Kan du anbefale et sted at købe brændeovnsklart træ?

Kære LDS'ere,

Vi skal til at starte op på, at anvende brændeovn, som supplerende varme. 

Vi har dog intet træ og er derfor interesseret i, at få anbefalet et sted at købe ovnklart træ. Gerne også lidt garvet råd om, hvordan vi får vores brændestak til at køre fremover 

Pfh. tak,
/FF


Mvh. Familiefar

Kære LDS'ere, Vi skal til at starte op på, at... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmål: Mon der overhovedet er økonomi i et brændetårn ? Hvad koster sådan et brændetårn 2.000 kr ? - hvor meget træ er der 1.000 kg ? Dette holdt op imod den indfyret effekt kontra virkningsgraden i brændeovn.
Skrevet af Frank Chr. på 04-12-2015 09:52
Spørgsmål: Mon der overhovedet er økonomi i et brændetårn ? Hvad koster sådan et brændetårn 2.000 kr ? - hvor meget træ er der 1.000 kg ? Dette holdt op imod den indfyret effekt kontra virkningsgraden i brændeovn.

Jeg har ikke regnet på økonomien i det. Harald Nyborg tager dkr. 1.498,- for 1.8m3 egetræ (Brændeværdi: ca. 4100-4300kcal/kg) og virkningsgraden i vores nye ovn (når den engang kommer) er ~87%

 

 


Mvh. Familiefar

Det kommer dæleme an på hvilken "standardiseret" motor (skorsten) brændeovnen bliver tilsluttet og hvor dygtig fyrbøderen er.  

Virkningsgrader er ofte fundet under meget optimale frhold.

PS.

Husk der er både øvre og nedre brændværdier - førstnænte er kun for optimister.

Skrevet af Frank Chr. på 04-12-2015 15:02

Det kommer dæleme an på hvilken "standardiseret" motor (skorsten) brændeovnen bliver tilsluttet og hvor dygtig fyrbøderen er.  

Virkningsgrader er ofte fundet under meget optimale frhold.

PS.

Husk der er både øvre og nedre brændværdier - førstnænte er kun for optimister.

Da jeg ingen erfaring har som "fyrbøder", har vi valgt en auto-styret model fra Hwam: http://ing.dk/infografik/automatisk...ing-132468 

 


Mvh. Familiefar

Skrevet af familiefar på 04-12-2015 15:30

Da jeg ingen erfaring har som "fyrbøder", har vi valgt en auto-styret model fra Hwam: http://ing.dk/infografik/automatisk...ing-132468 

 

 

Dit link virker ikke, men jeg kunne godt tænke mig at læse mere om den model..

Jeg kender en der tidligere har arbejdet for en dansk brændeovns producent, hvor hans job var at "teste" ovnene og når de skulle afprøves.. og han sagde at de har en del teknikker for at få det bedste resultat, det inkludere både måden brændet ligger, hvilken type brænde og den præcise mængde, han siger også at det er meget svært for almindelige folk at få den samme virkningsgrad ud af ovnen, lidt ligesom ingen normale mennesker rent faktisk kan få deres bil til at kører lige så langt på literen som de er opgivet til at skulle kunne kører..

En brændeovns virkningsgrad ligger vel mellem 60-85%, når den vel og mærket brænder rent, men det svinger nok meget op og ned, når man lige har smidt brænde på bliver ovnen koldere og virkningsgraden falder, når det så brænder ordenligt igen stiger virkningsgraden langsomt til den topper og falder så langsomt igen. 

Et bedre tal for en brændeovn ville være og give et gennemsnit af virkningsgraden over f.eks 1 time..

 

 

 

Annonce
Skrevet af Pizzabager på 04-12-2015 15:39

Dit link virker ikke, men jeg kunne godt tænke mig at læse mere om den model.

Det var mærkeligt, prøv dette i stedet: http://goo.gl/4zXP9i

Det er en brændeovn udviklet i samarbejde mellem den danske producent Hwam og DTU kemiteknik. Sidstnævnte har naturligvis stor erfaring i afbrændings- og røgteknologier fra industriinstallationer. Hvis linket stadig ikke virker, så prøv at googl'e Hwam og gå ind på deres hjemmeside, der er teknologien også beskrevet.

 

 


Mvh. Familiefar

Jeps jeg søgte på det og fandt også linket fra ing.dk det er sikkert smart, men også ret pebret, var det 4500 kr det kostede at få det automatiske system på? 

EDIT: det var en pris jeg faldt over i det link til ING.dk fandt priser andre steder og det er vist slet ikke så dyrt

hvis det virkelig er så godt som de siger, kan det vel godt give mening, hvis det altså ikke er noget som går i stykker hvert andet år, jeg har dog ike tænkt mig at gå ud og købe en ny ovn for at få det, men hvis den dag kommer at jeg skal udskifte vores meget velfungerende lotus 2060 ovn vil jeg da have det i tankerne

Godt link til Ing.dk og ikke mindst den underholdende tråd.  Men alle debattøre overser en væsentlig ting. Nemlig at for og kunne kontroler og få den mest effektive og bedste forbrænding - skal "ovnens styring" konstant kende den nøjagtige mængde (i gram/kg) træ der puttes ind. Og det kan kun ske ved kontinuerligt at veje træmassen og efterfølgen styre forbrændingsluften derefter, så luften netop svare til den indfyret effekt. Der ud over kan man forfine forbrændingen med iltstyring.

PS.

Jeg kender kun en slags ovne eller fyr der mester den teknik - nemlig dem på piller. 

Skrevet af Frank Chr. på 04-12-2015 17:21

Godt link til Ing.dk og ikke mindst den underholdende tråd.  Men alle debattøre overser en væsentlig ting. Nemlig at for og kunne kontroler og få den mest effektive og bedste forbrænding - skal "ovnens styring" konstant kende den nøjagtige mængde (i gram/kg) træ der puttes ind. Og det kan kun ske ved kontinuerligt at veje træmassen og efterfølgen styre forbrændingsluften derefter, så luften netop svare til den indfyret effekt. Der ud over kan man forfine forbrændingen med iltstyring.

PS.

Jeg kender kun en slags ovne eller fyr der mester den teknik - nemlig dem på piller. 

 

Nu er virkningsgraden også en del højere på pilleovne og fyr end de er på brændeovne, men jeg kan da godt forstille mig et noget simplere system med noget lyssensor, røggasmåler, temperaturmåler eller whatever, som kan justere luften på en væsentlig mere effektiv måde over hele forbrændingstiden, end bare at sætte luftspæld hvor man mener det er bedst og lade dem være.. jeg er enig i at man ikke kan få brændeovnen på på en virkningsgrad som pilleovne, men kan man øge den med 5-10% for de gode brændeovnsbrugere, og måske 20-30% for de mindre gode brændeovnsbrugere så er det vel også ganske okay

 

Virkningsgraden (og forbrændingen) i pilleovne/fyr er kun bedre netop fordi man præcis kan styre luften efter den indvejet mængde brændsel der bliver doseret. :-)

Ps. Og fordi der typisk er flere røgslag/retarder i kedlen.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis