Tagpap tag, hvordan med spær afstnd og isolering?

Hej med jer.

Jeg er med i en FDF kreds hvor vi bygger et nyt kredshus, det drejer sig om pavilonner der skal monteres og her skal vi efterisolere taget. der er skrå tag m pap på nu, men vi skal have et tykkere lag isolering udvendigt. Planen er at montere 245x45 mm stær oven på det eksisterende tag og isolere 200mm mellem disse. Og her på en tagkrydsfiner løsnig der sluttes af med et pap tag. Men da tagkrydsfiner plader åbenbart ikke må flyveskares i længde retningen (der er kun not og fer i de lange sider.). Så kommer "problemet" jo med hvordan man griber det an praktisk. Som jeg læser det er det OK med en spær afstand på 1200mm i 18mm plade, altså langt mellem spærene men hvad med isoleringen mellem disse.... Hvad er der af passende isolerings materiale?

Eller man kan snuppe 3 såær / plade og få 800mm C/C hvad er der så her af isolerings muligheder??

Teoretisk kan man jo også vælge at lægge en brædde beklædning under pappet.... Men når jeg ser hvor lidt 2 tømrer svende får lavet på en hel arbejdsdag (de laver det på naboens nybyggeri) så er det en nærmest uoverkommelig opgave ed frivilligt arbejde.. Og jeg ved jo godt det kun er få folk der komme rog giver en hånd med :-((

Er det OK at montere direkte ovenpå det gamle paptag? eller skal der bores ventilations huller??

Så gode råd modtages gerne.

 

MVH Njord

 

 


MVH Njord
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Håber på gode konstruktive bud på hvordan det løses nemt og bedst :-)

MVH Njord

MVH Njord
Jeg har dykket lidt dybere i sagen og hælder mod to læsninger.. den ene er at holde 120 cm C/C på spærene og anvende 1200mm bredde isolerings ruller eller bats, (special vare) eller gå ned på 80 cm C/C og en tyndere plade, og her anvende 780mm bredde ruller eller bats.

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af njord på 16-11-2015 11:57

Hej med jer.

Jeg er med i en FDF kreds hvor vi bygger et nyt kredshus, det drejer sig om pavilonner der skal monteres og her skal vi efterisolere taget. 

Teoretisk kan man jo også vælge at lægge en brædde beklædning under pappet.... Men når jeg ser hvor lidt 2 tømrer svende får lavet på en hel arbejdsdag (de laver det på naboens nybyggeri) så er det en nærmest uoverkommelig opgave ed frivilligt arbejde.. Og jeg ved jo godt det kun er få folk der komme rog giver en hånd med :-((

 

Ved desværre ikke så meget om tagpap, så kan ikke svare.

Ved læsning af indlæg, tænker jeg, at FDF vel er spejdere, og så er brædder jo langt lettere at håndtere end store og tunge krydsfinerplader. 

Kolunda skrev på et tidspunkt at han foretrak brædder, men han fik desværre ikke skrevet hvorfor.

 

Hej.

Brædder er enormt tidskrævende.
Og det bliver forældre arbejde, og da vi kun er en ganske lille flok frivillige bliver der også set på hvad vi kan magte tidsmæssigt.
Har lige siddet og opdateret budget og tidsplaner.... Det giver mange frivillige arbejdstimer......

Lige nu er der en ansøgning om en dispensation hos vejdirektoratet i gang.. forventer et GO inden ugen er omme.....

MVH Njord


MVH Njord
Brædder er faktisk ikke så slemt, og du får ikke problemet i samlingerne. Krydsfiner SKAL have utrolig god ventilation for at undgå skimmelvækst. Derfor ville jeg til hver en tid vælge brædder.
Jeg vil give Børgealle helt ret mht. til valg af rupløjede brædder kontra krydsfinér mht. skimmelsvamp - rent træ er mindre modtageligt slet og ret. Derudover - selvom massivt træ giver sig meget mere end pladerne pr. meter, er brædderne ikke så slemme til at trække sig fra hinanden som krydsfineren, da svindet er delt ud over mange brædder - de skal selvfølgeligt være tilstrækkeligt tørre ved montering, og indtil underpappet er på.

de fleste tagdækkere vil også anbefale brædder fremfor plader. hvorvidt det har med det ene eller det andet ovenstående punkt, dem begge, eller noget helt tredje, er jeg ikke klar over, men det er min erfaring.

Udover det, så fås 1x5" rupløjede brædder med endenot, så man ikke skal koncentrere sig om at ramme spærene med skaringen, men kan lave flyvestød, som i et gulv, så længe samlingerne forskydes tilstrækkeligt indbyrdes brædderne imellem - det sparer også på materialet. Der kan være endog meget spild af plader, afhængigt af hvor godt pladerne går op med målene på taget.

Men få fat på en sømpistol! ...Et godt råd kan være at køre 3-5 stræk ad gangen, så man ikke skal fare sådan rundt på taget. Det bliver stødene, der kommer til at bestemme, hvor mange I kan tage ad gangen.

10-brædtsmålet med i lommen, og så derudaf - god lyst!

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis