montering af højtaler med volume kontrol

Hej jeg har 3 højttalere som jeg skal hænge op efter en anden har taget dem ned.

De har hængt efter hinanden ude fra er radio, men hver enkelt højttaler har haft sin egen volumen kontrol, hvor jeg kan se der har siddet 3 ledere på, mener der er en 2 leder imellem højttalere, nok ude fra anlægget.

Nogle som har en idé om montering igen ud fra disse oplysninger, alt er bare blevet klippet ned, så har ingen idé selv.

Kan se der står N og L oppe i højtalerne, men går ikke ud fra det er fase og nul 😄

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Du skal ha fat i 3 stk. trådvikede potentiometre på 50 ohm
på dem er der 3 tilslutninger - de 2 yderste tilslutte du til de to ledninger som kommer fra radioen samtidig går de ledninger videre til næste højtaler o.s.v.
derefter forbinder du dine 2 ledninger fra højtaleren til midterste klemme samt den ene af de to yderste - så vil du kunne regulere lydstyrken - hvis styrken går den "forkerte" vej flytter du blot din ene højtaleledning fra det ene yderste punkt til det andet så virker det modsat
hilsen polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
hulemæ om det kan svares bedre ;0))
Skrevet af polobjørn på 06-12-2015 20:52
Hej
Du skal ha fat i 3 stk. trådvikede potentiometre på 50 ohm
på dem er der 3 tilslutninger - de 2 yderste tilslutte du til de to ledninger som kommer fra radioen samtidig går de ledninger videre til næste højtaler o.s.v.
derefter forbinder du dine 2 ledninger fra højtaleren til midterste klemme samt den ene af de to yderste - så vil du kunne regulere lydstyrken - hvis styrken går den "forkerte" vej flytter du blot din ene højtaleledning fra det ene yderste punkt til det andet så virker det modsat
hilsen polobjørn

Hej og tak for svaret, Jeg har potentiometer liggende i en kasse fra de blev pillet ned og der er de 3 ben på som du nævner.

Monterer du potentiometer parallel over hinanden og derefter de 2 ledere fra højtalerne ned på potentiometer ?

Kan du evt. lave en lille tegning eller henvise til en hjemmeside hvor diagram er vist.

hej
ET potentiometer i hver højttaler kabinet og kun som jeg har beskrevet og så går ledningen videre til næste højtaler - kan godt lave tegning men ikke scanne den så en kan sendes - det andet kan du selv "Google"
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 07-12-2015 19:02

hej
ET potentiometer i hver højttaler kabinet og kun som jeg har beskrevet og så går ledningen videre til næste højtaler - kan godt lave tegning men ikke scanne den så en kan sendes - det andet kan du selv "Google"
polobjørn

Ok, Jeg havde prøvet at Google, men blev ikke rigtigt klogere, de kræver også at man søger på de rigtige ord, nu kender jeg intet til lyd og højttalere.

Mine potentiometer har tidligere siddet i et fuga underlag på væggen under højttaleren.

Så et potentiometer kan ikke bruges til 2 højttalere ? Så de styres fra samme sted.

Så gir det mere mening at der ligger sløjfe klemmer inde bag højtaleren 

Annonce
Du SKAL bruge et til hver højtaler ellers ændrer du på noget som kaldes "impedansen" og det kan i værste fald ødelægge højtaler udgangene på din radio - så et til hver højtaler
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ok, det var jeg ikke klar over, tror nemlig der har siddet 2 højttalere på den ene potentiometer, eller må de have smidt det ene væk.
Nu mener jeg heller ikke 2 højttalere på samme potentiometer men den ene af de 2 på potentiometer og derefter den anden højttalere parallelt over den første.
Men det gir måske det samme ?
du har helt ret men hvis der ikke ellers er ændret på installationen går det nok igen !

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jamen jeg takker for svaret, så blev jeg det klogere.
Polobjørn, jeg har brug for din hjælp igen.

Du skriver at jeg skal bruge 50 ohm potentiometer til højtaler, dem jeg nu har monteret og som sad der før er kun på 8 ohm, hvad er forskellen, går ud fra det er viklingens størrelse, men hvordan bevirker forskellen med ohm højtaleren.
Skal siges det er nogle små højtalere der er hængt op.

perp.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis