Udluftning af gulvvarme

Efter det er begyndt at blive koldt virker min gulvvarme i køkken-alrummet ikke optimalt mere. Jeg har 19.6 grader, og setpunktet er 22. Jeg har masser af tryk på systemet, og fremløbs temperaturen er også fin.

Jeg mistænker at der kan være luft i systemet, men ved ikke hvordan jeg skal lufte det ud. Fjernvarmestyringen sidder i kælderen, og jeg har ikke en udluftningsskrue i stueetagen, hvor gulvvarmen er. 

Er der nogen der har en god ide til hvordan jeg får luftet ud, eller har en ide til hvad der ellers kan være galt?

Efter det er begyndt at blive koldt virker min... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener blandesløjfe temperatur ja :-)
Jeg hæfter mig lige ved at du skriver at du har en fremløbstemperatur på 22 grader, det er for lavt hvis du ønsker 22 grader i rummet.
Du skriver at det ikke ændrer sig selv om du stiller på termostaten (den rustfrie fætter ;-) ), - det siger mig umiddelbart at der må være noget galt med termostaten, hvis fremløbet frem til shunten er det normale på omkring 60 grader (eller hvad du nu ellers kører med i resten af dit system).
Prøv at tage termostathovedet af, og kontroller at det ikke er stiften i ventilen som sidder fast.
Når ventilstiften er poppet ud, så skal du tydeligt kunne mærke varme i de slanger, hvor telestaterne er åbne.
hvordan skiller jeg den rustfri fætter ad?
Pas det kræver et nærbillede, da den ikke ligner de termostater jeg ellers har set i gulvvarmeshunte.
Jeg var selv i gang med at tænke i termostaten og evt. tilførsel af "frem" vand til gulvvarmestyringen, da denne kun var 22 grader. Jeg fandt en kæmpe luftlomme i den ene radiator, og efter jeg havde luftet den ud, var trykket i fjernevarme unit 1,2 bar. Jeg gave den lidt mere tryk (til 2,0 bar), og nu er sløjetemperaturen steget til 25 grader. jeg venter lige en 30 min tid, og ser om dette har haft en indvirkning
Annonce
Den fremløbs temperatur du har fra fjernvarmen skal helst være 45 - 60 grader, som beskrevet tidligere. Det ser ud som om du er på rette vej.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er altså ret overbevist om at frem og retur er byttet om. Er der en der kan kigge på billedet og sige hvor frem skal på og hvor returen skal på. altså de 2 rustfri rør
Ville hjælpe med et billede ind på siden af shunten, men jeg vil mene at dine telestater sidder på returmanifolden. Hvis det er nogen hjælp ?
Det er ikke så meget på selve manifolden. Det er mere fjernvarmevandet, altså det vand der kommer fra fjernvarmeuniten og ind i gulvvarmestyringen.
Nu har jeg kigget på siden som du bad om, og der står "in" og "out". Frem sidder på "out", og retur sidder på "in". Jeg må nok hellere ringe til VVS manden på mandag, og bede ham stille med en mand hurtigst muligt.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis