamle rådne runde spær og dårlig eternit blev fjernet og nye hanebåndsspær blev sat op. Der ligger et ståltag i fulde længder på nu. 45 graders hældning. Det er sat vindkryds i med strammere - tømmerudført og spær fæstning til ankerbånd. Den yderste mur fik lagt et par sten på, så den er lidt højere end indermuren ca 30 cm. Jeg kan mærke, at der er murbindere mellem dem.

Den vestvendte gavl har kun to små vinduer i stueplan men er ellers bare en stor flade. Lægteenderne, der laver udhænget ud over gavlen flugter/hviler på ydermuren, og der er lægter skruet på underneden af lægteender med pynte brædder på - vinkelret på muren. (Altså klassisk pynt bag sternebrædderne) Jeg håber, de er med til at holde gavletrekanten noget hele vejen rundt langs kanten i det mindste.

Gavlen er ikke fastgjort til det spær, der er ved gavlen. Spærret er ca. 7-10 cm fra bagmuren. Der ligger en bjælke på tværs af huset 5 cm fra bagmuren, som hviler på den vinkelrette mur, som tidligere beskrevet. I den er der fastgjort en regel, som går hele vejen om til toppen af gavltrekanten ca.1-2 cm fra bagmuren, for at sikre, at den ikke falder ned i huset, hvis det skulle gå galt.

Hej - ny på forum. Hjælp mig gerne med tips til... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser jo ud som om overetagen er udvidet, uden gavlen er fulgt med, det vil jo give ustabilitet.

Vi prøver igen, i morgen --
Forhistorien er vist, at det gamle oprindelige tag og spærkonstruktion blev løftet mens de gamle mure blev væltet og nye ydermure muret op. Så blev taget sænket igen og fik et knæk nederst på den sidste eternit plade for at række ud over den nye større bredde. Da vi så lagde ny spærkonstruktion på og fjernede det gamle lo¤%, var vi nødt til at hæve det hele nogle sten så spærene passede til bredden uden "knæk". I den forbindelse er indermuren så ikke muret med helt op. Jeg stod ikke selv for det. Det er dumt, ja - men min situation lige nu.

Nogle muligheder som ikke indebærer at vælte alt? :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis