Fugt i klædeskab

Hej lav det selv folk
Jeg har for nyligt opdaget at der var mug pletter på en væg inde i et klæde skab. Det har ikke været der før nu jeg har så også kum haft huset siden i sommerd. Væggen er en ydervæg så min første tanke var at der ikke kommer nok luft gennemstrømning inde i klædeskabet og på grund af den kolde temperatur udenfor kondensere luften rimlig hurtigt. Væggen er renset ned med rodalon og skabsdøren står åben. I så fald hvis min påstand er rigtig hvad kan jeg så gøre for at der ikke sker fugtdannelse på væggen? Bedre luftgennemstrømning i form af nogle udluftningsriller i skabet? Bedre isolering af væggen i så fald hvordan? Det skal lige siges det er i en kælder så det er ikke til at komme til udefra uden at skulle grave op. Andre forslag modtages med kyshånd

Mvh.
Johan Stensberg
Hej lav det selv folk Jeg har for nyligt... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Ellida på 13-12-2015 20:59
...
Må jeg lige komme med en ekstra bemærkning hvis du vil isolere indvendigt:
Det er meget vigtigt, at du laver den indvendige dampspærre rigtigt grundigt - f. eks alufolie + helst fuge den tæt, der, hvor den slutter mod gulv/sidemur eller andet.
Det ved du sikkert allerede, men jeg siger det bare fordi man godt kan "glemme" det, fordi der er lidt bøvlet at lave helt tæt.
 

Lad mig advare MED STORE bogstaver at isolere kældervægge indvendigt uden nøje har bestemt hvor dugpunkt kommer til at ligge. 

Fugten komme udefra - diffunderende igennem væggen. Isolerer man indvendig med en god dampspærre fanger man fugten i isoleringen som så ikke kan komme nogen steder. Så skal der nok gro svamp i konstruktionen. 

 

 

 

 

... kan man derfor udlede?: Vil du have tørt klædeskab, bør det rykkkes ud i lokalet. Vil du have et tørt kælderrum, må du omfangsdræne og isolere sokkel UDvendigt, få etableret luftgennemstrømning og en form for varmekilde

 

Jeg tror at vi tager fat på en helt ny diskussion nu.

Til Mjølner, vil jeg sige, at jeg har den beskedne mening, at der mangler noget i hans måde at forklare tingene.

Naturligvis kan der komme fugt udefra, men helt generelt, så handler isolering og dampspærre om følgende:

Den fugt som er inde i huset (mennesker leverer ret meget vanddamp som "sved", og fra andet vi laver inde i huset) vil diffundere // sive ud gennem væggene. Det bliver et problem, når det er koldt udenfor, fordi så vil mur/tømmer/isolering et eller andet sted, være så koldt, af den menneskeskabte fugt, kondenserer inde i bygnings-materialerne.
Derfor skal der være damptæt på INDER-siden.

Når man efterisolerer, er det vigtigt at man lægger dampspærre på den VARME side - nu har man jo isoleret, og så bliver væggen jo endnu koldere i ydersiden - dermed endnu større risiko for kondens inde i materialerne.

https://www.bolius.dk/efterisolering-fugt-og-dampspaerre-17525/ - og du kan sikkert google en masse mere om "dampspærre efterisolering"

MVH A.

PS jeg vil ikke være uvenner med Mjølner - måske har jeg misforstået noget i det du skrev - Men nu har jeg prøvet at forklare det på min måde - måske har jeg misforstået noget i din forklaring. Der kan jo godt komme fugt udefra, men så bør det stoppes med andre metoder, såvidt jeg ved.

 

 


To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg siger tak for nogle rigtig gode svar og faglige svar. Først og fremmest vil jeg gøre følgende: jeg sætter nogle ventilationsriste i skabet og det bliver ikke rykket ud da det er et indbygget et og rummet er lille. Herefter efterisolere jeg indvendigt med varmvægsplader så den indvendige fugt ikke trænger ud. Jeg får undersøgt soklen for at se hvad jeg skal gøre udvendigt medmindre i kan sige hvad de gjorde ved huse fra 1950'erne medhensyn til soklen? Jeg har prøvet at forklare min problem bedst muligt jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det :-)

Mvh.
Johan Stensberg

Hej igen

Jeg tror da, at vi nogenlunde har forstået hvordan det hænger sammen.

1 - Jeg ved ikke hvilke plader du vil bruge indvendigt, men hvis det er nogen med dampspærre i indersiden, så skal du sandsynligvis skære dem igennem for at tilpasse - og i "siden" eller kanten af pladen, kan det være at du skal lukke med en strimmel damptæt folie? eller tilsvarende - Spørg dér hvor du køber pladerne.

2 - Soklen udenfor - HuHa - det er blevet lavet på 1000 forskellige måder.
A: Du bør tænke på, at terrænet skråner lidt væk fra huset - altså 2-3m. fra huset skal det helst skråne lidt nedad (ca 5-10 cm vil jeg tro ligesom et fortov hælder ud mod vejbanen) så en regnskylle IKKE samler vand lige op ad huset. 
B: Mur og sokkel skal sikkert bare være nogenlunde "hel" i overfladen - altså uden huller og porøse steder, løs puds og huller mellem mursten og den slags - så kan slagregn formodentlig løbe af. Men det kan en murer jo fortælle dig meget præcist.

Ellers er huse jo normalt bygget til at stå ude ;-) så almindelig regn / evt slagregn og dårligt vejr burde ikke give fugt. En kældervæg ( og en uisoleret massiv mur) vil dog altid være kold, og det vil altid være vanskeligt at undgå at den bliver "klam".

MVH A.

 


To ulykker kommer sjældent alene.
Hej
Beklager jeg lige har været fraværende i et stykke tid. Jeg takker endnu engang for jeres svar og jeg ved nu hvad jeg kan gøre. Godt nytår.

Mvh.
Johan Stensberg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis