montering af højtaler med volume kontrol

Hej jeg har 3 højttalere som jeg skal hænge op efter en anden har taget dem ned.

De har hængt efter hinanden ude fra er radio, men hver enkelt højttaler har haft sin egen volumen kontrol, hvor jeg kan se der har siddet 3 ledere på, mener der er en 2 leder imellem højttalere, nok ude fra anlægget.

Nogle som har en idé om montering igen ud fra disse oplysninger, alt er bare blevet klippet ned, så har ingen idé selv.

Kan se der står N og L oppe i højtalerne, men går ikke ud fra det er fase og nul 😄

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej jeg har 3 højttalere som jeg skal hænge op... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Igen må jeg nøjes med at sige "har det været brugt på SAMME anlæg/radio før så kan du gøre det igen
MEN ellers ikke - så vil jeg fastholde det som jeg har skrevet i mit tidligere svar - det kan nemt koste et udgangstrin i den forstærker/radio du tilslutter fordi impedansen bliver MEGET for lille !!!!!! og det har INTET med højtalerens størrelse at gøre !!
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Undskyld jeg lige blander mig - hvorfor lige 50 ohm? Jeg ville bruge en attenautor med samme impedans som højttalerens, så reguleringen bliver så jævn som muligt.. eller tager jeg fejl..
Vh. Carsten

Skrevet af cdp på 17-12-2015 08:08
Undskyld jeg lige blander mig - hvorfor lige 50 ohm? Jeg ville bruge en attenautor med samme impedans som højttalerens, så reguleringen bliver så jævn som muligt.. eller tager jeg fejl..
Vh. Carsten

Hvis du bruger et potentiometer (attenuator) med samme impedans som højttalerens vil parallelkoblingen af de to give den halve impedans d.v.s. 8 ohm parallel med 8 ohm giver 4 ohm. tre af dem sat i parallel giver em slutmodstand på 1,33 ohm, som i mange tilfælde er for lidt som belastning af udgangen på forstærkeren. Ofte er forstærkeren beregnet til 4 eller 8 ohms belastning. Reguleringen bliver lige så jævn med et 50 ohms potentiometer bare lidt grovere, men jeg tvivler på at det er noget hørbart.

fase
- det var den løsning, jeg også tænkte på..
http://www.simplyspeakers.com/speaker-crossover-l-pad-a-542.html

Annonce
Vil så sige, at 3 højttalere til samme udgang er lidt hård kost, uanset om vi taler 4 eller 8 ohm og her kan der muligvis kompenseres i den rigtige retning med noget mere modstand, men jeg har da selv brugt 8 ohms dæmpeled til køkken højttalere uden nogen problemer. De er jo typisk trådviklet, og kan tåle at effekten afsættes i dem, når højtt. dæmpes..

Mon ikke den opgave er løst for længe siden - se på datoerne - sidste indlæg før i tog tråden op igen er fra december 2015
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis