Fyr kondens: Hvor købes neutraliseringsanlæg?

Hej Alle.

Vi har et gasfyr som i sagens natur genererer en del kondensvand. Dette vand køres igennem et lille neutraliseringsanlæg, dvs. en lille plastikkasse med noget granulat i som gør den sure vand mere neutral. Til sluttes hældes vandet ned i en betonbrønd.

Problemet er nu, at dette lille neutraliseringsanlæg ikke fungere særligt godt længere: Vandet løber nærmest bare ovenpå, og ikke op igennem det, og dermed bliver det ikke neutraliseret.

Nu har jeg snakket med en del VVS'er, og får mange forskellige historier. Alt lige fra at det nærmest er livsvigtigt til at det er fuldstændig ligegyldigt.

Men eftersom jeg heller vil gøre alting 100% korrekt, vil jeg altså gerne købe et nyt lille anlæg og udskifte det gamle. Problemet er bare, at jeg simpelthen ikke kan finde et eneste sted at købe det... Kan i hjælpe??

Se desuden billeder af det nuværende anlæg.

Mvh Alex.

Hej Alle. Vi har et gasfyr som i sagens natur... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Mjølner på 08-12-2015 11:52
Det er desværre ikke "bare" danskvand. Og selv om det er var "bare" danskvand, så har beton ikke godt af kulsyre. Betonen karbonatiserer og mister sin alkaliske beskyttelse af armeringen og sin styrke. "Knæk" sagde røret.
 

Men det sker jo allerede ved kontakt med atmosfærisk luft?

 

 

Ja, det er rigtigt beton karbonatiserer allerede i kontakt med ganske almindelig luft.
Derfor skal den have et tæt og tilstrækkeligt tyk dæklag til armeringen.
Og hvis det er noget vigtigt så har man jo også katodisk beskyttelse (som nok ikke er LDS teknik).
Det med det tilstrækkelig tætte dæklag er ofte et problem med anlægsbyggeri fra 1930-60 (heller ikke LDS teknik). Og det koster rigtig dyrt at renovere og sanere sådan en storstrøms- eller Lillebæltsbro. Hvis man ikke opdager det til tiden (Kieler Kanal broen ved Rendsburg) bliver det et helvede.
Sikke en spændende diskussion! Tak for de interessant fakta.

Det lyder som om, jeg nok ikke skal være så nervøs...
Mit system er sat således op:
1) Fyr udlyder kondens til en pumpe, da jeg ikke har kloakafløb i nærheden.
2) Pumpe pumper det over i neutraliserinsanlæg
3) Herfra løber det ned i en betonbrønd (hvor der også kommer drænvand ned i)
4) Herfra pumper en anden pumpe vandet op til kommunens kloak niveau.

Jeg har netop målt pH værdi af kondensvandet. Den er ca. 4.5. Om det svinger i løbet af året ved jeg af gode grunde ikke.

Nu sidder jeg og får en anden ide:
Eftersom det ikke er så syreholdigt som jeg troede (havde læst omkring 2-3), og eftersom der er lavet undersøgelser som siger at man bare kan udlede det direkte (jf tidligere indlæg), så påtænker jeg at fjerne mit nuetraliseringsanlæg. I stedet for kan jeg måske sætte et T-stykke på mine grå PVC afløbsrør og lede kondensvandet direkte heri??

Jeg har en afgangsstuds ud af huset og ud til stikledningen, denne er lavet af støbejern (det var alle faldstammer da vi overtog huset, nu er de skiftet til grå PVC undtagen lige røret ud igennem huset). Kan dette støbejern mon ruste igennem af syren??
Det har i ikke en holdning til?? :-P
Skrevet af julle.p på 09-12-2015 18:27
Sikke en spændende diskussion! Tak for de interessant fakta.

Det lyder som om, jeg nok ikke skal være så nervøs...

Jeg har netop målt pH værdi af kondensvandet. Den er ca. 4.5. Om det svinger i løbet af året ved jeg af gode grunde ikke.

,så påtænker jeg at fjerne mit nuetraliseringsanlæg. I stedet for kan jeg måske sætte et T-stykke på mine grå PVC afløbsrør og lede kondensvandet direkte heri??

Jeg har en afgangsstuds ud af huset og ud til stikledningen, denne er lavet af støbejern (det var alle faldstammer da vi overtog huset, nu er de skiftet til grå PVC undtagen lige røret ud igennem huset). Kan dette støbejern mon ruste igennem af syren??

Min mening og forståelse er, at det system du har nu, er som  at gå med livrem og et par sæt seler.

Jeg ville ikke selv have de store bekymringer over at fjerne neutraliseringsanlæget.

Hvordan det i praksis kan arrangeres kræver jo kendskab til hvordan delene er placeret i forhold til hinanden.

Støbejernet kan ruste igennem, men jeg tvivler på at vandet fra fyret fremskynder det nævneværdigt. Hvis det drejer sig om en ½ meter rør, så er det vel også noget der er til at skifte. Materialerne koster måske under 100-200 kr

 

Hvad det for nogle pumper du buger? Hvordan er de styrede? Den slags fejler jo før eller siden.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis