Fundament til midlertidig 5m2 tilbygning gjort nemt og billigt - men hvordan?

Jeg har brug for hjælp og ideer til nemt og hurtigt fundament.

Jeg skal bygge 5 m2 til lille, faldefærdigt og utæt kolonihavehus. Tilbygningen er en nødløsning, der giver os nødvendig plads her og nu, men det er ikke planen, at det skal holde mere end fem-syv år, så skal der bygges nyt. Tilbygningen skal gerne stå klar til sommer og skal bygges i fritiden (med et par venners hjælp, forstås )

Derfor skal tilbygningen opføres nemt, hurtigt og billigt. 

Tilbygningen skal hvile på punktfundament, da jorden er temmelig fugtig. Jorden er ganske fast muld, ikke sandet, og en halv meters penge nede, begynder der at komme lidt ler i jorden, dog ikke, hvad jeg vil kalde et decideret lerlag.

Jeg tænker umiddelbart, at det rigtige ville være at gøre sådan her:

1) Når det nu er en midlertidig bygning, ville jeg så kunne slippe afsted med færre end disse 12 punkter? Fx nøjes med ét punkt i hvert hjørne, eller placere punkterne anderledes?

2) Støbe eller skrue? Jeg er fristet af at betale lidt mere for skruefundament, fordi jeg antager at det er nemmere og hurtigere end at støbe (og fordi jeg frygter der er mange og store rødder i jorden). Men igen: Når bygningen er midlertidig, kunne der jo godt være en nem støbe-løsning, der ikke følger alle forskrifter, men er ok til formålet.

Det eksisterende hus er træ og der bliver tilbygningen også: Stolper, reglar, beklædning, OSB, tagpap. Så simpelt og billigt som muligt.

Jeg ved godt, at det er lidt urimeligt at bede jer om gode ideer til at springe over hvor gærdet er lavest  men tilbygningen vil give familien et tiltrængt albuerum i vores lille kolonihave, så vi kan få nogle år at spare sammen til nyt i.

Håber I har nogle gode ideer 

Jeg har brug for hjælp og ideer til nemt og... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ev elmand på 04-12-2015 17:24

Det med teltet var ikke et forslag, men bare en måde at fortælle min version af  midlertidig og permanent.

Den er jeg fuldstændig med på  og nævnte det også kun, fordi jeg synes det var lidt sjovt, at vi rent faktisk har forsøgt at afhjælpe den akutte pladsmangel med et telt 

 

 

Tak for alle de gode råd, og især for at introducere mig til stolpespyd! Det vil jeg gå videre med. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis