Fugt i klædeskab

Hej lav det selv folk
Jeg har for nyligt opdaget at der var mug pletter på en væg inde i et klæde skab. Det har ikke været der før nu jeg har så også kum haft huset siden i sommerd. Væggen er en ydervæg så min første tanke var at der ikke kommer nok luft gennemstrømning inde i klædeskabet og på grund af den kolde temperatur udenfor kondensere luften rimlig hurtigt. Væggen er renset ned med rodalon og skabsdøren står åben. I så fald hvis min påstand er rigtig hvad kan jeg så gøre for at der ikke sker fugtdannelse på væggen? Bedre luftgennemstrømning i form af nogle udluftningsriller i skabet? Bedre isolering af væggen i så fald hvordan? Det skal lige siges det er i en kælder så det er ikke til at komme til udefra uden at skulle grave op. Andre forslag modtages med kyshånd

Mvh.
Johan Stensberg
Hej lav det selv folk Jeg har for nyligt... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja - inde i sådan et skab, vil luften jo stå stille - specielt hvis det er helt fyldt op med tøj. Og så vil den kolde ydervæg, jo blive temmelig kold, og så har vi balladen.

Ja - jeg glemte at skrive før - Sørg for at klædeskabet IKKE er PROPPET - der skal være plads til at luften kan bevæge sig rundt.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Tak det vil jeg gøre. Der bliver også engang her i julen sat nogle varmevekstplader tror jeg det hedder op på alle de indvendige ydervægge simpelthen for at isolere bedre. Lige nu er der nemlig kun et tyndt lag flamingo under tapeten. Uderover jeg ikke tror det isolere helt vildt godt så er det pisse brændfarligt og giftigt når det brænder og det vil jeg bare ikke risikere.

Mvh.
Johan Stensberg
Jeg håber at du får dit klædeskab til at fungere OK.

Må jeg lige komme med en ekstra bemærkning hvis du vil isolere indvendigt:
Det er meget vigtigt, at du laver den indvendige dampspærre rigtigt grundigt - f. eks alufolie + helst fuge den tæt, der, hvor den slutter mod gulv/sidemur eller andet.
Det ved du sikkert allerede, men jeg siger det bare fordi man godt kan "glemme" det, fordi der er lidt bøvlet at lave helt tæt.

God arbejdslyst MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Det havde jeg faktisk ikke tænkt over så det er godt du skriver. Men er det ikke "bare" at smide noget alu folie selvfølgelig beregnet til formålet direkte på betonen altså mellem væggen og isoleringspladen og så så ellers fuge ved samlinger samt top og bund? :-)

Mvh.
Johan Stensberg
Det havde jeg faktisk ikke tænkt over så det er godt du skriver. Men er det ikke "bare" at smide noget alu folie selvfølgelig beregnet til formålet direkte på betonen altså mellem væggen og isoleringspladen og så så ellers fuge ved samlinger samt top og bund? :-)

Mvh.
Johan Stensberg
Annonce
Det havde jeg faktisk ikke tænkt over så det er godt du skriver. Men er det ikke "bare" at smide noget alu folie selvfølgelig beregnet til formålet direkte på betonen altså mellem væggen og isoleringspladen og så så ellers fuge ved samlinger samt top og bund? :-)

Mvh.
Johan Stensberg
Det havde jeg faktisk ikke tænkt over så det er godt du skriver. Men er det ikke "bare" at smide noget alu folie selvfølgelig beregnet til formålet direkte på betonen altså mellem væggen og isoleringspladen og så så ellers fuge ved samlinger samt top og bund? :-)

Mvh.
Johan Stensberg
Okay jeg ved.- ikke lige hvad der skete der men bare nøjes med at læse den ene af dem der står det samme i allesammen :-)

Mvh.
Johan Stensberg
Jeg undersøgte det lige lidt nærmere med hensyn til de plader jeg nævnte. De er med dampspære så behøver jeg vel ikke folie på væggen?http://www.lavpris-byg.dk/paroc-varmvægsplade-60x250cm-p-307.html

Mvh.
Johan Stensberg
Skrevet af j.a.s på 12-12-2015 22:31

Til det jeg skal bruge fugtmåler til så kan jeg vel godt nøjes med en billig fugtmåler? De kan vel stadigvæk give mig et prej af hvad fugtindholdet er? alstå om der står om der står 40 men det reele fugtindhol er 45 kan den vel stadigvæk bruges?

Som sagt de dyre fugtsensorer (Sensirion) har en absolut fejl på 3%point RH. Sådan noget bruges fx. i en Testo 174H. De nogenlunde gode (DHT22) har en absolut fejl på 5%point RH. Hårhygrometre og andre pyntegenstande er +-10% RH og det er simpelthen uacceptabelt.

 

Hvad er den der arduino sketch for noget?   

En Arduino er en microcontroller til lav det selv folket. En sketch er det programm som den skal køre.

 

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis