Betongulv laves klar til beboelse

Hej LDSére

Vi har et rum på ca. 12m2, som oprindelig var en garage, dvs. 20 cm jord og så et betondæk.
Vi har haft brugt det til beboelse, men den gamle renovering var slet ikke lavet godt nok.Der var rockwool isolering direkte på betonen og så et trægulv, hvilket har resulteret i fugt op ad væggene på grund af kondens. Nu er det gamle gulv og isolering taget op og gulv og vægge er målt for fugt, alt er tørt

Opgave:
Vi har 18-20 cm at arbejde på fra beton og op.
Betonen er ikke helt jævn
Vi vil gerne have gulvvarme tilsluttes vores fjernvarme.
Vi vil have et parketgulv
Hvordan bygger jeg gulvet op på bedst mulig vis?

Min tanke:
Dampsærre/Fugtspærre
100mm Isover
X-finer plader med spor til varmeslanger
Varmefordelingsplader
Skum-dug (eks. fra Pergo)
Parketgulv 7-9mm tykt.

Jeg ved ikke om jeg er helt på afveje og om rækkefølgen er korrekt?

På forhånd mange tak for jeres svar.

//Mikkel

 

Hej LDSére Vi har et rum på ca. 12m2, som... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du lyder præcis som min svigerfar (meget positivt ment
Der er ingen vej udenom, jeg må igang med den tunge vej.
Det oplyses til mægler (når/hvis i vil sælge) at han gør køber opmærksom på, at rummet ikke er godkendt til beboelse, det er ofte set at det ikke giver problemer - en køber kigger mere på om ALT ellers er ok. Men I får jo også selv glæden af, at rummet fungerer efterhensigten.
God svigerfar du har - hils ham 😊

Med nysgerrighed, vilje, gåpåmod, og ihærdighed bliver chancen større!
Har du overvejet om ikke du skulle gribe muligheden... Altså at få det godkendt som beboelse?

Det giver en mer værdi ved salg, langt lettere ved at finde en køber da du jo er over de magiske 100 kvm. Du skal/vil alligevel lave det store gulv isoleringsarbejde :-)
Og så er det NU, hvis du skal have godkendt noget efter BR2010 og ikke de langt mere krævende BR2015 regler.

Bare en overvejelse.....

MVH Njord

MVH Njord

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/537' class='af-profile-link'>njord</a> på 23-11-2015 12:09
Har du overvejet om ikke du skulle gribe muligheden... Altså at få det godkendt som beboelse?

Det giver en mer værdi ved salg, langt lettere ved at finde en køber da du jo er over de magiske 100 kvm. Du skal/vil alligevel lave det store gulv isoleringsarbejde :-)
Og så er det NU, hvis du skal have godkendt noget efter BR2010 og ikke de langt mere krævende BR2015 regler.

Bare en overvejelse.....

MVH Njord


Jeg ER meget enig - spørg evt. en bygningskonstruktør på kommunen om muligheden - pris måske 2.500kr for byggetilladelse !

Med nysgerrighed, vilje, gåpåmod, og ihærdighed bliver chancen større!
Annonce
Nu siger i sgu noget, for ved at grave ud kan jeg opnå min. lofthøjde på de 230 cm. Før var der 180 cm. på laveste punkt.
MEN jeg tror Bygningen/Garagen ligger for tæt på skel. På ydersiden er der en gangsti på 70 cm og så kommer hækken som deler matriklerne.
Kender i noget til det?
Skrevet af njord på 23-11-2015 12:09
Og så er det NU, hvis du skal have godkendt noget efter BR2010 og ikke de langt mere krævende BR2015 regler.

jo afsnit 7.3 & 7.4 i bygningsreglement gælder og der kommer indskærpelser. Men husk at læse afsnit 7.4.2 skt.2:

"Byggetekniske forhold kan indebære, at bestemmelserne i kap. 7.4.2, stk. 1 ikke kan opfyldes på rentabel eller fugtteknisk forsvarlig måde." 

Det er ikke et kattelem, men et elefantlem.

Kommunen vil næppe begynde at argumentere for at en anden udførelse også vil være fugtteknisk forsvarligt (og pådrage sig det ansvar) eller anvise en økonomisk mere rentabel løsning - som også vil de også pådrage sig et ansvar. For alverdens penge kan du løse alle fugttekniske problemer. Men ingen kan påbyde dig at bruge alverdens penge.

 

 

 

 

Det handler måske ikke altid om 100% at overholde kravene, men nogen gange at få en dispensation med de rette argumenter.
Med andre ord er det kun din lokale tekniske forvaltning der kan svare på om det er noget de er indstillet på at dispensere fra.
Dit forarbejde kan passende være at checke om der er lignende "ombygninger" i dit lokal område. Når du så har fundet noget der i princippet ligner, så check med BBR registret om der er et tilsvarende forøget bolig areal.... Hvis du kan finde det er der jo en større chance for at få dispensationen.. de man jo så blot henviser til at det er der også tidligere givet en tilsvarende tilladelse til...

MVH Njord.

MVH Njord
Kommuner er ofte klar til MINDRE tilgivelser og dispensationer... Men kræver ofte en masse dokumentation...
Jeg har selv gang i et FDF byggeri i øjeblikket hvor vi har fået en dispensation i forhold til isoleringen og blowdoor test (BR2010) men det krævede energiberegninger osv inden den kom hjem.. og jeg kan se at overskridelserne jo bliver massivt større i BR2015 med hensyn til varme...

Lige nu er det så en kamp med vejdirektoratet om en dispensation på afstandskrav til motorvejens midte.... PLUS et skråt højde tillæg....

MVH Njord

MVH Njord

BR 2015 gælder fra 1. januar 2016

Teknik & Miljø, Byggeri hos din kommune - Det haster måske, se efterfølgende. Som @njord skriver, er kravene væsentligt mere omfattende, når BR 2015 er fuldt gældende fra det kommende årsskifte.

Så skal du nå at få en byggetilladelse inden 1. januar 2016, HASTER det meget.

- Se dette >>> Byggetilladelser efter BR10 - KVIK-sag ( 4 uger ) - Det vil sige at du skal søge nu, for at nå det inden kommunen lukker inden jul (for måske holder de lukket mellem jul og nytår !!) - Du har travlt.

Her kan du (vist nok fra din kommune), læse en hel del om byggesagsbehandlingstider og byggesagsgebyrer. Du skal læse under overskriften: Bolig, Byggeri og Flytning -> Byggesagsbehandling.

Det er også under denne overskrift du kan ansøge om byggetilladelse, og sandsynligvis også om dispensation, hvis det måtte blive nødvendig !

Måske bør du beslutte dig for hvad du vil, og så i morgen køre en tur på kommunen, Teknik & Miljø, Byggeri, og lige drøfte din sag med dem - men du kan forberede dig, ved at kigge på linket ovenfor eller HER.

Husk, på kommunen har de alle dine tegninger på dit eksisterende byggeri - men ingen tegning på din planlagte inddragelse af den ny bygning (tidligere garage), til fremover eventuelt at skulle indgå som beboelse. Tegn så godt du kan og medbring dette.

Jeg har ikke læst på dette - men kig du linket og se om der er noget du kan finde anvendelse for - eller kig denne Google-søgning og se om du kan finde andre relevante oplysninger. 

Fortsat god vind - og held og lykke med dit projekt. - Husk på som @njord skriver - vær godt forberedt med begrundelse for at søge om en eventuel dispensation, måtte dette blive nødvendig !

 


Med nysgerrighed, vilje, gåpåmod, og ihærdighed bliver chancen større!
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis