Mørk udtræk i fuge - hvad gør jeg?

Hej derude.

Jeg har for nylig fået lagt nye klinker i henholdsvis min entre og badeværelse. Klinkerne er grå og der er blevet en lysegrå fuge tmellem dem.....men nu er der kommet et mørkt udtræk i fugerne flere steder.

Inden jeg begyndte at betræde gulvet fik de en gang af den dyre Alfix fugeimprægnering så er helt sikker på at det ikke er noget udefra der har medført misfarvningerne.

Nogen der ved hvad det er og hvad jeg skal gøre ved det?

Jette, Lyngby
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er de lagt på et nystøbt beton gulv? For så kan det være fugt der kommer nedefra. Det kan være den imprægnering du har givet fugerne har lukket helt af, så den fugt der er tilbage ikke kan slippe ud.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/25777' class='af-profile-link'>Illisher</a> på 04-12-2015 16:09
Er de lagt på et nystøbt beton gulv? For så kan det være fugt der kommer nedefra. Det kan være den imprægnering du har givet fugerne har lukket helt af, så den fugt der er tilbage ikke kan slippe ud.

Der er blevet støbt betongulv, men det var helt tilbage i april - i mit badeværelse havde en af fugerne mørkt udtræk inden jeg imprægnerede. Nogen gode forslag til hvad jeg kan gøre - det ser jo farligt ud!

Jette, Lyngby
Det ser ud som om det er fliselimen, der kan ses som mørke skygger.
Krads det mørke væk, og giv det en gang fugemasse....

Vi prøver igen, i morgen --
Det ser ud som om det er fliselimen, der kan ses som mørke skygger.
Krads det mørke væk, og giv det en gang fugemasse....

Vi prøver igen, i morgen --
Enig med je-ns.

Jeg vil gætte på, at fliseklæberen ikke har været tørret nok op, da fugerne blev lavet. Så sugerfugerne noget af fliseklæberen og fugen misfarves. Sker når det skal "gå for hurtigt".
Annonce
Hej Jette
Jeg har lige nu præcis samme problem som du har beskrevet her i din tråd. Vi har i slutningen af september fået lavet nyt badeværelse gulv i mørkegrå klinker med lysegrå fuger. Nu her halvanden mdr senere har vi samme udtræk i fugerne som dit billede viser. Faktisk kunne dit billede lige så godt være tager hos os. Vi har 6 områder hvor fugen er blevet helt mørkegrå. Murermesteren kommer og vurdere næste uge - men havde selvfølgelig aldrig hørt om sådan noget før. Hvad gjort du ved problemet?? Forsvandt det af sig selv??
Tusind tak for hjælpen.
Hilsen
Gitte
Jeg følger lige med her.
Har samme problem efter et år. Troede det ville forsvinde af sig selv.

Frygter at det er en utæt gulvvarmeslange selvom det er usandsynligt.

Kan fliseklæb suge lidt fugt?

Koala
Tag en skarp Stanley kniv og Skrab et lille felt på 1-2 mm kun i overfladen. Hvis den er fin lys længere nede, er det smuds oven fra.

km
Vi har ikke gjort noget ved fugerne. Som tiden er gået er udtrækket ikke så tydligt mere, om det skyldes at det "er gået lidt i sig selv" eller om alm. slid og snavs har gjort udtrækket mindre tydelig ved jeg ikke. @Nysgerrigmig jeg hører meget gerne hvad din murermester har sagt til problemet!

Jette, Lyngby
Hej Jette.
Murermesteren sagde at det ofte skete fordi at man ikke havde renset godt nok for klæber mellem fliserne. Klæberester mellem fliserne laver vidst en reaktion med fugemassen/misfarver. De har været her idag og skærer de misfarvede fuger op og ligge ny hård fugemasse. Håber det hjælper på resultatet 👌🏻
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis