Fyr kondens: Hvor købes neutraliseringsanlæg?

Hej Alle.

Vi har et gasfyr som i sagens natur genererer en del kondensvand. Dette vand køres igennem et lille neutraliseringsanlæg, dvs. en lille plastikkasse med noget granulat i som gør den sure vand mere neutral. Til sluttes hældes vandet ned i en betonbrønd.

Problemet er nu, at dette lille neutraliseringsanlæg ikke fungere særligt godt længere: Vandet løber nærmest bare ovenpå, og ikke op igennem det, og dermed bliver det ikke neutraliseret.

Nu har jeg snakket med en del VVS'er, og får mange forskellige historier. Alt lige fra at det nærmest er livsvigtigt til at det er fuldstændig ligegyldigt.

Men eftersom jeg heller vil gøre alting 100% korrekt, vil jeg altså gerne købe et nyt lille anlæg og udskifte det gamle. Problemet er bare, at jeg simpelthen ikke kan finde et eneste sted at købe det... Kan i hjælpe??

Se desuden billeder af det nuværende anlæg.

Mvh Alex.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe en box hos en vvs grossist, eller din vvs'er kan skaffe den hjem til dig
eks her
www.sanistaal.com/da/produkter/wolf-kond-tilbehoer/c-217439/1187269/neutraliseringsboks-wolf-cob.aspx

Men du kan nøjes med noget nyt neutraliserings-granulat, mon ikke det kan købes samme sted som boxen?

Problemet med den kondenserede væske, er indhold af syre, som vil æde betonrør.
Men løber det ud i plastrør, og bliver tyndet op med andet afløbsvand, inden evt. betonrør er der ingen grund til at have et filter.

Vi prøver igen, i morgen --
Nej, men den kan måske stå på en hylde, hvis afløbet på fyret sidder højt nok...

Vi prøver igen, i morgen --
Kender du til andre modeller end den du linker til?
Skrevet af je_ns på 04-12-2015 23:25

Problemet med den kondenserede væske, er indhold af syre, som vil æde betonrør.
Men løber det ud i plastrør, og bliver tyndet op med andet afløbsvand, inden evt. betonrør er der ingen grund til at have et filter.

Ok, en problemstilling jeg ikke har tænkt på.

http://ing.dk/artikel/din-kloak-odelaegges-af-kondens-73552

http://www.spildevandsinfo.dk/lynette/itf5.50/knw/wit/ltfknowledge.nsf/WebLTFEmbedView/521F58485FC67C58C12575B7003D93AE/$FILE/Afledning%20af%20vand%20fra%20kondenserende%20gaskedel.pdf

Citat fra den sidste:

"Erhvervs og Byggestyrelsen har lavet en undersøgelse om behovet for syreneutralisatorer i forbindelse med kondenserende kedler. I den forbindelse er det vurderet, at det ikke at nødvendigt at montere en syreneutralisater i tilknytning til et kondenserende gasfyr i enfamilieshuse. Ud fra dette vurderer Herlev Kommune, at det ikke er nødvendigt at stille krav om montering af en syreneutralisator i tilknytning til kondenserende gasfyr i enfamilieshuse, som led i beskyttelse af det offentlige kloaksystem."

 

Den syre der omtales kan vist ikke være andet end kulsyre, da den vel opstår ved kondensering af røggasserne af afbrænding af rene kulbrinter, som kun giver vand og CO2.

Kulsyre er jo bare danskvand. Er man nervøs for det, kan man vel bare udlede det på jorden.

 

 

Annonce
Lidt andet end bare CO2. https://hmn.naturgas.dk/~/media/vvs/dokumenter/dgcreglement/49%20forebyggelse%20af%20tring%20i%20aflbssystemet%20sep%202009.ashx?la=da-dk
Skrevet af LL1 på 05-12-2015 09:39
Lidt andet end bare CO2. https://hmn.naturgas.dk/~/media/vvs/dokumenter/dgcreglement/49%20forebyggelse%20af%20tring%20i%20aflbssystemet%20sep%202009.ashx?la=da-dk

Tak for oplysningen, og meget interessant. Kulsyren nævnes slet ikke, da den jo nok regnes som uden betydning. Den vil nok heller ikke kunne bringe pH ned på de 3.6.

Jeg synes den er så interessante at den bør vedhæftes som billede:

Det der overrasker mig mest på listen er klorid. 

 

 

Ja, ser er jo en grund til selv rustfaste aftræk tærer.
Det er desværre ikke "bare" danskvand. Og selv om det er var "bare" danskvand, så har beton ikke godt af kulsyre. Betonen karbonatiserer og mister sin alkaliske beskyttelse af armeringen og sin styrke. "Knæk" sagde røret.

Spørgsmålet er bare hvor meget vand og hvor surt det er (DNG midler sig til ph 3,6). Ved de fleste parcelhuse er det ikke ret betydelige mængder, hvorfor de lokale kloaker tillader direkte indledning, da det sure kondens nok snart bliver blandet med alkalisk sæbevand.
men når man nu har en neutrasierer og gerne vil beskytte sine egne betonrør, kan man jo lige så godt gøre den rent en gang imellem og fylde nye marmorskærver i.

Til et parcelhusanlæg ser julle.p neutrasierer dog ret stort ud. Mere end 3-4 l behøver den normalt ikke at rumme ved de små fyr.
Skrevet af Mjølner på 08-12-2015 11:52

Spørgsmålet er bare hvor meget vand og hvor surt det er (DNG midler sig til ph 3,6). Ved de fleste parcelhuse er det ikke ret betydelige mængder, hvorfor de lokale kloaker tillader direkte indledning, da det sure kondens nok snart bliver blandet med alkalisk sæbevand.
men når man nu har en neutrasierer og gerne vil beskytte sine egne betonrør, kan man jo lige så godt gøre den rent en gang imellem og fylde nye marmorskærver i.
 

Nu ved jeg intet om hvad de skærver koster, men bor man i nærheden af hvor der brydes kalk, og det gør der jo en del steder i danmark, så kan man få eller selv samle en spand kalk-grus til ingen penge.

 

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis